Hilleberg färger

Grönt, alla mina HB tält är gröna. Föredrar att tältet smälter in i naturen, och även lite hänsyn till mina medvandrare som slipper "photoshoppa" bort ett färgglatt tält från sina bilder över vackra vyer;)

Skulle jag välja en annan färg ligger nog "sand" närmast till hands. Det är nog även den ljusaste färgen om man vill ta hänsyn till hur tältet absorberar värme i solljus.

Rött är en säkerhetsfärg samt vansinnigt snyggt, men den där snygga röda tonen bleknar ju tyvärr med tiden.

Av den anledningen valde jag Sand när jag köpte nytt tält.
Det var en utsidare som sa att Sand nog åldras med värdighet, och jag tror samma sak.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Okey, har du någon favoritfärg?

(och vilka modeller använder du)

Det varierar med tiden. Rött gör sig bra på fotografier från vinterfjället men jag gillar brunt (sand) bäst just nu. Nyhetens behag kanske. Det är också den som försvinner mest i de flesta omgivningarna IMO.

Hilleberg har för mig de senaste åren varit vintertält endast. Jag har andra tält för barmarkstur (pyramidtält som man reser med stavarna).

Tältval går precis som färgerna i perioder men Unna är mitt favorittält om jag skulle välja ett tält till allt jag gör.

Hat två röda (Niak och Kaitum 3GT) och ett grönt (Nallo 2GT). Föredrar de röda, upplever att de gröna är väldigt mörka innuti. De röda får ettbehagligt ljus och jag upplever att naturen utanför känns närmare (kanske konstigt men när det blir tokmörkt så känns det mer som väggar = inomhus).

Annars gillar jag röda tält just för att de syns...

Är lite sugen på att prova ett i sandfärg, men skulle jag köpa ett till tält (visst behöver man fler än tre?) så blir det ett rött till.

Appropå färgblekning - var färgerna/tygen starkare förr? Mitt Niak är inköpt -99 och säkert sovit i +100 nätter, både till fjälls sommartid och lågland vintertid. Mitt Kaitum är inhandlat -15 och sovit i 20-30 nätter i typ samma terräng. Jag tycker mitt Niak är rödare än Kaitum. Men så kan jag inte riktigt tycka att de är särskilt färgblekta alls. Kommer väl med fler nätter...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips