Lagring av bilder

Att en bild lagras digitalt är inte detsamma som att den kan öppnas om 50 eller 100 år. Filformatet är också avgörande. Se vad som händer inom dokumentationsvärlden, där SGML kom som ett första steg -86 och XML nu en gång för alla gör dokumentationsfiler helt leverantörsoberoende och öppna. Jobbar med detta varje dag är mycket lycklig över att det formatet kom... :)

Händer inte liknande saker inom bildformatsvärlden äter jag nog upp min hatt så småningom. SVG är ett första embryo (helt öppet och leverantörsoberoende, kan läsas i en vanlig ASCII-editor).

Intressant är också att se tillbaka på det absolut enda format och media som har fungerat genom mänsklighetens historia - den muntliga traditionen...

/Mats
 
CD:n faller sönder

nobbbe; sa:
jag såg på tv eller hörde på radio, att cd-skivor som var gjorda ibörjan av CDindustrin har börjat att fömultna.

kul grej att veta

I fjol gick jag ingen lite gammla cd skivor, en del över 10(12?) år. Jag rensade ut en massa skit, och som vanligt när jag slänger skivor brukar jag repa dem och/eller klippa sönder dem. Jag märkte att vissa gammla skivor (över 10 år) vittrade/föll sönder på inspelningsytan när jag försäkte repa den.
De olika lagren separerade och blev småsmulor. Den blanka "silverytan" blev som dam. Det var olika skivor, inte alla var i samma dåliga skikt, vissa verkade lika spänstiga som nya. Det verkar löna sig att köpa kvalité.

Tidigare trodde jag cd var ganska säkert tidsbeständig, numera lagrar jag på hårdisken, och gör backup lite då och då.

För övrigt har jag framkallt en över 25 år gammal exponerad svartvit rulle. Visst blev negativen lite ljusflammiga, men fullt användbara och med lite trixande i mörkrummet blev sköna kopior.

Om man vill att fotografier ska hålla länge, varför inte göra kopior på annat material än papper, visst går det fortfarande att göra glasplåtar ;-)

/peter
 
Re: CD:n faller sönder


Om man vill att fotografier ska hålla länge, varför inte göra kopior på annat material än papper, visst går det fortfarande att göra glasplåtar ;-)


Jag gör såhär:
1. Kopierar över filerna till hårddisken i laptopen via explorern i.jpg fomat.
2. Tar med mig laptopen och projektor till en lämplig bergvägg.(OBS! Sandsten är inte lika lagringsbeständigt)
3. Projicerar bilden på bergväggen och hugger ut motivet med min laddningsbara HILTI.

En mer mobil variant är ju att gjuta av motivet som bronsfigurer

/Erik, som tror att vi bara sett början på teknikutvecklingen. Befintlig teknik kommer alltid att ersättas av ny och takten kommer att öka. Hur länge och ofta pallar man att uppgradera?
 
Är det någon som har erfarenhet av MagnetoOptiska (MO) "disketter"?
Som jag förstår ska de tåla lagring bra. Men hur bra?

De rymmer mycket och det finns MO-drivar som kan tömma vanliga (foto-)minneskort automatiskt, utan dator involverad.
 
Externa hårddiskar

Som fotograf ger jag tipset: Lagra samma bilder på flera ställen. Själv lagrar jag på datorns hårddisk, på en extern hårddisk och DVD-R el. CD-R. Det är aldrig fel att ha backupper!

Du lär knappast har den oturen att alla tre medierna förstörs på en gång. Brand är iof en sak som river allt, men fulla externa hårddiskar kan man ta med sig till sitt bankfack, lite krångligt att få ut men tok-brandsäkert!

// bd
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.