Ensamvandring

öringen; sa:
Är man OK ska man väl ge tusan i att vinka öht har jag för mig eftersom en vinkning ju lätt kan missförstås. Eller?

Javisst, men om man misstänker att helikopterföraren missuppfattat situationen så skadar det ju inte att signalera. Om helikoptern bara är på väg förbi finns det förstås inga skäl att påkalla uppmärksamhet.
 
GustavOh; sa:
Javisst, men om man misstänker att helikopterföraren missuppfattat situationen så skadar det ju inte att signalera. Om helikoptern bara är på väg förbi finns det förstås inga skäl att påkalla uppmärksamhet.


Om du bara fortsätter att vandra, laga mat utanför tältet, fiska eller vad det nu kan vara så kan flaff-flaff föraren ju flyga närmare och kolla om han/hon tror det är nåt fel. Det jag menar är att du inte ska avgöra vad piloten har uppfattat ;)
 
öringen; sa:
Om du bara fortsätter att vandra, laga mat utanför tältet, fiska eller vad det nu kan vara så kan flaff-flaff föraren ju flyga närmare och kolla om han/hon tror det är nåt fel. Det jag menar är att du inte ska avgöra vad piloten har uppfattat ;)

Jo du har ju en poäng där. Rätt hypotetisk situation också.

Jag kan ju inte veta om han landar för att han tror att jag är i nöd, för att han letar efter någon, och vill fråga om jag sett något, eller om han bara vill ha en kopp kaffe. ;-)
 
Grejen med de där signalerna till flygspaning är väl för att de (åtminstone när de spanar med flygplan) INTE landar utan de lokaliserar dig och sen kallar de dit hjälp. Då behövs det olika signaler för att visa vad man behöver för hjälp.

Fast i svenska fjällen kanske spaningen alltid sker med helikopter?
 
Tror inte det är så stor risk för missförstånd när det gäller helikopterspaning. Helikoptrar rör sig ju långsamt och kan t o m stå still i luften och kolla in vad folk på marken har för sig, om de verkar nödställda, etc. Däremot från flygplan borde det vara en annan sak då kanske man bara ses någon eller några sekunder och ofta från högre höjd, då gäller det att "sända" rätt signal, så man inte drar ut räddningsmanskap i onödan.
 
En väst i starka färger var ett bra tips! Jag ska genast skaffa en sån. Väger inte mycket och jag har faktiskt saknat ett färgstarkt plagg.
 
I anslutning till väst-tipset: hur stor måste en tygbit vara för att den ska kunna fungera som signal, dvs så att den relativt lätt kan upptäckas från helikopter? Räcker det med en väst eller t ex en röd tältpåse som man sätter fast i en buske, eller måste det vara större?
 
Det var just det......Om det funkar ?
Tror att det behövs en massiv infosatsning i så fall, så att det blir allmän känt. Men för oss som jobbar med fjällräddning tex är det nog inte så svårt att få igenom. Värre är det att få vandrarna att acceptera ett nytt påfund och att det sen används och inte missbrukas. Man kan i vart fall inte skylla på vare sig pris eller vikt. Bara lära sig bära den i en benficka.. jämte 1:a förbandet !!!
 
Vilken färg syns bäst?

jokkmokk ger oss en rad konkreta och bra -tycker jag- råd i sin inledning till denna tråd. Jag brukar försöka göra så...

En konkret fråga vill jag ställa: Vilken färg syns bäst om det nu går så illa att jag behöver eftersökas?

Har hört att "orange syns mycket längre än rött".
Har läst att "den färg som syns bäst är FN-blått".

Duger min neongröngula reflexväst att använda som signal på var jag befinner mig?

Hälsn. BM, kommer snart till Jokkmokksfjällen, ensam, men hoppas att jag inte behöver hjälp därifrån...
 
alven; sa:
I anslutning till väst-tipset: hur stor måste en tygbit vara för att den ska kunna fungera som signal, dvs så att den relativt lätt kan upptäckas från helikopter? Räcker det med en väst eller t ex en röd tältpåse som man sätter fast i en buske, eller måste det vara större?

Skulle tro ganska stor, större än man kanske tror...det är inte så mycket som syns från en helikopter förrän man kommer ganska nära.

Sen har man kanske sensorer som förändrar saken...

Själv bär jag med mig en 3 meter ggr 50 cm bit spinnackerväv i orange färg, om jag inte har vindsäcken med mig. Den får lätt plats i fickan och kan fästas på föremål så att den fladdrar i vinden. Rörelse och avvikande färg och avvikande form = hög upptäcks(risk) ;).

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.