Några nyheter på prylfronten??

Skridskor och skatingskidor

Jag har kombinerat skridskor och skatingskidor på många turer de senaste åren, det är helt kanon att kunna sätta på sig skidorna på tomten, åka ner till fjärden, ut på den snötäckta isen och leta sig fram längs sprickor där snön har stöpt men ännu inte är åkbar med skridskor. Det är stålkanter på skidorna så de biter bra även på hårda ytor och man kan hålla hög fart. När man kommer ut till den blanka isen längre ut i skärgården så byter man till skridskor och stoppar ner skidorna under remmarna på varsin sida av ryggsäcken.
Jag tror skidorna heter Fischer Adventure, de lanserades för många år sedan men blev ingen succe, jag fick köpa ett par som stått på lagret länge för 700 kr.
De är ca 150 cm långa och kanske något tunga men jag tycker stålkanterna är bra så då får man ta lite extra vikt.
Det kanske finns bättre grejer idag, jag har inte kollat.

Jag kör med långa skatingstavar och en riktig ispik. På ena sidan av ryggsäcken sitter ett rör där jag kan stoppa i antingen piken eller en eller båda stavarna. På stavarna sitter det rullskidholkar för att de ska gå ner i röret. Jag kan dra ur piken ur röret själv men inte sätta tillbaks den, men eftersom man alltid har sällskap så kan jag få hjälp med det.
Jag tycker att de pikstavar som finns är odugliga både som pikar och stavar.

/Pär
 
På engelska

pekvirk; sa:
Anders.Appelqvist; sa:
Hej Pekka
Har du erfarenhet av korta skateskidor?? Jag är 180 cm lång och skulle vilja ha ett par skidor under 160 cm! (Dom jag har nu är 190 vill jag minnas...)

Jag har gamla Fischer Revolution 147cm!, tilverkas inte ännu mera. Exel(stavmärke) har korta "kondisskidor". Stålkanten är ingen måste.
http://www.nordicfitnessskiing.com/portal/suomeksi/tuotteet/?id=24&cat=sukset&tyyli=luistelu
[/i]
Om man läser på den engelskspråkiga delen av sidan är det nog fler som förstår

http://www.nordicfitnessskiing.com/portal/english

Per Brune
 
Ismätare

Appropå nya prylar.

Nu har jag testad Skyllermarks ismätare under premiär helgen och den funkar utmärkt.

Enda missen är att strecken inte är nog tydliga för visuell avläsning nera i pikhålet.

Betyg 4 får den.

Anders
 
NY SÄSONG!!!

Ny säsong närmar sig och skridskoprylpillandet har tagit fart. Vad är det man MÅSTE ha denna säsong då???

Jag kommer snart få lite nya tyvek kartor (linköping med omnejd). Kanon!

Kanske ska försöka lätta packning ytterligare inför denna säsong. Köpte helt nytt ombyte inför förra säsongen och sparade säkert 600g. Läste nyligen ett inlägg om tyvek overall, hmm spännande...

Min etrex pallar kyla sämre än polarns 60CS, min har stängt av sig flera ggr. Kanske dags att uppgradera...

Liiiite sugen på vattentät kamera...

Hur går era funderingar??? Nya skridskor, pjäxor, pikar? Verkar lite tunnt på den fronten...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2005-10-25 kl 10:58]
 
Tuvek-overall

Intressant det där med Tuvek-overaller. Jag har en liggande i målarlådan hemma, fick den på någon kurs där vi skulle ta fram vår konstnärliga ådra. Det blev i alla fall en overall... Jag ska kolla märke etc.
 
Re: NY SÄSONG!!!

Anders.Appelqvist; sa:
Min etrex pallar kyla sämre än polarns 60CS, min har stängt av sig flera ggr. Kanske dags att uppgradera...

Kanske så sitter dina batterier inte tillräckligt stabilt i din Etrex kan avhjälpas med tejp se navigationsforumet.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22353

Personligen så modifierar jag utrustningen undan för undan. Skall bygga ytterligare en generation av min Fälpik där jag spar vikt jämfört Lasse Lisons genom att göra pikhuvudet i aluminiumfyrkantsprofil med spetsen i hårdmetall. I år blir skaftröret lite slankare och hjälpstaven som vid bra isar förvaras innuti ispiksskaftet tunnare.

Funderar på att byta ullskjortan mot en ulltröja för att spara vikt och bulk. http://www.globetrotter.de/de/shop/...8554&GTID=ded5b76f015dd988ebbe0cad81512220a30

Thure
 
Re: NY SÄSONG!!!

Anders.Appelqvist; sa:
Ny säsong närmar sig och skridskoprylpillandet har tagit fart. Vad är det man MÅSTE ha denna säsong då? ... Köpte helt nytt ombyte inför förra säsongen och sparade säkert 600g.
Innan vi tipsar om nyheter måste vi få veta hur det gick med förra årets fundering på det-totala-skejt-systemet? (Det låter som att du inte kom hela vägen till kassaapparaten, varför inte?)
 
Re: På engelska

Brune; sa:
pekvirk; sa:
Anders.Appelqvist; sa:
Hej Pekka
Har du erfarenhet av korta skateskidor?? Jag är 180 cm lång och skulle vilja ha ett par skidor under 160 cm! (Dom jag har nu är 190 vill jag minnas...)

Jag har gamla Fischer Revolution 147cm!, tilverkas inte ännu mera. Exel(stavmärke) har korta "kondisskidor". Stålkanten är ingen måste.
http://www.nordicfitnessskiing.com/portal/suomeksi/tuotteet/?id=24&cat=sukset&tyyli=luistelu
[/i]
Om man läser på den engelskspråkiga delen av sidan är det nog fler som förstår

http://www.nordicfitnessskiing.com/portal/english

Per Brune

Exel verkar inte ha några skidor på sin hemsida.

Thure
 
Re: En idé jag haft ett tag

Anders.Appelqvist; sa:
Jag tycker om att åka skate skidor och jag tycker om att åka långfärdsskridskor. Nu då det mer eller mindre är standard med skidbindningar på skridskorna borde det ju gå bra att kombinera dessa aktiviteter. Jag har på senare år gjort fantastiska skate turer ,i Stockholmstrakten, på sjöar och i skärgården då förhållandena för skridskoåkning inte varit optimala. Men här och var på dessa turer skulle man ju vilja ha haft sina skridskor med sig. Mina utrusningstankar kring detta gäller följande.

Skidor: Det vore intressant att testa en lite kortare skate skida som går bra att fästa på ryggsäcken då man åker skridskor. Har hört att skidorienterare brukar åka på lite kortare skidor. Fisher har även en modell som heter "pacer skate" som jag inte lyckades få tag i ifjol. Salomon har även en svindyr "leksaks skida" som heter XA Blade...

Stavar: Vore guld om man kunde staka lika bra med sina pikar som med sina långa skatestavar. Alternativet vore en hopfällbar pik som man tar fram vid behov. Så tar man med sig sina skatestavar som dom är.

Någon som har kommit längre än jag i dessa tankar eller som har erfarenheter i övrigt eller bara åsikter kring detta??? Visionen för mig är att hitta den ultimata "cruising the archipelago by winter" uttrustningen. Skredstång känns liksom lite mossigt...

Har en del egna funderingar i ämnet.

För länge sedan när jag tävlade lite med hund i 1-spann (med pulka), var det några som körde med extremt korta skateskidor. Dessa var väl i längd ca 150cm. Själv tyckte jag aldrig det var någon vits med att köra med så korta skidor, utan höll mig till mina vanliga tävlingsskidor på 180cm. Men jag kan tänka mig att skidorienterare ibland kör på smalare spår, så de kan ha större nytta av så korta skidor. Däremot höll jag själv rätt mycket på med att byta ut skidorna under tävlingspulkan , då de vanliga pulkaskidorna hade ganska dåligt belag. Köpte väl ett gäng olika barnskidor med mer eller mindre dåligt belag, dock bättre än de ursprungliga vilket gjorde glidvallningen bättre. En av dessa har jag använt precis som du föreslår som skidreserv på skridskotur. De är inget vidare att åka på då spannet är på tok för mjukt, men kortare sträckor är inget problem. Men om jag skulle rekommendera att köpa några skidor skulle det nog bli att titta på juniorskidor av någon toppmodell med så hårt spann som möjligt. Då får du i alla fall ett bra belag. Dessa brukar göras i längder ner till 150cm (vissa märken något längre).

Jag vet nämligen inte om de specialskidor du nämner är så lätta att få tag på. Det kan ju bero på att skidreglerna säger att du inte får ha kortare skidor än din längd. Jag vet inte om detta gäller även skidorienterare. Lättast är väl att fråga någon sådan klubb, de borde ju i så fall kunna tipsa om hur man får tag på dessa skidor.

Du verkar lite pysselbenägen, så här kommer ett litet tips vad gäller hopfällbar skridskopik. Denna gjorde jag för massor av år sedan då jag helst åker långfärdsskridskor med mina långa rullskidstavar. (Alltså med rullholkar, då vanlig trugor i stort sett aldrig behövs ens på snöiga isar.) Då behöver jag ha en hopfällbar pik som lätt sätts fast på ryggsäcken.

(Tyvärr har jag ingen digitalkamera, men lovar att återkomma med bilder om någon kompis kommer förbi och hjälper mig.)

Själv tycker jag min pik passar mina behov bättre än någon pik jag sett i handeln. Den är i hopfällt läge 115cm, i fullt utdragen längd 195cm och ställbar i alla längder däremellan. Den väger 500g.

Det mesta jag behövde köpte jag på Biltema. Det jag använde mig av var:
1 st teleskopskaft nr 36-296 pris 50kr
4 st cykelhandtag nr 27-773 pris 40kr
1 st rostfri sexkantskruv M12x100mm nr 19-534 pris 60kr (5-pack)
Epoxylim (tvåkomponents)
Svart vävtejp (bättre än biltemas ?)
1 st övergångsnipel i mässing 1tum utv / ½-tum invändig (köpte jag nog i en röraffär)
(OBS! kolla måtten på nippeln om ni ska göra detta då jag kan minnas fel. Men M12 skruv borde ju passa i ½-tums-innergänga.)
(Priserna och varunumren är från min senaste katalog.)

Jag kapade plasten på nedre delen av teleskopstaven men behöll ca 3cm. Sedan skruvade jag in skruven i övergångsnippeln (samtidigt som jag epoxylimmade fast den för att täta mot vattenläckage) 1-tumsyttergängan epoxylimmade jag sedan fast in i teleskopskaftet där jag kapat plasten. Sedan formade jag den utstickande skruven till en pikspets. Jag filade även bort gängningen så den blev snyggare. Den är 5cm lång och ca 1cm bred eftersom gängningen är bortslipad. (Det är rätt hårt att forma rostfri skruv.) Därefter satte jag på de fyra cykelhandtagen. (Går lättare om man blöter handtagens insida.) En i toppen, en i mitten och en i botten på den övre aluminiumdelen och en längst ner mot den avsågade plastdelen på den nedre aluminiumdelen. Det senare handtaget tejpade jag för att skydda mot vatten då den kan bli blöt då den går genom isen. (Här kan man också välja att ha handtag som inte är gjort av skumgummi.) De tre övre handtagen kan viktas för att få optimal balans i piken vid åkning med den längd man då vill ha. Den övre aluminiumdelen täcks med vävtejp för att skydda mot nedkylning mot händer. Högst upp har jag satt en liten handledssäkerhetslina för att inte tappa piken genom isen.

Lycka till om du nu får pyssellust!

(Själv måste jag göra en ny skridskobarnpulka, då barnen växt ur den förra…)


teleskopskaft.jpg

cykelhandtag.jpg

skruv.jpg


(Hittade inte rätt övergångsnippel på biltemas hemsida.)
Kan försöka återkomma med bilder på min pik om någon önskar detta.
 
Re: NY SÄSONG!!!

Anders.Appelqvist; sa:
Ny säsong närmar sig och skridskoprylpillandet har tagit fart. Vad är det man MÅSTE ha denna säsong då???

Jag kommer snart få lite nya tyvek kartor (linköping med omnejd). Kanon!

Kanske ska försöka lätta packning ytterligare inför denna säsong. Köpte helt nytt ombyte inför förra säsongen och sparade säkert 600g. Läste nyligen ett inlägg om tyvek overall, hmm spännande...

Hur går era funderingar??? Nya skridskor, pjäxor, pikar? Verkar lite tunnt på den fronten...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2005-10-25 kl 10:58]

Till min nya lätta (368 g lättare än den förra) men dyra dunjacka som jag ska ha på mig vid fikaraster vintertid har jag sytt en haklapp av fallskärmstyg för att inte på fläckar på dunjackan i fall jag skulle spilla något.
Vikten på en icke krönt våg stannar på 28 g. Med tunnare resår och mindre korkar blir den nog något gram lättare.

haklapp.jpg


Kommer att prova sy haklapp av en Tyvek karta. Tyngre och dyrare, men roligare att titta på.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ajn Nyheter Långfärdskridsko 0
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.