Digitalkamera med bra slutartider...

Hej!

Jag hade från början en Kodak DC 240 ZOOM, som jag var mycket nöjd med, men när jag sedan ansåg att den inte var nog, för att det finns större kameror.
Så köpte jag en HP Photosmart 812, kamera sög totalt... Tog suddiga bilder och batteritiden var usel. Så jag såg reklamen för Olympus Mju 300, vilket jag köpte... Jag började fota med kameran och märker till min skräck att även denna kameran tar suddiga bilder, och att den inte alls har bra kvalitet, dock är den vattenstänk tålig... YES!

Så nu undrar jag, om jag skall ha en digitalkamera i ett vettigt och smidigt format, vilken variant skall man köpa, och i så fall... Kan man ställa in slutartider, är CCD bra? Hur är ljuskänsligheten....

Nu är jag trött på klåparkameror....


Fredric
http://www.strapatz.com
 
Läs tester..

Ett tips är att kolla recensioner på http://www.fotosidan.se och i tidningen foto, som brukar testa kameror med jämna mellanrum. Personligen har jag erfarenhet av ffa Canons modeller G1 och D60. D60 är ju en systemkamera, men G1 (och dess två efterföljare G2 och G3) är mycket bra kameror med i princip samma inställningsmöjligheter (program, tidsautomatik, bländarautomatik och helt manuell) som systemkameramodellerna. Ett stort plus är också att det går att använda extern blixt. Som tillbehör finns även en vidvinkel- och teletillsats. Som begagnad borde man kunna få G1 hyfsat billigt. För G2 får du sen plussa på någon tusing. Ny ligger väl G3 runt 8-10000 om jag inte minns fel.
När man ska köpa en digitalkamera så ska man inte stirra sig blind på antalet megapixlar. Det kvittar hur många MP kameran har om optiken suger, så läs tester (gärna i fotografiska tidsskrifter/sajter) och besluta dig sedan.

/David
 
Vart kan man hitta...

Gamla härliga Leica kameror i Sverige då??? Idéer där?
Hade vart kul att se lite högupplöst med olika kameror i olika situationer.....
 
Re: Läs tester..

dave1; sa:
Ett tips är att kolla recensioner på http://www.fotosidan.se och i tidningen foto, som brukar testa kameror med jämna mellanrum. Personligen har jag erfarenhet av ffa Canons modeller G1 och D60. D60 är ju en systemkamera, men G1 (och dess två efterföljare G2 och G3) är mycket bra kameror med i princip samma inställningsmöjligheter (program, tidsautomatik, bländarautomatik och helt manuell) som systemkameramodellerna. Ett stort plus är också att det går att använda extern blixt. Som tillbehör finns även en vidvinkel- och teletillsats. Som begagnad borde man kunna få G1 hyfsat billigt. För G2 får du sen plussa på någon tusing. Ny ligger väl G3 runt 8-10000 om jag inte minns fel.
När man ska köpa en digitalkamera så ska man inte stirra sig blind på antalet megapixlar. Det kvittar hur många MP kameran har om optiken suger, så läs tester (gärna i fotografiska tidsskrifter/sajter) och besluta dig sedan.

En komplett Canon Powershot G3 kan du få från Hegethorns för under 6600 kr inkl moms. Har själv en G2:a och jag älskar att man kan stoppa på min 420EX-blixt på både systemkameran och Powershoten. Plus att batteritiden är väldigt bra.

Nästa kamera verkar bli en Canon EOS-10D om jag plötsligt får en hel massa pengar över :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.