Hjälp långzoomare vad köpa?

Har en gammal KonicaMinolta Z1 10ggr zom, men tycker att det är så mycket brus i den så det är dags att byta!

Max pris ca 6000kr

Är intresserad av:
SONY DIGITALKAMERA DSC-H50. 15ggr zoom, +1.7 konverter

Eller har ni något annat att rekomendera?




go strong helper
 
Jag tycker personligen att s k "långzoomare" inte är så mycket att hurra för, särskilt inte nu när systemkamerorna blivit såpass billiga. En superzoom dras ju med såväl nackdelen med kompaktkamerorna, dvs liten sensor samt nackdelen med systemkameran; att inte vara så liten och smidig. En kamera som t ex den nya Olympus E-420 är i samma storleksklass som en kompakt långzoom, men ger betydligt bättre flexibilitet och bättre brusprestanda pga större sensor. Prismässigt ligger den en bit under 6000 med 14-42 och 40-150 (motsv 28-300mm).

Väljer du Sonyn du nämner så får du lite mer tele, men å andra sidan så fotar man knappast på frihand med 465mm som längsta brännvidden på Sonyn motsvarar. Man ska heller inte stirra sig blind på siffrorna. En systemkamera ger i regel bildfiler med högre detaljupplösning vilket medger att man i praktiken kan beskära bilderna mer; dvs du kan sannolikt beskära en bild tagen på 150 mm med olympusen till samma bildvinkel som Sonyns längsta teleläge med bra resultat.

I princip allt är bättre på en systemkamera; större sensor, bättre dynamiskt omfång, bättre brusprestanda, större flexibilitet m.m. m.m. Det enda argumentet för en långzoomare i dag är enligt mig om man vill ha "allt-i-ett" men å andra sidan så brukar väldigt långa zoomar inte vara så bra i ändlägena. Hur Sonyn presterar vet jag inte men generellt så brukar långzoomar ha bristande optiska prestanda. Dessutom har det ju kommit några väldigt små och smidiga systemkameror i samma storleksklass eller marginellt större än kompaktkamerorna.
 
I princip allt är bättre på en systemkamera; större sensor, bättre dynamiskt omfång, bättre brusprestanda, större flexibilitet m.m. m.m. Det enda argumentet för en långzoomare i dag är enligt mig om man vill ha "allt-i-ett" men å andra sidan så brukar väldigt långa zoomar inte vara så bra i ändlägena. Hur Sonyn presterar vet jag inte men generellt så brukar långzoomar ha bristande optiska prestanda. Dessutom har det ju kommit några väldigt små och smidiga systemkameror i samma storleksklass eller marginellt större än kompaktkamerorna.

Lånmgzoomarna har ju som du skerev mindre sensor, därav att man kan få mer zoom för mindre utrymme, men som du också skrev, men får mer brus. Jag tror man har just där både fördelarna och nackdelarna summerade:)
 
Jag tycker personligen att s k "långzoomare" inte är så mycket att hurra för, särskilt inte nu när systemkamerorna blivit såpass billiga. En superzoom dras ju med såväl nackdelen med kompaktkamerorna, dvs liten sensor samt nackdelen med systemkameran; att inte vara så liten och smidig. En kamera som t ex den nya Olympus E-420 är i samma storleksklass som en kompakt långzoom, men ger betydligt bättre flexibilitet och bättre brusprestanda pga större sensor. Prismässigt ligger den en bit under 6000 med 14-42 och 40-150 (motsv 28-300mm).

Väljer du Sonyn du nämner så får du lite mer tele, men å andra sidan så fotar man knappast på frihand med 465mm som längsta brännvidden på Sonyn motsvarar. Man ska heller inte stirra sig blind på siffrorna. En systemkamera ger i regel bildfiler med högre detaljupplösning vilket medger att man i praktiken kan beskära bilderna mer; dvs du kan sannolikt beskära en bild tagen på 150 mm med olympusen till samma bildvinkel som Sonyns längsta teleläge med bra resultat.

I princip allt är bättre på en systemkamera; större sensor, bättre dynamiskt omfång, bättre brusprestanda, större flexibilitet m.m. m.m. Det enda argumentet för en långzoomare i dag är enligt mig om man vill ha "allt-i-ett" men å andra sidan så brukar väldigt långa zoomar inte vara så bra i ändlägena. Hur Sonyn presterar vet jag inte men generellt så brukar långzoomar ha bristande optiska prestanda. Dessutom har det ju kommit några väldigt små och smidiga systemkameror i samma storleksklass eller marginellt större än kompaktkamerorna.


Inte illa men nu vill jag bara ha en kamera med långzoom fast optik!
Har "riktig" kamera att låna om jag vill NIKON + objektiv.

go strong helper
 
Har selv en Canon PowerShot S3IS og er godt fornøyd. Selvsagt tar jeg bedre bilder med speilrefleksen, men dersom du ønsker en såkalt kompakt superzoon, så er Canon`s modell absolutt å anbefale. Den aktuelle kandidaten i dag heter vel PowerShot S5IS...
 
Alla med kompakamera med långzoom ge ett råd tack

Måste vara fler som har en kamera med minst 12ggr zoom, ge mig det som är bra eller dåligt med eran kamera?

Och någon som använder telekonverter till sin kompaktkamera, hur funkar det?

Tack


go strong helper
 
Vad köpa långzoomare?

Har tittat lite på NIKONs P80 18ggrzoom verkar intressant är den bra? Verkar inte finnas någon konverter att köpa till!






go strong helper
 
Har själv funderat på en långzoomare en längre tid. Efter att ha surfat runt efter info och även "klämt och kännt" lite grann så har jag till slut beställt mig en Panasonic DMC-FZ18. Har inte fått hem den än så jag kan dock inte komma med några djupare intryck av den än.
Kollade nu och det ska finnas både telekonverter och närbildslinser till denna kamera. Kolla bla Cyberphoto för mer info.
Är själv inget fotoproffs så jag tycker personligen att det är lite smidigare när "allt" följer med på en gång. Det är ju nämligen ofta så att det som är enkelt blir gjort, men är det för krångligt så blir det ingenting alls. Detta gäller iofs inte när intresset är nog stort.

Lycka till med ditt val och meddela gärna vad det blev...
 
Jag hade långzoomare innan jag gick över till system. Generellt sett måste jag säga att Panasonic's modeller är i en klass för sig.
 
Tyvärr inte ett svar på vad

utan bara på vad INTE men det kan vara nog så värdefullt.
Jag hade ett tag en Fujifilm S8000fd och kan inte rekommendera den. Jag tyckte att det var dålig skärpa och dålig kvalitet på bilderna i skarpa "färgövergångar". Sen var den klumpig i inställningsmöjligheterna. Ville du fota med snabb serbildstagning kunde man inte välja ISO själv osv.
Över huvud taget kändes det som en billg kamera som var en wannebee
//Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
samajkapoor Jag är en idiot och använde sprit och handduk för att rengöra linsfiltret. Hjälp snälla Fototeknik 28
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
Climba Dubbla foton hjälp mig! Fototeknik 2
Vildmarksguiden Hjälp! Vilken Photoshop program? Fototeknik 33
sheazar Hjälp att hitta bild Fototeknik 9
Sandrae Hjälp! - minneskort ej formaterat Fototeknik 4
peter1969 Hjälp! Teknisk idiot..... Fototeknik 9
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
liiini HJälp (: Fototeknik 1
liiini Snälla hjälp mig! Fototeknik 3
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
Oni Hjälp! Fototeknik 0
kristofer_wallmark Behöver hjälp med val av makroobjektiv! Fototeknik 25
jansta Hjälp med att finna rätt fotoryggsäck Fototeknik 8
Laila HJÄLP! Fototeknik 9
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
366 Köpa bilder... Fototeknik 12
marion12 Vill köpa en Olympus C5050 Fototeknik 1
heka Vad ska jag köpa för skärm Fototeknik 2
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
supergeten Vad ska jag köpa..? Fototeknik 6
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
tbergman Vilket stativ ska jag köpa? Fototeknik 12
petmeu Köpa Diafilm Fototeknik 3
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fibbla köpa affischer med skidmotiv? Fototeknik 0
playground Jag skall köpa foto ryggsäck...... Fototeknik 1
haggstrom_maria Kameraköp - men vilken skall jag köpa??? Fototeknik 15
Vandrare Köpa lithiumbatterier? Fototeknik 8
zeromaker Köpa kamera Fototeknik 1
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.