Bilisternas beteende mot oss cyklister...

ipg289h; sa:
GunnarH; sa:
om sanningen ska fram brukar jag faktiskt ligga lite över gränsen

Precis, alla gör det, därför att den som inte gör det föranleder en massa omkörningar.

Per

Visst, men det är inte den som håller fartgränsen som är en trafikfara. Trafikfaran är den som är så otålig att den inte kan vänta på rätt tillfälle för en omkörning.

För övrigt tycker jag att ditt senaste inlägg är fullt med bra idéer.
 
GunnarH; sa:
Visst, men det är inte den som håller fartgränsen som är en trafikfara. Trafikfaran är den som är så otålig att den inte kan vänta på rätt tillfälle för en omkörning.

Det beror på. Vissa har en tendens att köra på ett sätt så att det bildas kö bakom. Samtidigt som de är allt annat än hjälpsamma mot dem som ligger bakom. Man får en situation där praktiskt taget alla kör om och det ökar naturligtvis risken att något ska gå fel. Flertalet av dessa omkörning skulle undvikas om han eller hon körde lite fortare.

Självklart är den som kör om där det är skymt eller så att det blir snävt en trafikfara och skyldig om något inträffar.

Jag gillar inte tävlingsandan som finns på vissa vägar. Det finns somliga som alltid ska köra om. Oavsett hur fort det går. För egen del är jag ytterst hjälpsam mot dem. Är jag säker på att vägrennen är fri går jag ut direkt, inte minst för att slippa ha någon som ligger tätt inpå bakom och flåsar mig i nacken. Skulle det springa ut en älg eller något vill jag kunna tvärbromsa utan att bli påkörd bakifrån.

Kameraskåpen uppfattar jag mest som ett sysselsättningsprojekt.

Per
 
ipg289h; sa:
Det är just en åsikt. Den som inte följer trafikrytmen föranleder omkörningar, eller orsakar dem, och utgör därmed en trafikfara. Avstår man från att köra om en sådan ökar trafikfaran, eftersom de omkörande måste köra om fler bilar.

Per, om jag nu lyder ditt råd och följer trafikrytmen, vem betalar mina fortkörningsböter? Gör du det? Annars tar jag mig friheten att följa de lagar som vår riksdag har stiftat.
 
ipg289h; sa:
Flertalet av dessa omkörning skulle undvikas om han eller hon körde lite fortare.

Men han/hon kanske inte KAN köra fortare! Han/hon kanske inte klarar av det.

Vi har nämligen ingenting i vår lagstiftning som säger att man måste klara av att köra 90 på 90-väg för att få behålla körkortet.

Så länge vi har de regler vi har för körkort måste vi räkna med att det finns massor med bilister på vägarna (främst gamlingar, men även min mamma) som helt enkelt inte kan eller vågar köra fortare än de gör. Och de måste vi ta hänsyn till för de har precis lika stor rätt att vistas på vägen som vi andra.
 
nermander; sa:
[vi] måste ... räkna med att det finns massor med bilister på vägarna (främst gamlingar, men även min mamma) som helt enkelt inte kan eller vågar köra fortare än de gör.

Jag instämmer med dig. Jag har inte förordat att man ska bryta mot hastighetsbegränsningarna. Däremot har jag konstaterat, att följer man dem strikt så kommer man ofta att utgöra en trafikfara.

Det man möjligen kan begära av bilister som kör långsammare än den övriga trafiken är att de ska vara justa och medverka till att omkörningarna blir så säkra och smidiga som möjligt. På denna punkt brister det ibland. Men jag vill för den skull inte beröva åttioåringarna körkorten. Istället får vi andra ta hänsyn, vilket jag för egen del gärna gör.

Per
 
ipg289h; sa:
Det man möjligen kan begära av bilister som kör långsammare än den övriga trafiken är att de ska vara justa och medverka till att omkörningarna blir så säkra och smidiga som möjligt. På denna punkt brister det ibland.

Problemet är att det finns inte så många sätt att hjälpa till på.

Jag håller jämn hastighet och ligger långt till höger. Men det hjälper ju inte om det hela tiden kommer mötande trafik.

Problemet är att alldeles för många bilister tror att omkörning är nåt som står med i FNs deklaration av mänsliga rättigheter, de inser inte att trafikförordningen säger att omkörning får bara göras när omständigheterna tillåter. Har man otur så kan det dröja flera mil innan det går att köra om.
 
ipg289h; sa:
alert; sa:
Återkom gärna till forumet när du har något konstuktivt att tillföra.

OK, lägg ner vägverket! Outsourca verksamheten till dess Tyska motsvarighet ;)

Per

Nej för hel###e!!!!!!
Här är cyklisterna fullständigt galna, dödslängtande och förmodligen bâde blinda och döva.
När jag kör bil är jag livrädd för dessa stollar som kastar sig ut i körbanan och förutsätter att man sett dom komma frân bakom en häck eller liknande.
 
[/QUOTE]

Nej för hel###e!!!!!!
Här är cyklisterna fullständigt galna, dödslängtande och förmodligen bâde blinda och döva.
När jag kör bil är jag livrädd för dessa stollar som kastar sig ut i körbanan och förutsätter att man sett dom komma frân bakom en häck eller liknande.
[/QUOTE]

Om du kör bland t ex häckar så är du troligen i ett bostadsområde och då gäller alltid bara en sak.
Att alltid anpassa hastigheten så att du kan stanna om någon av dessa "stollar" kommer cyklande.
I såna miljöer är nämligen dessa "stollar" ofta väldigt små människor, onödigt korta och irriterande svåra att upptäcka i trafiken (de kallas även barn...)
Kör försiktigt, i a f just där.

Per (en annan alltså....)
 
Per, här är det inte barn som är det stora bekymmret, det är cyklisternas absoluta företräde som utnyttjas in absurdum.
 
gundj; sa:
Per, här är det inte barn som är det stora bekymmret, det är cyklisternas absoluta företräde som utnyttjas in absurdum.
Jovisst, det finns den A-typen inom alla trafikantslag, bilister, cyklister, gående etc etc...som nästan vill skapa konflikter, för att de alltid måste "hålla på sitt".
Men det är ändå en viss skillnad i konsekvenserna mellan dem, som jag tycker johankse fångade väl tidigare i tråden:
"Mot en 1400kg plåtälg förlorar man stort, varje gång!"
I den trafik som är min vardag här, längtar man trots allt ofta till den s k anarki vi ibland upplever oss ha i Sverige.
Per D
 
gundj; sa:
Per, här är det inte barn som är det stora bekymmret, det är cyklisternas absoluta företräde som utnyttjas in absurdum.

I tättbebyggelse är det så. För egen del har inget mot det. Det är bara en sak att göra: anpassa sig, vara försiktig och visa hänsyn.

Om man fick lite rimligare hastighetsgränser på landsväg och motorväg, kunde man för min del gärna ge fotgängare och cyklister starkare rättigheter, fler företrädesrätter, inne i städerna i Sverige. Och, varför inte släppa ut lite heliga kossor också. De har en tendens att lugna ner trafiken ordentligt.

Per II
 
ipg289h; sa:
Och, varför inte släppa ut lite heliga kossor också. De har en tendens att lugna ner trafiken ordentligt.
Per II

Redan en beprövad metod här, och den fungerar riktigt bra som fartdämpare. Kossorna behandlas med största hänsyn i jämförelse med cyklister, kanske man skulle byta skepnad till nästa liv, hehe.
Per D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.