Jakt är farligt...

Om man kolla nyheterna i svensk media så verkar det vara större risk att bli skjuten i staden än i naturen. Visst har jägarkåren en hel del vapen men när någon blir skjuten i Sverige brukar det inte vara deras vapen eller medlemmar som är inblandade.

Även om jägarna står för en liten del av alla skadeskjutningar så ska man arbeta för att minska riskerna. Samma sak som ska gälla inom alla områden. Minska dödsolyckorna i trafiken, minska skadeskjutningarna och minska fallolyckerna in ålderdomsvården och klättrarna. Hade en kompis som omkom vid isklättring och även en bror som sköt en annan kille av misstag. Skulle ha varit bättre om man kunde ha minskat riskerna i förväg så att skadorna undvikets.

/Stellan
 
Nej det var inte det jag menade det var som att tonen att det skulle vara jättefarligt med jakt, jag hakade upp mig lite på....% borde det kanske vara lika många klättrare som dör /år.(då vi ändå är på detta forum)

Helt klart vi handskas med dödsbringande verktyg....man kan aldrig nog tjata om säkerheten.

Ta aldrig upp bössan i anläggnning och osäkra innan du vet vad som finns där.

Ett halt-ett kilos tryck från döden.

Så är det bara, riktas inte bössan dit kan inget hända så är det bara, man kanske ibland går miste om en skottchans men den kommer igen.

Kanske inte just denna men andra....
 
Idag är det mycket fokus kring själva vapnet, ex killen i Finland som skjöt 8 andra personer här för ett par månader sen. Det var ju inte vapnet som dödade de 8 personerna, det var skyttens hjärna som skickade en signal till pekfingret..
 
Nå, eftersom nu det inte alltid så välgenomtänkta argumentet kommit upp att det inte är vapen som dödar (särskilt inte halvautomatiska pistoler med liten rekyl), utan människor, så kan man svara i ungefär samma IQ-klass med att den finske skolmassakern hade varit väldigt svår att utföra med, säg, en smörkniv?
 
Jasså, det var märkligt.. Jag har då aldrig hört att en pistol ladda sig själv, rikta sig själv och avfyra sig själv, och döda en levande varelse.. Men du verkar ju påstå motsatsen, det är alltså pistolen som mördar, inte den personen bakom den? Förklara gärna detta i lämplig IQ klass..

Det jag syftar på är att vi människor kanske istället ska ta tag i själva problemet, nämligen de psykiska problemen. Lätt att pusha problemet vidare och istället "slå på dem som ligger" nämlingen jägarna och sportskyttarna, begränsningar/kontroll finns det nog om idag, om vi så förbjöd jaktvapen så skulle nog vapenbrotten minska marginellt.

Alltid varit så, om vapenbrotten ökar i sverige så går man på jägarna och sportskyttar och begränsar deras vapeninnehav eller nått annat. Sen kan regeringen klappa sig på magen för att de skyddar befolkningen från vapen. Däremot de som har vapen för andra ändamål får löpa vidare.

Heja!
 
Vi hade ju inga vapenlagar av betydelse i Sverige förrän på 30-talet när det börjarde bli populärt med förbudslagar både norr och söder om Östersjön....
Det har alltid varit enklare att lagstifta mot de laglydiga i alla samhällen....
//J
 
Hmm!

Att det finns risker med vapenhantering verkar bekant för många här. Vad många dock inte vet är att morötter faktiskt utgör en mycket större risk. En amerikansk undersökning som gjorts mellan 1955-2005 visar att dödligheten bland jägare/sportskyttar och motsvarande är betydligt lägre än bland de människor som någon gång ätit morötter. Av de som avlidit under den period som undersökningen gjorts visade det sig att endast en bråkdel varit jägare eller sportskyttar, emedan så gott som samtliga någon gång hade ätit morötter! Resultatet talar för sig själv...

M_N
 
Idag är det mycket fokus kring själva vapnet, ex killen i Finland som skjöt 8 andra personer här för ett par månader sen. Det var ju inte vapnet som dödade de 8 personerna, det var skyttens hjärna som skickade en signal till pekfingret..

“Guns don't kill people, people kill people, and monkeys do too (if they have a gun).” (Eddie Izzard)
 
Samma dåliga argument använd av NRA i USA oxå, men utan bössa är det svårt att skjuta nån, det måste väl vara tydligt...

Jasså, det var märkligt.. Jag har då aldrig hört att en pistol ladda sig själv, rikta sig själv och avfyra sig själv, och döda en levande varelse.. Men du verkar ju påstå motsatsen, det är alltså pistolen som mördar, inte den personen bakom den? Förklara gärna detta i lämplig IQ klass..

Det jag syftar på är att vi människor kanske istället ska ta tag i själva problemet, nämligen de psykiska problemen. Lätt att pusha problemet vidare och istället "slå på dem som ligger" nämlingen jägarna och sportskyttarna, begränsningar/kontroll finns det nog om idag, om vi så förbjöd jaktvapen så skulle nog vapenbrotten minska marginellt.

Alltid varit så, om vapenbrotten ökar i sverige så går man på jägarna och sportskyttar och begränsar deras vapeninnehav eller nått annat. Sen kan regeringen klappa sig på magen för att de skyddar befolkningen från vapen. Däremot de som har vapen för andra ändamål får löpa vidare.

Heja!
 
Jag tycker inte att denna disskussion är särskilt konstruktiv, eftersom motparten inte tycks ha några argument för sina tankar. Så lägger ned nu. Men fortsätt ni att tro att det är vapnet som dödar..

Mvh
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.