Köpa kamera i Asien?

Vi ska åka till Asien i sommar, bl a till Macau och Hong Kong. Jag sålde precis min digitalkamera för att köpa en ny digital systemkamera - Canon EOS 350 förmodligen. Nu är frågan om jag ska köpa den härhemma eller vänta tills jag kommer till Asien? Är det billigare där? Det finns kanske andra aspekter som t ex garantier och sådant, men min främsta fråga är om det är billigare där. Dvs så mycket billigare att det är idé att köpa kameran där. Någon som vet?
Mvh
Kaj
 
Stöd svenskt näringsliv

Du kan säkert hitta den lite billigare i Asien. Men det kan lika gärna vara en kopia. Jag jobbar inom telekombranschen och har sett kopior på våra produkter som sålts i Kina. Det har varit mycket svårt för oss som är proffs på den aktuella produkten att skilja orginalet från kopian. Det vi har hittat är kanske att man har gjutit plasten på ett annat sett och då har verktygslinjerna suttit på fel ställe. Har man öppnat produkten har man sett att det har varit riktigt välgjorda kopior men inte alls på samma elektriska nivå.

Risken finns att du råkar köpa en kopia även här i sverige men den risken är betydligt lägre. COOP Forum som sålde Game Boy kopior för någon månad sedan. Det var bara laddaren som var kopia den gången...

Köp svenskt...
 
Köpa billigt utomlands

Tack för ditt snabba svar!
Stödja svenskt näringsliv är väl i och för sig vällovligt, men det är ju egentligen bara en "bunch of crap" om man säger så. Jag är själv egen företagare med 28 anställda - dock inte i tillverkande verksamhet. Om jag köper en Canon kamera här eller i Asien så kommer ingen av dem från någon svensk fabrik. Så redan där faller det resonemanget. Om du sen frågar näringlivstopparna så flyttar de verksamheten utomlands så snart de kan tjäna pengar på det. Med vår moderna kvartalsekonomi vars enda syfte är att tillfredställa aktieägarna i form av bättre aktiekurs nu nu nu, utan långsiktigt tänkande så tycker jag inte att jag har någon som helst anledning att köpa dyrare för att köpa "svenskt" för att behålla jobben i Sverige. Jag flyttar mina inköp utomlands på samma sätt och av samma anledning som näringslivets flyttar tillverkningen utomlands. Ska jag donera pengar till välgörenhet gör jag det hellre helt öppet till Röda Korset (vilket jag också gör).
Däremot är dina synpunkter när det gäller kopior något jag verkligen tar till mig. Den fällan vill jag inte hamna i, så av den anledningen kan jag ju vara ytterst tveksam till att köpa kamera i Asien. Men, å andra sidan, köpte jag en dv-kamera i Singapore för tre år sedan och den har jag varit mycket nöjd med. Inga tecken på att det skulle vara sämre kvalitet. Så frågan kvarstår: Hur mycket billigare är kameror i Macau/Hong Kong jämfört med härhemma?
 
Fotosidan.se

Om du inte redan gjort det kan du ju prova leta i forumet på fotosidan.se, asieninköp har varit föremål för många inlägg där. Själv införskaffade jag en 300D med kitglugg i Singapore före jul, för ett pris 30% under vad de gick på på svenska nätsiter.

/P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
zeromaker Köpa kamera Fototeknik 1
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
helper Hjälp långzoomare vad köpa? Fototeknik 9
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
366 Köpa bilder... Fototeknik 12
marion12 Vill köpa en Olympus C5050 Fototeknik 1
heka Vad ska jag köpa för skärm Fototeknik 2
supergeten Vad ska jag köpa..? Fototeknik 6
tbergman Vilket stativ ska jag köpa? Fototeknik 12
petmeu Köpa Diafilm Fototeknik 3
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fibbla köpa affischer med skidmotiv? Fototeknik 0
playground Jag skall köpa foto ryggsäck...... Fototeknik 1
haggstrom_maria Kameraköp - men vilken skall jag köpa??? Fototeknik 15
Vandrare Köpa lithiumbatterier? Fototeknik 8
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.