Hjälp med tältval

Tjenare!

Jag är på jakt efter ett lätt och smidigt tält för två personer och har snöat in mig på Hilleberg. Jag siktar antingen på det lite lättare Anjan 2 eller det lite rejälare Nallo 2.

Jag är egentligen kanske mer sugen på Anjan 2 då det är lättare, något jag verkligen prioriterar. Samtidigt är Nallo "bara" 700 gram tyngre, mer mångsidigt PLUS att jag har en bekant som säljer sitt tält begagnat för 3 000 pix, vilket såklart är en bra bonus.

Hur hade ni resonerat? Vad har ni för erfarenheter av just Anjan 2 och Nallo 2? Eller har ni kanske tips på något helt annat tält jag missat?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Främst vår/sommar/höst och främst fjällen, men även skog på kortare helgturer när man inte hinner ta sig hela vägen till fjällskedjan :)

Anjan :)

Hejsan

Jag hade köpt Anjan av exakt den anledningen som du nämner, den lägre vikten. Visserligen låter det inte så mycket med 700 gram, men om man jämför de två inser man att Anjan faktiskt är 30% lättare. Gör man samma typ av val rakt av motsvarar det ju att starta med 14 kg i ryggan istället för 20 kg!

Sen ska det erkännas att jag är en smula partisk då jag äger ett Anjan och är mycket nöjd med det :)

/ Stefan

Jag hade gjort tvärtom mot undvalls råd, dvs gå på Nallo 2. Mest för att du skriver att du vill använda det tre säsonger och då uppskattar jag möjligheterna i Nallo att effektivare kunna reglera temperatur och drag. De uppdragna sidorna på Anjan i kombination med stora meshpartier som inte kan stängas till (som på Nallo eller de andra 4-säsongstälten) medför att tältet kan upplevas dragigt kalla och blåsiga dagar (inte helt ovanligt på kalfjället). Är det något jag personligen inte gillar så är det kalldrag, så mitt val är Nallo2 vilket innebär att jag är beredd att bära den lilla extra vikten som jag kan skyffla av på andra prylar. Att du dessutom kan köpa tältet billigare begagnat är ju ytterligare ett bra argument;)

Jag hade gjort tvärtom mot undvalls råd, dvs gå på Nallo 2. Mest för att du skriver att du vill använda det tre säsonger och då uppskattar jag möjligheterna i Nallo att effektivare kunna reglera temperatur och drag. De uppdragna sidorna på Anjan i kombination med stora meshpartier som inte kan stängas till (som på Nallo eller de andra 4-säsongstälten) medför att tältet kan upplevas dragigt kalla och blåsiga dagar (inte helt ovanligt på kalfjället). Är det något jag personligen inte gillar så är det kalldrag, så mitt val är Nallo2 vilket innebär att jag är beredd att bära den lilla extra vikten som jag kan skyffla av på andra prylar. Att du dessutom kan köpa tältet billigare begagnat är ju ytterligare ett bra argument;)

Utan att ha några åsikter i tältfrågan så backar jag SMUX 100% vad gäller att undvika kalldrag. Livet kan vara ganska miserabelt när man ligger i tältet på kalfjället i nollgradigt regn, stark vind och fuktig efter en lång dags vandring när regnet gått genom kläderna. Då är man glad att ha ett så vindtätt boende som möjligt, man fryser så det räcker ändå...
Det är detta som fått mig att tveka kring att köpa tarptent, helsport och andra lättviktstält i halvmesh.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips