Hjälp mig välja digital kamera!

Det är ren djungel!
Jag letar efter en digita kamera (ej stor och klumpig) som kan prestera bra bilder med ISO på minst 1600. Och det viktigaste. Vidvinkelobiektiv! Eller möjlighet att lägga till en vidvinkel konventer så, att jag ska komma ner till 24mm.

Jag vet inte hur det fungerar med extern blixt. Men hade jag möjlighet att fora i mörker (inomhus på fester) hade det varit perfekt.

Tackar i förhand.
 
Ok.
Jag går ner till ISO 800?
Eller en som kommer så nära som möjligt. Men vidvinkel på 24 eller konventer är ett måste.
 
Det är ren djungel!
Jag letar efter en digita kamera (ej stor och klumpig) som kan prestera bra bilder med ISO på minst 1600. Och det viktigaste. Vidvinkelobiektiv! Eller möjlighet att lägga till en vidvinkel konventer så, att jag ska komma ner till 24mm.

Jag vet inte hur det fungerar med extern blixt. Men hade jag möjlighet att fora i mörker (inomhus på fester) hade det varit perfekt.

Tackar i förhand.

Som sagt, det finns inte små smidiga kameror som presterar bra på ISO 1600.
Vill du kunna använda så högt ISO får du sattsa på en systemkamera.
 
Ok.
Jag går ner till ISO 800?
Eller en som kommer så nära som möjligt. Men vidvinkel på 24 eller konventer är ett måste.

De små kamerorna, compact modellerna, klara inte ISO över 200.
Superzoomarna brukar kunn gå upp till 800 med en vetttig brusnivå, men då är de ju lika stora som en system kamera.
 
Riktig vidvinkel verkar saknas i både stillbilds och rörliga kamerasegmenten för konsumenter.
Med utbytbar optik och större sensorer kan du givetvis få vad du vill men prislappen och volymen ökar...Eftersom sensorerna är mindra än gamla negativformatet är det klokare att tala om sökt bildvinkel horisontellt och diagonalt.
Konsumentkamrorna har dessutom den nackdelen att de inte är ögonblickliga, som en gammal analog....ännu.
Först kanske du önskar att din nya kamera skall tåla svenskt normalväder?
//J
 
Senast ändrad:
Allting är ju relativt, men...

Hur du definierar "...stor och klumpig..." och ..."bra bilder..." kan jag inte avgöra.

Men att det inte skulle finnas små, smidiga kameror som klarar ISO 1600 håller jag inte med om. Inte heller "måste" man köpa systemkamera för att komma upp ett par snäpp över kompaktmodellerna.

Själv använder jag två kameror, en FujiFilm FinePix S6500fd och en Olympus Mju 790 SW.

Olympusen är en "fick-kamera" som hänger med överallt. Den går till ISO 1600, är stötskyddad för fall upp till 1,5 m, vattentät till 3 m djup, har 38 mm vidvinkel och tar, med tanke på formatet, mycket bra bilder. Kort sagt, den perfekta kamraten i bushen.

Fujin är en sk prosumer (proffesional/consumer). Lite större rent fysiskt men inte alls lika tung som en systemkamera. Och långt ifrån samma prislapp som en systemare.
Däremot tar den faktiskt bättre bilder än en del systemkameror.
Vidvinkel ligger på 28 mm och max ISO är 3200.


Lycka till i djungeln.

/Ola.
 
en del "förbättrade" konsumentkamror har 3/4 storlek på chippet, då blir plötsligt 20mm relativt långbänviddigt....
//J
 
Fujis F-serie har lovordats för rätt bra ISO-egenskaper. Det verkar dock som de vid en snabbkoll har drabbats av samma pixelhysteri som andra tillverkare så frågan är hur de senaste modellerna är. Tyvärr är det risk för att så många pixlar på så liten yta kräver en del brusbehandling i kameran vilken kan ge "utsmetade" bilder. Förstår inte varför de ska envisas med att pressa in 12mp i en liten kompakt. Helt vansinnigt, men oerfarna kameraköpare går kanske på det. 24mm blir dock svårt att hitta någon kompakt som klarar. Sigma DP-1 som fson tipsar om är mycket intressant då den har en "systemkamerasensor" och verkar ge mycket bra bildresultat. Objektivet motsvarar dock 28mm och den kostar närmare 8000kr. Om du gör avkall lite på storleken så är ju annars systemkameror rätt billiga i dag och då får du ju bra iso-egenskaper och möjlighet till mycket vidvinkel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Climba Dubbla foton hjälp mig! Fototeknik 2
liiini Snälla hjälp mig! Fototeknik 3
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
samajkapoor Jag är en idiot och använde sprit och handduk för att rengöra linsfiltret. Hjälp snälla Fototeknik 28
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
Vildmarksguiden Hjälp! Vilken Photoshop program? Fototeknik 33
sheazar Hjälp att hitta bild Fototeknik 9
Sandrae Hjälp! - minneskort ej formaterat Fototeknik 4
peter1969 Hjälp! Teknisk idiot..... Fototeknik 9
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
liiini HJälp (: Fototeknik 1
helper Hjälp långzoomare vad köpa? Fototeknik 9
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
Oni Hjälp! Fototeknik 0
kristofer_wallmark Behöver hjälp med val av makroobjektiv! Fototeknik 25
jansta Hjälp med att finna rätt fotoryggsäck Fototeknik 8
Laila HJÄLP! Fototeknik 9
ThereseTilly Någon som vill ut och fota med mig i gbg? Fototeknik 31
Larr problem att bestämma mig Fototeknik 2
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
dr_ljungberg Ljusstyrka - Ge mig mer...! Fototeknik 3
miffaren SKJUT MIG DENNA DAG.. DENNA LJUSA DAG!!! Fototeknik 7
Elmfeldt Ge mig lite kritik Fototeknik 6
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
ao-media Vad ska man välja? Fototeknik 1
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
smurfen Vad välja till diabilder?? Fototeknik 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...