Batterier till kamera på vandring

Min nya kamera håller batteriet i 2 dagar knappt om jag använder den flitigt. Betyder att jag måste ha extra batterier eller någon form av usb-batteribackup.

Nu mer Olympus TG-2. Sony RX100 är hos doktorn.

Vad har ni för förslag?
- USB "power något" (dosa med usb) går att även ladda telefon och andra saker.
- Det finns usb power för vanliga AA batterier. Någon sa att dessa ger mer effekt per vikt
- Köpa batterier till kameran
- Solceller nja inte på höst och vinter?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
De flesta solceller är ju kombinerade med ett USBbatteripaket, så man börjar med full laddning.

Powermonkeys funkar så att du kan välja att ta med solcellerna eller bara batteripacket, så det är en mångsidig produkt.

Jag har 2st Olympuskameror som jag varierar mellan på vandring, en Tough 6010 och en XZ-1. Båda kamerorna använder samma batteri (LI-50B), så med några extra batterier klarar jag alla situationer. På senaste 9-dagars vandringen hade jag med mig XZ-1 och behövde aldrig byta batteri.
Extrabatterier har jag köpt från www.24.se.

Extrabatterier, tveklöst. (billigt på Ebay)
Mindre bulk, mindre vikt och bättre driftsäkerhet eftersom du aldrig behöver vänta på att något ska laddas.

Allt annat är nödlösningar som man bara behöver ta till om man har prylar som det inte går att skifta batteri i (läs iPrylar). Därav det sentida uppsvinget för allsköns solcellsladdare, powerbanks mm..

Li-Ion

batterier är lätta och relativt små. Jag har tre st till min kamera. Förmodligen ett större problem till en smartphone eller en GPS, så nån form av generator vore ju bra att ha....

2 dagar? hur många bilder tar du per dag? Kan det va så att du använder displayen mycket till at titta på bilderna?

den borde ju ha en autooff feature tycker man, men har den inte det. varför inte stänga av GPS och lära dig stänga av kameran då den inte används? att bära runt på ett berg av batterier väger ju en del.

brukar köra med extra batterier med, men har nog aldrig behövt använda dem på vandring (och tar då kanske 2000 bilder under en vandring omd et är bra)

Hårda tag

den borde ju ha en autooff feature tycker man, men har den inte det. varför inte stänga av GPS och lära dig stänga av kameran då den inte används? att bära runt på ett berg av batterier väger ju en del.

brukar köra med extra batterier med, men har nog aldrig behövt använda dem på vandring (och tar då kanske 2000 bilder under en vandring omd et är bra)

Humm någon form av batteridiet som du tydligen rekommenderar. Jag tog ca 200 bilder och då dog batteriet.

Nu kan jag inte din kamera. Men jag stänger av den då jag inte använder den och använder aldrig skärmen som sökare. slår på skärmen då jag behöver gör en inställning eller kolla nån kurva, men inte annars.

Skärm drar ström, massor av den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips