Bilisternas beteende mot oss cyklister...

Håkan K; sa:
marmotta; sa:
Det finns vissa sträckor jag inte vågar cykla efter mörkrets inbrott.
Genom Rydskogen? Men, men.... Rydsmannen, han finns väl inte kvar? :)

Vägen söderut från Ryd mot Universitet. Där kommer cyklister (studenter) i hur stora klungor som helst,
några med lysen, andra utan, och speciellt den som är
längst till vänster har oftast inte uppsikt framåt.
Saken kompliceras av farthinder. Man får inte överraskas
om en cyklist inte vill över guppet och tycker det är för trångt till höger och alltså väljer att runda hindret
till vänster.
 
ipg289h; sa:
Jag lägger ingen värderande synpunkt på detta men man kan lätt konstatera att den som strikt följer hastighetsgränserna på landsväg föranleder ett otal omkörningar och blir en trafikfara.

Min åsikt är ju att det är de som GÖR omkörningen som orsakar den...
 
nermander; sa:
ipg289h; sa:
... man kan lätt konstatera att den som strikt följer hastighetsgränserna på landsväg föranleder ett otal omkörningar och blir en trafikfara.

Min åsikt är ju att det är de som GÖR omkörningen som orsakar den...

Det är just en åsikt. Den som inte följer trafikrytmen föranleder omkörningar, eller orsakar dem, och utgör därmed en trafikfara. Avstår man från att köra om en sådan ökar trafikfaran, eftersom de omkörande måste köra om fler bilar.

Fartgränserna är helt felaktigt satta. Så länge de är det kommer denna situation att bestå.

Per
 
ipg289h; sa:
nermander; sa:
ipg289h; sa:
... man kan lätt konstatera att den som strikt följer hastighetsgränserna på landsväg föranleder ett otal omkörningar och blir en trafikfara.

Min åsikt är ju att det är de som GÖR omkörningen som orsakar den...

Det är just en åsikt. Den som inte följer trafikrytmen föranleder omkörningar, eller orsakar dem, och utgör därmed en trafikfara. Avstår man från att köra om en sådan ökar trafikfaran, eftersom de omkörande måste köra om fler bilar.

Fartgränserna är helt felaktigt satta. Så länge de är det kommer denna situation att bestå.

Per

Så du menar att det du kommer med inte är en åsikt, utan fakta?!

Visst, det finns ställen där fartgränsen är olämpligt satt, men oftast tror jag att det är ditt omdöme det är fel på.
På vägar där trafikanter färdas tillsammans måste det finnas en viss marginal för misstag och oförutsedda händelser (som att det finns rådjur, älgar, grävlingar, fotgängare och cyklister på landsvägarna t.ex.) Du kan tycka att det är löjligt inte alla kör så fort som de skulle kunna göra på en racerbana, men i längden sparar det liv. Förutsatt att du avstår från vanvettiga omkörningar.
[Ändrat av GunnarH 2007-03-17 kl 19:55]
 
Fler hastighetsgränser

GunnarH; sa:
ipg289h; sa:
nermander; sa:
ipg289h; sa:
... man kan lätt konstatera att den som strikt följer hastighetsgränserna på landsväg föranleder ett otal omkörningar och blir en trafikfara.

Min åsikt är ju att det är de som GÖR omkörningen som orsakar den...

Det är just en åsikt. Den som inte följer trafikrytmen föranleder omkörningar, eller orsakar dem, och utgör därmed en trafikfara. Avstår man från att köra om en sådan ökar trafikfaran, eftersom de omkörande måste köra om fler bilar.

Fartgränserna är helt felaktigt satta. Så länge de är det kommer denna situation att bestå.

Per

Så du menar att det du kommer med inte är en åsikt, utan fakta?!

Visst, det finns ställen där fartgränsen är olämpligt satt, men oftast tror jag att det är ditt omdöme det är fel på.

På vägar där trafikanter färdas tillsammans måste det finnas en viss marginal för misstag och oförutsedda händelser (som att det finns rådjur, älgar, grävlingar, fotgängare och cyklister på landsvägarna t.ex.) Du kan tycka att det är löjligt inte alla kör så fort som de skulle kunna göra på en racerbana, men i längden sparar det liv. Förutsatt att du avstår från vanvettiga omkörningar.
[Ändrat av GunnarH 2007-03-17 kl 19:55]

Låt oss nu glädjas åt att det blir fler hastighetsgränser på våra vägar! En del befintliga 90-vägar kan ju med fördel sänkas till 80 km/h, medans andra 90 vägar nog kan höjas till 100 km/h utan att för den delen riskera trafiksäkerheten.

Dessutom så är ju inte bilarnas hastihetsmätare särskilt rättvisande, vilket lätt kan konstateras med en enkel GPS-mottagare på en lämplig raksträcka! Visar hastighetsmätaren t.ex. 105 km/h, så kör du kanske i 95 km/h.

Däremot tvivlar jag på att vi cyklister kommer att märka någon större skillnad av fler hastighetsgränser, så länge vi är på cykeln (även om vi INTE får cykla snabbare än den aktuella hastighetsbegränsningen).
/Niklas
 
GunnarH; sa:
Förutsatt att du avstår från vanvettiga omkörningar.

Du har uppenbarligen svårigheter att läsa innantill.

Det jag skriver är, att den som följer fartgränserna tenderar att bli en traffikfara. De svenska fartgränserna uppfattas nämligen inte av bilisterna som fartgränser.

Jag antar att du inte har körkort. Hade du det skulle du veta att om du kör 90 på 90-väg blir du hela tiden omkörd. Det är praktiskt taget ingen av dina medtraffikanter som tar hastighetsgränsen på allvar.

De faktiska hastighetsgränserna, som bilisterna iaktar och respekterar, är 99 km/t (där det skyltats 70) 119 km (där det skyltats 90) och 139 (där det skyltats 110).

Att det blivit så här är i hög grad en produkt av navelskådning och inavel på vägverket.

Per
 
Det där med väjningsplikt mellan cyklister och bilister ÄR förvirrande.
När jag korsar en bilväg som leder till/från en rondell ska jag till exempel väja för de bilar som är på väg IN i rondellen, men de bilar som är på väg UT ur rondellen ska väja för mig.

Jag vill inte försvara idiotiska cyklister (såna finns i samma utsträckning som idiotiska bilister och fotgängare, det är nämligen samma människor), men så som trafikmiljön ser ut för cyklister i min stad (Stockolm) tvingas man under loppet av bara några meter växla mellan att bete sig som cyklist, fotgängare och bilist.
- Det finns cykelbanor som går finfint bredvid bilfilen, men plötsligt svänger 90 grader rätt ut i biltrafiken.
- Det finns cykelbanor som mynnar vinkelrätt rätt ut i rondeller (inte tangentiellt som bilisternas körbanor). - Det finns cykelbanor som bara tar slut i tomma intet.
- Det ställs bajamajor mitt i cykelbanan.
- Det ställs tillfälliga vägskyltar mitt i cykelbanan.
- Det placeras busshållplatsstolpar (!) mitt i cykelbanan.
- Det finns rödljus som inte slår om för cyklister.
(5 av ovanstående har jag träffat på väg till eller från jobbet. Det är 3 km.)

Det är helt enkelt förbannat ansträngande att vara en god cyklist jämfört med bilist. Men jag upplever långt ifrån bilisterna som den största faran. Den flesta tillbuden framkallas i alla fall för mig av fotgängare och andra cyklister.
 
ipg289h; sa:
GunnarH; sa:
Förutsatt att du avstår från vanvettiga omkörningar.

Du har uppenbarligen svårigheter att läsa innantill.
...Att det blivit så här är i hög grad en produkt av navelskådning och inavel på vägverket.

Per
Ja, vad säger man :( Hoppas admin fimpar dina inlägg som är så fulla av bitterhet att jag inte annat kan än tycka synd om dig. Återkom gärna till forumet när du har något konstuktivt att tillföra.
[Ändrat av alert 2007-03-18 kl 12:38]
 
ipg289h; sa:
GunnarH; sa:
Förutsatt att du avstår från vanvettiga omkörningar.

Du har uppenbarligen svårigheter att läsa innantill.

Det jag skriver är, att den som följer fartgränserna tenderar att bli en traffikfara. De svenska fartgränserna uppfattas nämligen inte av bilisterna som fartgränser.

Jag antar att du inte har körkort. Hade du det skulle du veta att om du kör 90 på 90-väg blir du hela tiden omkörd. Det är praktiskt taget ingen av dina medtraffikanter som tar hastighetsgränsen på allvar.

De faktiska hastighetsgränserna, som bilisterna iaktar och respekterar, är 99 km/t (där det skyltats 70) 119 km (där det skyltats 90) och 139 (där det skyltats 110).

Att det blivit så här är i hög grad en produkt av navelskådning och inavel på vägverket.

Per

Jag förstår precis vad du menar, men jag delar inte din åsikt. De enda som MÅSTE köra om ett fordon som håller 70 på en 70-sträcka är de som kör med sirener och blåljus. Dem hjälper jag såklart att komma fram. Däremot har jag ingen som helst skyldighet att hjälpa dig som privatbilist att köra fortare än vad hastighetsbegränsningen säger. Jag gör det ändå genom vägrenskörning när jag kan göra det på ett säkert sätt, och om sanningen ska fram brukar jag faktiskt ligga lite över gränsen för det mesta för att inte reta dig och dina vänner alltför mycket. (Faktum är att jag inte tycker att jag blir omkörd särskilt ofta...)
Du pratar om "trafikrytm". Betyder det att den som kör fortast ska bestämma hur fort alla andra ska köra?En sak du bör tänka över är att det är du och dina vänner med er "trafikrytm" och era små marginaler som gör att landet för våra gemensamma skattepengar håller på att fyllas med plåtpoliser och fartgupp.
Man kan säkert diskutera om fartgränserna på enskilda sträckor är vettigt satta, men generellt sett anser jag att de är rimliga just med tanke på att säkerhetsmarginaler behövs i trafiken.
 
GunnarH; sa:
om sanningen ska fram brukar jag faktiskt ligga lite över gränsen

Precis, alla gör det, därför att den som inte gör det föranleder en massa omkörningar.

När det gäller var gränserna går tycker jag ofta de är helt fel satta. För min del kunde de gärna ta ner dem till 30 km/t inne i städer, utom på genomfartsleder, där det är tätbebyggelse och en massa folk i rörelse. Idag är det 50 på en massa ställe där man i princip inte bör köra fortare än 30. Det vore en förändring man skulle märka som cyklist.

70 vägarna kan gärna förbli 70-vägar, eller höjas till 80, medan de flesta 90 vägar borde kunna ha 100 som gräns, och på motorväg borde det vara 130.

Man borde också ha variabla fartgränser, dubbel skyltning på vissa sträckor, i Tyskland och Frankrike är det vanligt med fri fart vid torrt, 80 vid väta, resp 130 vid torrt 90 vid väta.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.