Mot Paris!

Hejsan

Jag och min sambo skall ta oss ner till Paris på våra långfärdscyklar. Vi tänkte starta från Kiel och bege oss vidare genom Holland och Belgien och med lite förhoppning kunna runda Caen.

Vi kommer att undvika de största städerna och info om sevärdheter verkar tunt om övrig landsbygd, förutom den fina kustremsan, krigskyrkogårdar osv.

Är det någon här som cyklat och vill dela med sig av något de uppskattade?

Vi gillar öl, pittoreska byar och övrigt udda!

Mvh
 
Jag ska ner till Paris (till Paris-Brest-Paris) i augusti. Har åkt Lund-Paris för fyra år sedan i samma ärende, Dieppe-Amsterdam, diverse turer i Tyskland. Och kan rekommendera kustremsan i Belgien Calais-Brügge också (tog den på hemvägen från London en gång).

Ner till Paris åkte jag iaf förra gången via Lübeck, Bremen, Nederländerna, Carleroi, Air-sur-la-Lys och Soissons. Finns ju hur mycket som helst fint. Men generellt kan rekommenderas kanal-cykelvägar i fr och be om ni vill ha lugnt och fint. I Nederländerna tycker jag *inte* ni ska undvika stora eller små städer - det finns utmärkt cykelinfrastruktur i hela landet. Åk förbi till exempel Utrecht, och varför inte titta på den lilla staden Houten som är helt uppbyggd kring cykel? Annars; Jules Verne-museet i Amiens, krigsminnen längs kusten, små museijärnvägar (nära Les Treports har jag för mig till exempel). Och det finns fina cykelvägar in i Paris faktiskt, kan försöka ta reda på hur vi åkte. Men det var längs en kanal från nordost i alla fall - gick rakt in i staden. Och Charleroi och hela dalen kring är rätt intressant för de som gillar nutida ruiner - intressant och lite ödsliga landskap ...

Något särskilt område ni är intresserade av?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.