Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-09-22, 07:38
jfc.bromma jfc.bromma är inte uppkopplad

Dunjacka som lager 2?

Hej! Fjällintresset har eskalerat och vill nu även prova på turer under den kallare årstiden.

För några veckor sedan tog jag med mig en dunväst som tyvärr fallerade totalt. Det blir ju väldigt blött mellan rygg och ryggsäck vilken min väst inte klarade av.

1. Är dun ett lämpligt lager 2 för en man som svettas mkt vid intensiva turer? Eller är ull/syntet bättre? Är dunjackan snarare något man förstärker med ovanpå skaljackan vid pauser, samt på natten i sovsäcken?

2. Funderar på en Cumulus Incredilite Endurance dunjacka, är väldigt nöjd med deras sovsäckar. Kommer den funka bättre än min väst då yttertyget stänger ute mer fukt plus att dunet är behandlat?

Övriga tips på temat?
Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 07:55
nermander nermander är inte uppkopplad

Att ha förstärkningsplagg på sig under aktivitet är nog felet du gjorde. Som du är inne på är dunjackan nåt man primärt tar på sig vid rast.

Jag tycker i alla fall att ner till -10 så klarar jag mig med skalplagg plus underställ om jag är i rörelse (vandrar med ryggsäck eller åker skidor, dock är det nog 25 år sen jag åkte skidor sist). Jag läste om några som skidade till Nordpolen och även de hade så lite på sig trots att det var -35 (de drog 70 kg pulka), men så fort de stannade så var de tvungna att slänga upp tältet direkt och krypa ner i dunsovsäckarna.
Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 07:58
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av jfc.bromma Visa inlägg
Hej! Fjällintresset har eskalerat och vill nu även prova på turer under den kallare årstiden.

För några veckor sedan tog jag med mig en dunväst som tyvärr fallerade totalt. Det blir ju väldigt blött mellan rygg och ryggsäck vilken min väst inte klarade av.

1. Är dun ett lämpligt lager 2 för en man som svettas mkt vid intensiva turer? Eller är ull/syntet bättre? Är dunjackan snarare något man förstärker med ovanpå skaljackan vid pauser, samt på natten i sovsäcken?

2. Funderar på en Cumulus Incredilite Endurance dunjacka, är väldigt nöjd med deras sovsäckar. Kommer den funka bättre än min väst då yttertyget stänger ute mer fukt plus att dunet är behandlat?

Övriga tips på temat?
Helt feltänkt tyvärr. När du går genererar du värme och för att inte bli svettblöt behöver du plagg som håller ute vinden men släpper ut överskottvärmen.

Det är därför att 50/50 ofodrade jackor är populära.
När jag är ute och vandrar samt bär ryggsäck med packning brukar jag
börja med följande på överkroppen, ull/poly t-tröja underst, tunn ylle långärmad skjorta, en vindtät tunn väst, 50/50 vindtät ofodrad jacka.
På huvudet yllemössa, handskar. En halsduk för att regera förlusterna.
Efter en kilometer brukar det bli dax att ta av sig västen. Jag har en tunn genomsydd dunjacka som rastplagg oftast, Den är såpass stor och rymlig att jag kan dra den utanpå kläderna även om jag har en dunväst under 50/50 jacka som jag ofta har vid lägret.

Vitsen med flelagersprincipen är att kunna reglera, d v s ta av och på efter behov. Den lättaste 50/50 jackan har du redan i garderoben, en 50/50 herrskjorta, sätt ett blixtlås i den och ta bort knapparna. Se bara till att den är stor nog för att gå utanpå 3 lager kläder.

Det blir fler byten under dagen, vid lunch byter jag hela strumplagret, innerstrumpa syntet, knästrumpa 50/50 ull och yttersock 30/70 ull samt innersulor till torra.

Är det blåsigt och svalt kan regnbyxorna gör underverk för att behålla värmen på benen. Ullångkalsonger är fenomenala.
Men dunväst och jacka sparar jag tills jag vandrat färdigt.

Läs gärna Vintersoldat och försök förstå vad de säger om klädprincipen. http://www.oldjimbo.com/Outdoo ... ersoldat.pdf

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 10:37
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

På vintern i -30 så skidar jag i underställ och bib gortexskalbyxor + skaljacka. Sedan reglerar jag värmen med blixtlås under armarna och längs byxorna. Mössa buff och vantar(skal+innervantar) åker på eller av. Jag reglerar också värmen genom att anpassa ansträngningen så jag varken fryser eller svettas. Jag har alltså inte så mycket mer kläder än vandring på hösten, det som skiljer mest är att jag har tjockare underställ på vintern.
Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 13:56
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av vandrafjäll Visa inlägg
På vintern i -30 så skidar jag i underställ och bib gortexskalbyxor + skaljacka. Sedan reglerar jag värmen med blixtlås under armarna och längs byxorna. Mössa buff och vantar(skal+innervantar) åker på eller av. Jag reglerar också värmen genom att anpassa ansträngningen så jag varken fryser eller svettas. Jag har alltså inte så mycket mer kläder än vandring på hösten, det som skiljer mest är att jag har tjockare underställ på vintern.
Kläder du dig för varmt kommer du att svettas. Glöm inte vad eskimåmamman sa till sin lilla telning "Svettas du så dör du barn."

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 14:37
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

Svet

Något som fungerar bra på mig som svettas mycket är att ha en tröja utanpå en vindjacka.

Ex tskirt, vindjacka och utanpå detta en fleecetröja.
Tycker klimatet blir bäst så.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.

Logga in