Ensamvandring och säkerheten.

Tänkte bara kolla med alla ensamvandrares reflextioner över säkerheten vid sommarvandring.

Går man på leder och så så är det nog ingen större fara om benet bryts eller något dylikt men när man går ifrån leden så kan det bli kinkit.

Själv brukar jag bara ha en preliminär rutt och brukar ofta ändra mig. Rutten lämnar jag hemma och så brukar jag bestämma ett datum när jag senast kontaktar hemmet för att åtminsonde ha någon möjlighet att få hjälp om det värsta inträffar. Hör jag inte av mig så får nästående ringa SOS och förhoppningsvis så kan man lokaliseras.

Men har man gått bort från leden och tagit en annan rutt är planerats då måste det väl ändå vara kört om man blir inmobilariserad om man bryter foten eller nåt.
Hur lång kan man anta att man klarar att förflytta sig med en bruten fot? Det beror på terräng såklart men kan man förflytta sig alls.

Det brukar ofta stå en hel del om vintersäkerhet och sånt men jag har aldrig sett någon info om dylika händelser.
 
Jag vet inte vilka resurser som sätts in i sökandet efter en, men om de skickar en helikopter och man lyckas sätta upp t ex ett rött tält så borde de kunna hitta en även om man avvikit något från en angiven rutt (förutsatt klart väder, ta i trä). Motsatsen gäller kanske om man ändrat färdväg totalt och dessutom ligger medvetslös iklädd militärgröna kläder. Men det är såklart rätt jobbigt att ligga med brutet ben 2-3 dygn även om man till sist blir räddad. Möjligen kan man förflytta sig med bruten fot, men det blir såklart en helvetesfärd och kanske inte nåt man ska räkna med typ: "om jag bryter foten så släpar jag mig till det där vindskyddet".

Vandrar man ensam så tycker jag att man *måste* fundera en extra gång på var man går osv. Man kanske ska hålla sig undan svår blockterräng (som gjord för att bryta foten, fastna (nej! jag vill inte tälja av mig benet som den där amerikanen)) och andra hinder. Är man ensam måste man kunna ordna allt själv, som att laga mat och sätta upp tält, även om man skadat sig, och därför är det kanske en poäng att tänka igenom vad man har med sig. Mitt ryggåstält är på så vis livsfarligt. :p Men att lämna en färdplan och hålla sig någorlunda till den är nog det överlägset enklaste och billigaste sättet att få marginal. En satellittelefon vore såklart en praktisk grej, men även om det "bara" kostar tre-fyra tusen kronor så tar det emot, och sen tillkommer väl abonnemangskostnader.

Sanningen är väl att man vandrar ensam utan att vidta alla förnuftiga extraåtgärder, och förutsätter att allt går bra. 98% av gångerna gör det ju det också. Och risker tar man, såklart, hela tiden varje dag. Vid ensamvandring blir de uppenbara, men det betyder ju inte att de är större. Det stod i tidningen här idag om en 90-åring som skulle köra in bilen i sitt garage, men inte hörde att han hade full gas på bilen. När han lade i växeln brakade bilen rakt igenom garageväggen och krockade med grannhuset, i vilket porslin ramlade i golvet. Har man otur är det ju den bilen som står vid övergångsstället och kör ihjäl en. Det är en risk som alla tar flera gånger om dagen och som man garanterat slipper till fjälls. Jag tror att nettoökningen av risker när man ensamvandrar kontra storstadsvardagen är mindre än många tror. (Är mitt resonemang förståeligt?) Detta faktum är nog den största orsaken till att jag kan stå för att jag gärna vandrar ensam.

MVH
[Ändrat av millimeter 2005-01-16 kl 18:03]
 
Trots att jag bor i storstaden bedömmer jag riskerna som betydligt större. Jag pajade foten i somras och har även plumsat i en älv en gång. Men det kanske bara är jag. :) Jag dras inte för att ge mig in i ett stenblockslandskap om jag måste.

Mitt tält är grönt men jag köpte faktisk en röd ryggsäck med tanke på om jag vill synas. Men det hjälper väl knappast. Det finns lampor som man kan ställa in på blinkandes ljus som syns flera km. Problemet är ju bara att man kan få ligga där i tio dagar innan någon börjar leta. Men det borde man väl överleva om det finns vatten i närheten även om det nog inte är det trevligaste. Risken för sol i en vecka är ju även ganska liten och jag har nog aldrig varit med om att det inte regnat när man varit uppe.

Finns det ingen vettig info om hur mycket kroppen pallar. Det finns ju sånna där kurser i fjällsäkerhet med läkevårt och liknande men jag har svårt att tro att de kurserna hanterar hur man ensam spjälkar ett ben.

Var det inte handen Amerikanen karvade av? Jag har för mig det. Han klarade sig ju. Vilken kille.
 
Samtalskostnad sattelittelefon ?

Tja
har lurat lite på att införskaffa en såndäringa sattelittelefon. Finns det någon som har en uppfattning kring vad samtalstaxan är på dem ? Kunde vara intressant om de är billiga nog att använda för rapporter även då man inte är nödställd.
 
Re: Samtalskostnad sattelittelefon ?

Albertsson; sa:
Tja
har lurat lite på att införskaffa en såndäringa sattelittelefon. Finns det någon som har en uppfattning kring vad samtalstaxan är på dem ? Kunde vara intressant om de är billiga nog att använda för rapporter även då man inte är nödställd.

Jag köpte en sådan (http://www.cordland.se/satellittelefon.htm) för ett år sedan, kostar ca 3200 kr. I storlek och vikt är den som tidigare varianter av dagens mobiltelefoner, går alltså inte direkt ner i bakfickan men ligger bra i nåt gömsle inne i ryggsäcken.

Den stora fördelen med det satellitsystemet som den använder (det är INTE Iridium utan det andra) är att man kan använda Telias kontantkort. Man slipper alltså alla fasta kostnader vilket är det viktiga. Om man någon gång skulle ringa med den (via satellit, går annars även bra som vanlig mobil när täckning finns) så kostar det nånstans 15-20 kr/min. Det går även att skaffa abonnemang och få några kronors billigare minutavgift men det är kanppast aktuellt för de flesta av oss.
Nackdelen med detta satellitsystem är att viss del av jorden inte är täckt, men det är typ något av världshaven och någon av de mest avlägsna kontinenterna, minns inte exakt.

Förutom nödtelefon för mig själv behöver jag ibland bli nådd akut för mitt jobb. Normalläget är därför att slå på telefonen på kvällen när man kryper till sängs, vänta nån minut och se ifall det har kommit ett sms, och sen stänga av den.
Hittills har jag aldrig någonsin ringt ett enda samtal och inte heller mottagit något, men som nödtelefon är det en ganska bra försäkring.

// Martin
 
Bussman; sa:
millimeter; sa:
Möjligen kan man förflytta sig med bruten fot, men det blir såklart en helvetesfärd och kanske inte nåt man ska räkna med typ: "om jag bryter foten så släpar jag mig till det där vindskyddet".

Touching the void anyone? ;)

Jo, man klarar mer än man tror om bara viljan finns.
Lite sunt förnuft kan vara på sin plats när man väljer sina färdvägar och årstider som ensamvandrare; att hålla sig på nåt så när trafikerade färdvägar under tider när det inte är helt folktomt kan ju vara lämpligt om man skulle behöva hjälp nån gång. Att tex gå solo väster om sjöarna i Padjelanta i september är att utmana ödet väl mycket!
mvh Åke
(Som inte helt lever som han lär...)
 
Re: Samtalskostnad sattelittelefon ?

Albertsson; sa:
Tja
har lurat lite på att införskaffa en såndäringa sattelittelefon. Finns det någon som har en uppfattning kring vad samtalstaxan är på dem ? Kunde vara intressant om de är billiga nog att använda för rapporter även då man inte är nödställd.

Mellan 20-40 spänn i minuten. Abonemanget har jag ingen aning om. Det skriver företagen typ aldrig ut på sajterna.
 
Åke L; sa:
Jo, man klarar mer än man tror om bara viljan finns.
Lite sunt förnuft kan vara på sin plats när man väljer sina färdvägar och årstider som ensamvandrare; att hålla sig på nåt så när trafikerade färdvägar under tider när det inte är helt folktomt kan ju vara lämpligt om man skulle behöva hjälp nån gång. Att tex gå solo väster om sjöarna i Padjelanta i september är att utmana ödet väl mycket!
mvh Åke
(Som inte helt lever som han lär...)

Hur kunde du gissa på var jag funderar på i sommar? Då kanske du fattar läget. :)
 
Re: Re: Samtalskostnad sattelittelefon ?

CarpeDiem; sa:
Jag köpte en sådan (http://www.cordland.se/satellittelefon.htm) för ett år sedan, kostar ca 3200 kr. I storlek och vikt är den som tidigare varianter av dagens mobiltelefoner, går alltså inte direkt ner i bakfickan men ligger bra i nåt gömsle inne i ryggsäcken.

Mkt text

// Martin

Det låter suveränt. Jag har sett täckningskartor och täckningen går över hela norra halvklotet förutom vid nordpolen typ. Borde ju fungera överallt i den Skandinaviska fjällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.