Hur lång är er säsong?

Säsongen för paddling konstrasterar med skridskosäsongen för mig. Jag paddlar så länge det är isfritt någonstans inom några mils radie. Några gånger har jag lyckats att åka skridskor på förmiddagen och paddla på eftermiddagen ... men det är mer kuriosa undantag.

Övernattningsturerna brukar upphöra någon gång under oktober och komma igång igen någon gång i slutet av april eller början av maj. Dagpaddlingar blir det som sagt så länge det går att bryta isen med kajaken. Ankarudden på Torö brukar vara sista och första stället på säsongerna. Förra vintern var det isfritt hela tiden och därmed började min nuvarande säsong i slutet av mars 2007.

Dagarna är kortare på vintern och det innebär också att möjligheterna att paddla blir begränsat till helgerna för mig. Visst går det att paddla även när det är mörkt. Dagpaddlingarna vintertid sträcker sig inte så sällan till efter mörkrets inbrott. Det blir dock paddlingar närmare land och när det är reltivt lugnt ... upplever att det är svårare att ha koll på balansen när det är så mörkt att man inte har så tydliga referensytor omkring sig, dvs inte ser vattnet och vågorna särskilt tydligt.

Från oktober/november till slutet av maj paddlar jag alltid i torrdräkt. Det ger mig den extra säkerhet som känns viktig för mig. Jag trivs bra i min torrdräkt och känner inte att den är något som hindrar eller stör. Värmen när man paddlar är i stort sett densamma oberoende av årstid ... regleras med vad jag har på mig. Det endra riktiga "problemet" med kylan vintertid tycker jag är att lägga i och ännu mer ta upp kajaken efter en tur ... kalla händer och svårt med vantar/handskar.

En krispigt klar vinterag med pudersnö på skären och isformationer i strandkanten ... det är få upplevelser som går upp emot det.
 
när jag sa att man kanske skulle paddla hela året om det går så såg en del på mig som om jag hade blivit helt och hållet från mina sinnens fulla bruk.
Jag har fått frågan om jag också har mina sinnen fulla med bruk, och om jag tagit mina mediciner alt. om jag inte borde söka för det.

Bättre att häcka i kajaken och i naturen än framför tv-n anser jag, och framförallt mer spännande.


Enda "problemet" jag har är att ingen i min bekantskapskrets kan ens tänka sig att göra några aktiviteter som innefattar lite lagom fysisk ansträngning, avsaknad av maskiner eller utomhus om det innefattar skog eller vatten. Jag hoppar gärna i sjön med torris och simmar vintertid för motionens skull men nu har jag ju skaffat låda att paddla i så nu blir det lite torrare aktiviteter.
 
Trevligt inlägg! Inspirerande. Jag är nyfiken nu om det kommer bli övernattningsturer för mig just mellan oktober - april, som du skriver att du inte övernattar i. Året som gått är mitt första och då hade jag just uppehåll från mitten av oktober till sista helgen i mars. Men nu är det ju andra året... så då kanske jag ska utöka aktiviteten. Får se.

Dagsturer är för övrigt ingen sport för mig då jag inte paddlar utan ror. I stilla väder mycket mycket nära 100% riskfritt / problemfritt. Så förra vintern (i Stockholm) - och min första med farkost nära till hands - var ju rätt underlig. Enda gången jag hindrades av is i hamnen var strax före jul, men jag var sugen på att komma iväg så jag drog båten över piren och ner till vattnet som rörs om av farleden.
 
För mig passar det att växla mellan olika motionsformer över året. På så viss får jag utöva flera grejer jag tycker är kul, och ändå ha tid att satsa lite när jag väl håller på. Här uppe i Luleå brukar jag lägga i i maj nån gång och sluta typ månadsskiftet september/oktober. Sen väntar jag på snön så jag får börja åka längdskidor. Ett problem är att det blir lite glapp på hösten och våren då jag inte har någon kul överkroppssport att köra :). Nu i höst kanske jag smyger igång med lite rullskidor.

På vårkanten har det hänt att jag åkt längdskidor, paddlat kajak och åkt långfärdsskridskor (och sprungit, löpning kör jag året om som bas) på en och samma helg.
 
Nu har jag ju inte paddlat på ett tag, började igen i våras men mina tidigare paddelår har varit mellan mars - oktober. I år när jag har blivit riktigt biten igen så började jag fundera att jag skulle kanske paddla så länge som det går, förutsatt att vädret håller vattnet öppet.
Resten av året, men det är ju nytt just nu och lär fortsatta, tränar jag min knackiga rygg för att minska andelen smärta. Förut tränade jag en del kampsport under "osäsongen" för paddling. Min sjukgymnast har föreslagit olika övningar och sånt för att hålla mig igång om jag inte kan paddla över vintern för att inte musklerna ska förfalla, särskilt i ryggen och bröstkorgen men att paddla hela året vore idealt :).
Och roligast.
Dessvärre finns det vissa "bekymmer" i att välja aktiviteter för vintern när man en gång har brutit ryggen. Att halka runt kan göra ont som fan men om ni har några förslag så tar jag gärna emot dem för övervägande :) :)
 
Har själv mkt problem med ryggen(ischias) Tack å lov så kan jag paddla året om å det är bra för min rygg :)
Har även börjat springa på gym på äldre dar å det är oxå mkt positivt å håller det onda borta!
Vila är det sämsta jag kan göra! Så varför inte gymma när isen ligger? Mkt skjut å dragövningar!
Ps gillar inte heller att paddla med neoprenhandskar på vintern utan brukar använda "poggisar" för känslan! Men om man mot förmodan hamnar i vattnet kan det va gött att ha neoprenhandskar på(finns mkt tunna förböjda som nästan känns som utan :))

/Janne
 
Har själv mkt problem med ryggen(ischias) Tack å lov så kan jag paddla året om å det är bra för min rygg :)
Har även börjat springa på gym på äldre dar å det är oxå mkt positivt å håller det onda borta!
Vila är det sämsta jag kan göra! Så varför inte gymma när isen ligger? Mkt skjut å dragövningar!
Ps gillar inte heller att paddla med neoprenhandskar på vintern utan brukar använda "poggisar" för känslan! Men om man mot förmodan hamnar i vattnet kan det va gött att ha neoprenhandskar på(finns mkt tunna förböjda som nästan känns som utan :))

/Janne

Jo, jag gymmar ju jämt (eller tre gånger i veckan) och det får jag fortsätta med och be om mer övningar fokuserade just på muskler för paddling. Och jag ska kolla in de där tunna neopren-handskarna. Jag varierar paddel efter hur ryggen känns, vingpaddel gav en annan teknik som funkade jättebra (inte bara för att det har varit The It-Thing ett tag). Jag saknar paddling på vintern, vi får se hur det blir i år. Förra vintern var ju ingen, hmmm, vinter ;). Inte här i varje fall.
 
Mitt problem jag upptäckte på senaste övernattningsturen är att kläderna fortfarande är blöta nästa dag vilket gör det lite kallt/obehagligt men det försvinner fort vid den här säsongen. Skulle gärna paddla året-runt även med övernattning men hur får ni kläderna torra i tältet. Har svårt att se mig krypa ner i fuktiga kläder om det är minus utan för tältet.
 
Det är nog så det är :) Lite trögt komma i halvfuktiga kalla kläder på morgonen! Men väl i kajaken så får du snabbt värmen tillbaks å då leker livet igen :)

/Janne
 
9/12

Vanligen slutar jag paddla i skiftet nov.dec och läggeri igen i skiftet mars-april.

I ändarna av säsongen så blir passen mer sporadiska än två till tre i veckan då jag vill ha lugn och pålitlig sjö när vattnet är bitterkallt.
 
Jo, jag gymmar ju jämt (eller tre gånger i veckan) och det får jag fortsätta med och be om mer övningar fokuserade just på muskler för paddling. Och jag ska kolla in de där tunna neopren-handskarna. Jag varierar paddel efter hur ryggen känns, vingpaddel gav en annan teknik som funkade jättebra (inte bara för att det har varit The It-Thing ett tag). Jag saknar paddling på vintern, vi får se hur det blir i år. Förra vintern var ju ingen, hmmm, vinter ;). Inte här i varje fall.

Här finns bra paddlarövningar !!!

http://www.rapidascent.com.au/asp/ArticlesKayakWeights.asp?e=
 
Det är nog så det är :) Lite trögt komma i halvfuktiga kalla kläder på morgonen! Men väl i kajaken så får du snabbt värmen tillbaks å då leker livet igen :)
Beror det på att man i en kajak sitter så "i vattnet" som man blir blöt? Men om det är stilla väder borde det väl gå att hålla kläderna torra?

Jag har svårt att hålla mig i roddforumet, för lite aktivitet där ;-) Nog borde rodd på vintern vara extra fördelaktig jämfört med paddling...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.