Köpa lithiumbatterier?

Nej, inte Clas

Nej, Clas Ohlson har det inte. (Jag kommer från Insjön, 7 års sommarjobb gör att jag fortfarande kan sortimentet ganska bra...)

AA är samma storlek som LR6. Vanliga "penlight" 1.5 volts. 50 mm långt och 14 mm i diameter. Anledningen att jag vill ha lithium är att dom tål kyla bättre.
 
uppladdningsbara

har aldrig provat AA-lithium men kör själv med uppladdningsvara nickelmetallhybrid(?) à 1800 milliampere (?). Tycker de funkar rätt bra, ffa kan man ju köpa på sig ett gäng (tex en full extra uppsättning)& ladda upp innan man ska ut.

Om det är så att lithium är mkt bättre så skulle jag gärna vilja ha reda på det då det kan bli lite tungt m 12 extra batterier (8 till kameran & 4 i blixten) i väskan ...

ben
 
Lättvikt

Tack för tipset, det blir till å skicka efter från ELFA, 39 kr styck kostade dom föresten.

Jag brukar också använda uppladdningsbara. Dom räcker inte speciellt länge, men funkar om man kan springa hem och ladda ofta.

Litiumbatterier ska enligt uppgift väga 30% mindre än alkaliska (ett alkaliskt R6 väger 23 gram).

MEN, det var inte vikten jag var ute efter, utan hur bra dom klarar kyla. Jag brukade ha litium i min gamla FE2 och det var verkligen natt och dag mot vanliga knappcellsbatterier.

Enligt Nikons informationsblad till F5 så drar kameran ca 7 ggr fler rullar med litiumbatterier jämfört med alkaliska vid -10 grader, skilnaden är nog ännu större vid lägre temperaturer. Så trots prisskillnaden tror jag man tjänar på litium. Speciellt om man ska 3 veckor till Spetsbergen...
 
Nackdelar med lithium

Fördelarna med lithium överväger alla gånger den nackdel som jag
kommer på. Batterierna har en väldigt flack urladdningskurva större
delen av sin livslängd vilket är den stora fördelen men sedan är
den väldigt brant. Det kan göra att vissa apparater som kan varna
för lågt batteri med ljus eller ton (exempelvis brandvarnare) inte
alltid hinner göra detta innan energin är slut.

Det är naturligtvis beroende från fall till fall om man bryr sig om
detta - på en brandvarnare kan det vara bra om man blir påmind
om att det är dags att byta med tanke på att batteriet säkert
räcker ett par år - men för kamera kan jag inte tänka mig att det
är något att oroa sig för - det tar slut när det tar slut :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.