Barn och friluftsliv Allt om barn

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-09-22, 13:53
Vimes Vimes är inte uppkopplad

Friluftsliv med barn utan bil?

Hej ni friluftare,

Jag är precis på väg in i friluftslivet, dels för min egen skull, dels för att jag verkligen tror att mina två små barn kommer att tycka att det är både roligt och spännande med tält, utematlagning och allt sådant. Jag siktar på både skog och fjäll på sikt.

Men nu till min fråga, vi bor i centrala Uppsala utan bil. Och många gånger känns det som att friluftsplanerna stupar på just det? Till vardags cyklar vi med barnen i en bra cykelvagn, och när vi varit ute och badat i sommar har vi en lastvagn till andra cykeln som vi kan packa full med saker. Men att ta sig ut längre, eller upp i fjällen, med barn men utan bil känns svårt! Hur gör och tänker ni andra? Jag är tex jättesugen på att åka till Storulvån eller Grövelsjön, men det är långt och med flera byten att åka kommunalt med barn. Jag skulle vilja vara billös men ändå uppleva friluftsliv. Är det att jag är nybörjare som ställer till det, ser jag för mycket problem? Bara att ta sig till Tyresta blir ett projekt, när resan dit tar flera timmar.

Vi hade en bil som vi sålde för ett par år sedan, och det var faktiskt för att den kostade så mycket när vi bara cyklar till vardags, och vi ville hellre kunna gå ner i arbetstid än att betala bilen varje månad. Vi hyr eller bilpoolar ibland, men det blir också dyrt om man skulle åka till fjälls tex.

Tips mottages tacksamt!
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 15:26
Avslutat Medlemskap 201709 Avslutat Medlemskap 201709 är inte uppkopplad

Det finns nog flera här på forumet som kan ge dig bra tips. Själv är jag stor vän av bilen som ett instrument att på ett enkelt, snabbt och bekvämt sätt få ett rikt friluftsliv. När det gäller Storulvån så vet jag att många åker till Enafors eller Storlien och sedan buss eller taxi till Storulvån. Men det händer så mycket nytt som försämrar möjligheterna till bra järnvägskommunikation i Norrlands inland så jag vet inte läget idag.
Med bilen blir det resor till platser som är omöjliga att ta sig till om man inte först går eller cyklar själva transportsträckan. Är man själv utan bil så borde man med goda vänner som har bil kunna organisera något tillsammans kanske.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 15:29
graylingman graylingman är inte uppkopplad

"Standardsvaret" är: Åk till Grövelsjön om ni vill till fjälls! Tåg Uppsala-Mora och där byte till buss mellan Mora och Grövelsjön.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 16:45
thureb thureb är inte uppkopplad

Uppsala har ju mkt bra kommunikationer till fjällen. Direkttåg till Abisko eller Björkliden t ex. På vintern och sommaren går nattåg till Jämtland. Tåg till Mora och buss till Grövelsjön. Direktbuss till Härjedalen.

Med små barn kan jag rekommendera en familjefjällvecka på fjällstation. Vi har varit på Saltoluokta, Storulvån och Grövelsjön.

Thure
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 23:45
Picea Picea är inte uppkopplad

Tåg är ju enligt mitt tycke betydligt smidigare att åka med barn än bil, om ni ska så långt som till Storulvån. Buss kan väl vara jobbigare, men vill du ha utan byten finns förutom det som redan nämnts Lapplandspilen till Tärnaby och Hemavan. Transporterna till fjällen är gjorda för att folk ska slippa ta bilen, det är många som åker tåg och buss dit även om de har bil. Enda nackdelen är att det ofta blir rätt dyrt om man är en hel familj som ska åka tåg, men inte så dyrt som att hyra bil, och ni spar nog ändå in på det genom att inte äga någon bil.

Senast redigerad av Picea den 2015-09-27 klockan 23:55
Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 07:21
henwal henwal är inte uppkopplad

Håller med att kollektiva kommunikationer är smidigt och som boende i Uppsala tycker jag nog att vi har det ganska förspänt ändå. Det är som regel spännande att resa med barnen och klarar man att vara i det kan själva resan bli en stor del av äventyret.

Det tar mycket tid, ofta blir det ganska dyrt. Jag och en kompis reste med nattåg till Saltoluokta i somras med två barn på nattåg. 13 timmar upp respektive 15 timmar ner och 7000 kr för två vuxna och två barn som är 8 år (t.o.r). Själva resan kunde inte gått bättre. Men nu var resan helt och hållet för barnens skull. Hade den varit för mig hade jag inte gjort det stora projektet.

Det är oundvikligen ett projekt, är de för små skulle jag nog fortsätta nöja mig med att utveckla utevistelserna härhemma. Jag bor också i Uppsala och det finns iaf en del inom nära avstånd. Jag tycker det är först nu i åttaårsåldern som barnen börjar uppfatta naturupplevelsen. Förut har de följt med och varit i utflykten, då är det roligare att göra en så enkel utflykt att de bara minns det som enkelt och roligt. När de inte upplever det som ett projekt att komma ut i naturen så blir det mer en naturlig del av deras relation till att komma ut, det kan du använda senare när de blir lite större...
Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 07:33
nermander nermander är inte uppkopplad

Den främsta fördelen bil har är ju att den så att säga går från dörr till dörr. Och kanske också att man inte behöver passa tider.

Men bilen har ju också en stor nackdel: Man måste starta och sluta på samma plats, där man parkerar bilen. Det kan också vara svårt att få parkera flera dygn på en och samma plats (de flesta vanliga parkeringar tillåter ju max 24 timmar i sträck, så man blir troligen tvungen att stå på avgiftsbelagd plats om man ska vara ute längre).

Så som jag ser det är bil bara vettigt för dagsturer eller enstaka övernattning i närområdet, ska man "till fjälls" eller vara ute längre så finns det bättre alternativ. Om man nu inte kan bli skjutsad och hämtad av nån annan (men då behöver man ju inte egen bil).
Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 09:26
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Välj rätt berg, så att kommunikationerna är från dörr till dörr. Norge är bättre än Sverige och bäst är i mina ögon alperna.
go tur
Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 09:50
nermander nermander är inte uppkopplad

Bor man inte vid en tågstation eller busshållplats så är det svårt att få till dörr till dörr oavsett vilket berg man väljer

Avgångstiderna kan ju ställa till med problem också. Det är inte alltid byten matchar. Och småbarn har inte så stor acceptans för "nu måste vi sitta här på stationen i tre timmar innan nästa tåg kommer". Fast å andra sidan har småbarn inte så stor acceptans för "nu måste ni sitta i bilen i 6 timmar" heller.
Svara med citat
Gammal 2015-09-30, 08:04
Picea Picea är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av nermander Visa inlägg
Och småbarn har inte så stor acceptans för "nu måste vi sitta här på stationen i tre timmar innan nästa tåg kommer". Fast å andra sidan har småbarn inte så stor acceptans för "nu måste ni sitta i bilen i 6 timmar" heller.
Nej, "nu sitter vi här på järnvägscaféet och dricker choklad och spelar kort" brukar vara betydligt mer accepterat.
Svara med citat
Gammal 2015-09-30, 09:17
Vimes Vimes är inte uppkopplad

Hej!

Tack för kloka svar. Grövelsjön var ett bra tips, tåg till Mora och sedan buss är klart görligt i alla fall om något år eller två.

Jag tror också att jag ska ta till mig som Henwal sade att inte ens försöka åka längre än till närmsta naturreservat med barnen, det räcker gott i deras värld. Det är väl också jag som egentligen är lite för ivrig att komma till fjälls, men vill jag göra det med familjen får jag tåla mig.

Ja, både bil och kollektivtrafik har utmaningar. Bil är smidigt (men tråkigt och framför allt fastspänt!), tåg och buss är enklare och roligare men kräver också mer föräldralogistik.

Summa kardemumma - närmsta året blir det tältning på cykelavstånd. Sedan blir det Grövelsjön! Jag har tittat på Abisko också, men där blir nattåget en riktigt dyr affär om man vill ha en egen kupé (och det vill både vi och andra medresenärer att vi ska ha...).

Tack igen!
Svara med citat
Gammal 2015-09-30, 09:56
thureb thureb är inte uppkopplad

Nattåg är en kostnad men tänk också på att det kan spara ett par loginätter. Liggvagnskupé är vettigt med även rätt små barn de brukar oftast sova minst lika bra som vuxna resenärer.

Thure
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.

Logga in