Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Sommar: Att ha med ett par diskhandskar på fjällturen är grymt! med diskhanskarna på är det inga problem att diska i en 4 grader kall fjällbäck

Vinter: Att stoppa sulorna från pjäxorna/kängorna ner i sovsäcken under natten, kanon skönt att ha varma sulor att stoppa ner i ett par kalla pjäxor/kängor.
 
Fusksämskskinn

Jag brukar använda en trasa, ett sånt där "fusksämskskinn", att torka av tältet med (om det är blött vill säga) innan jag packar ihop det så att jag ska slippa bära på allt för mycket vatten i onödan.

MVH ///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Vattenflaskor

Jag kan inte låta bli att kommentera vattenflaskor lite. Jag brukar använda en 1,5 och en 0,5 liters PET-flaska, den stora flaskan för att hämta och förvara vatten i vid tältplatsen, och den lilla främst för att blanda till mjölk i (har ett snöre fastknutet i den och blandar, pulvermjölk och gräddpulver i den och lägger den sedan i närmsta jåkk så blir den god och kall efter att ha legat i jåkken under natten:)). Senaste vandringen blev jag för första gången tvungen att bära med mig vatten vissa sträckor (eftersom så många jåkkar sinat då snöfälten smält bort) och då kom den lilla flaskan även väl till pass till det.
PET-flaskorna är lätta, billiga och hållbara och dessutom täta. Jag har aldrig varit med om att en PET-flaska läcker vid kapsylen, något som annars är ganska vanligt hos köpta specialvattenflaskor för friluftsbruk. Jag fick ett jättebra tips angående val av flaska. Ett problem med den lilla flaskan är att få i mjölkpulvret genom den smala halsen. Jonas, en kille jag träffade i Sarek, använde en 0,5 l flaska som det varit MER i och den har mycket vidare hals vilket underlättar att hälla i pulvret och gör att den också går lättare och snabbare att fylla med vatten. Det tipset ska jag ta vara på inför nästa vandring.
 
Vakuumförpackat

Ett problem om man vill ha med sig lite god påläggskorv eller liknande är risken att den blir förstörd av att man tar ut den ur sin förpackning.
Senaste vandringen skulle jag ta med mig lite pepparsalami. Då gjorde jag så att jag köpte en lufttorkad salami gick till delikatessdisken i affären och bad dom skära upp den i lagom stora bitar och vakuumpacka dom var för sig. Funkade jättebra!
 
Re: Vattenflaskor

cnygardh; sa:
Ett problem med den lilla flaskan är att få i mjölkpulvret genom den smala halsen. Jonas, en kille jag träffade i Sarek, använde en 0,5 l flaska som det varit MER i och den har mycket vidare hals vilket underlättar att hälla i pulvret och gör att den också går lättare och snabbare att fylla med vatten. Det tipset ska jag ta vara på inför nästa vandring.

Om ni hittar 1L Nestea flaskor så passa på att köpa en sådan. De har extra bred öppning som gör det lättare att fylla vatten och blanda pulver. Lätta att fylla utan att bli kall om händerna. Den går även att diska med borste. Passar också bra om man har vattenreningstabletter för 1L. Har dock aldrig sett denna storlek på Nestea i Sverige.
 
millimeter; sa:
Raskesven; sa:
Jag har låtit tova ett fodral i ull till min vattenflaska. Flaskan blir tyst, behaglig att hålla i även om det är svinkallt, vattnet får svårare att frysa på vintern och håller svalkan bättre på sommaren.

Raskesven

"Latit tova"? Tipset var bra faktiskt, men maste man kanna en tovare eller sa? :)
.....
MvH
Du behöver inte vara personlig bekant med tovaren;-) Själv gjorde jag en mall i vanligt tyg och gick till en affär som gjorde och sålde tovade grejor.

Angående Vonsans tips om axelremmarna kan man också, om det är problem med ena axelremmen, trycka dit sittunderlaget, om man har något.

När det gäller läckande vattenflaskor passade packningen som är till pumpen på Primusköken perfekt i min. Flaskan hänger jämt på ryggsäckens ena axelrem med snabbkoppling. Still hänger den med hjälp av en snodd av resårsnöre.

Tips för kalla årstiden. På UFF köpte jag en tröja i merinoull för en spottstyver. Halskragen blev en bra halsvärmare och ärmarna bra armbågs- och knävärmare.

Förresten går det bra att sitta på även en vattentät rullförslutningsbar packsäck när man pressar ut luften ur den. Alternativt sitta med knäna på den och rulla ihop säcken.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Redan nämnt men ett snöre till vattenflaskan är rätt bra när man fyller den. Trist att tappa den. Kan påpeka att en tom Nalgene-flaska drar i väg väldigt fort ifall man tappar den i en lite stridare bäck. Talar liksom av egen erfarenhet sedan i sommar :)
 
McFlurry

En bra (nåja!) men framför allt lätt sked får du om du köper en McFlurry. Skeden tål dock inte kokande vatten utan att deformeras, så rör om i makaronerna med nåt annat. En pinne kanske...
Anders
 
Som vattenflaska är Festis-flaskor jättebra tack vare att de har en skåra runt sig som man kan använda för att sätta fast den i bältet eller på ryggsäckens axelremmar. Sen väger de lika mycket som en 50 cl PET men rymmer 60 cl!:)

festis1.jpg


Snöret är en ögla gjord av ungefär 50 cm snöre med ett snörlås på. Den används på två olika sätt. När man sätter flaskan på axelremmen så gör man som ett lärkhuvud av snöret runt axelremmen. Man trär flaskan genom, drar i änden så dras öglan åt och man kan släppa flaskan och dra åt snörlåset med den handen.

När man sätter i bältet så ska snöret liksom korsas bakom bältet (trä ner öglan bakom bältet och vrid den sen ett halvt varv). Den nedre öglan håller flaskan med skåran så kan man dra åt den övre (den övre håller inte flaskan förrän den är åtdragen).

(Jag använder också såna snören för att hålla ihop t.ex. min fiberpälströja. Rullar den hårt och sätter ett sånt snöre runt. Tror jag har ett dussin såna snören totalt.)

Sen har jag en slät 50 cl PET-flaska som jag har ritat decilitergradering på med spritpenna och sen satt tejp utanpå för att strecken inte skall nötas bort. Strecken går runt hela flaskan. (Jag har även ritat dit streck för halvdecilitrar tror jag, lite osäker)

Likaså har jag ristat decilitergradering inuti mina grytor (den går dock inte runt hela varvet).


Durkslag, man gör en hätta av myggnät med snöre runt som man kan spänna fast över grytan.


Gastromax osthyvel i plast går att använda även som smörkniv och stekspade. På bilden har jag kapat av lite av skaftet.
latta_saker.jpg

Vispen tror jag också är Gastromax. Tror båda dessa finns på Clas O och ICA. ÖoB har billigare osthyvel i plast men den plasten känns lite mjuk och den är liksom "fyrkantig" (själva bladet).

(Vikterna på bilden finns där bara eftersom jag länkade direkt till en bild jag redan har på min hemsida.)
[Ändrat av nermander 2004-09-09 kl 08:00]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...