Skydda mot stöld

Hej på er.

Hur gör ni för att inte bli av med cykel/cykelväskor? Säg att man trampat fram till nåt intressant ställe och vill kika omkring lite. Att bara ställa cykeln fullpackad känns inte bra. Även om inget skulle bli stulet (säkert!!) så skulle jag inte kunna koppla av riktigt. Antar att bygellåset + wire måste med i den så övrigt viktoptimerade packningen. Funderar också på om man kan dra nån slags tunn wire runt cykelväskorna och bakfälgen och låsa med hänglås på nåt sätt för att försvåra att ta loss/öppna väskorna. Det måste i så fall kunna gå att reglera längden ganska steglöst eftersom packningen varierar i storlek.
Några ideér?

Sakkit har nåt slags låsssystem som heter PivotLoc, men om jag förstog det rätt så låser det bara fast väskorna vid cykeln, och det hjälper ju inte mycket.

...Johan...
 
Bagagenät

Hej!

Råkade läsa ditt inlägg och kom att tänka på en sak som jag såg både på Nya Zealand för några veckor sedan och här hemma på Naturkompaniet i Göteborg förra veckan. "Saken" var ett smidigt nät av wire med en låsanordning. Meningen är att man skall stoppa ned sin väska i nätet och dra åt samt låsa fast väskan och nätet vid något stort och tungt (t.ex. ett hus). Nu kan ingen öppna väskan eller stjäla den utan en ambitiös insats med en kraftigare avbitare. Nackdelen med lösningen är att nätet väger c:a ett kg och att du antagligen måste montera av väskorna från cyckeln och låsa fast cykel och nätet med väskorna vid något (lite omständigt kanske men sannolikheten att sakerna finns kvar ökar säkert).

Lycka till!

Fredrik
 
stöldskydd för Ortlieb

Tror att Ortlieb har stöldskydd som man kan köpa till väskorna dvs. om man har deras väskor. Annars funkar det kanske att låsa fast dem var och en för sig med vanliga små hänglås men det hindrar ju inte en potentiell tjuv från att öppna väskorna och ta innehållet...
 
Precis som du säger, att låsa fast väskorna är ju en bit på vägen men det är ju inte nån garanti att inte nån klåfingrig jävel ska dit och öppna väskorna.
Nätet som Fredrik skriver om skyddar kanske till viss del, men det känns inte som nån optimal lösning. Det går nog att lösa, men nackdelen med lås och kedjor är att det väger en hel del. Det bästa är kanske att slå läger om man ska på längre utflykter.

...Johan...
 
Ett sätt är att hitta någon som verkar pålitlig, t.ex. i en butik, hotell, turistinfo, som kan hålla ett öga på grejorna medan man hittar på annat. Det hindrar ju inte att man kan låsa fast väskorna ändå.
 
larm för cyklar

Kom precis på att det finns små bärbara larm som tjuter ungefär som ett överfallslarm och som är trådutlösta. Dvs man sätter fast larmet i cykeln på något gömt ställe och drar tråden till det objekt som man vill låsa fast cykeln i. Skyddar ju inte väskor men jag skulle i alla fall inte vilja cykla iväg på en cykel som tjuter med över 100 dB när det finns folk runtomkring mig... Skall hålla ögonen öppna efter butiker som säljer sådana. Kanske man kan söka på internet också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.