Sverige - Indien, ren idioti?

Hey!

Jag har fått för mig att jag ska cykla till Indien nästa år och samtidigt samla in pengar till något välgörande ändamål. Målet Indien är inte riktigt satt i sten och kan komma att ändras till Nepal eller Kina eller något i de trakterna. Jag vill egentligen bara till Indien för att äta god mat.

Mina frågor gäller rutten. Är det någon som känner till dessa områden?
Efter Turkiet och Iran tänkte jag cykla Turkmenistan, Uzbekistan, Tadzjikistan, för att uppleva Pamira-området. Är det rent vanvettigt att cykla där? Och då menar jag inte i bergen utan i det området. För bara några veckor sedan skrev Aftonbladet om fyra cyklister som blivit överkörda och huggna med kniv i just Tadzjikistan, ca 15 mil från huvudstaden (länk nedan). Och absolut, man kan råka ut för rån och våld i Sverige, Tyskland eller någon annanstans också, men med "världens läge" som det är idag är det då rent dumdristigt att cykla just därigenom?

Jag är rätt säker på att IS härjade i de områden när Fredrika Ek cyklade där, och jag har sett en dokumentär med två svenska killar som också cyklar därigenom men jag vet inte hur läget var när de gjorde det. Men är risken större idag, vad tror ni?

Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoAlAP/is-tar-pa-sig-attack-mot-cykelturister

Tack på förhand
Felix

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Han jämför med terroristattacker i Europa. Och riskmässigt kan man förstås göra den jämförelsen. Men när det gäller den egna känslan, den egna rädslan är det inte riktigt jämförbart.

En knivattack är personlig, JAG är det utsedda offret. För min del skulle nog rädslan komma krypande om jag befann mig ensam på en grusväg i ett område känt för överfall och såg "skummisar" närma sig. Men jag skulle fortfartande besöka Paris, Berlin, Stockholm o.s.v. Att befinna sig bland andra människor är numera en falskt trygghet, men det har inte reptilhjärnan fattat än. Jag går inte omkring och är rädd i en storstad.

För min del skulle jag nog förutom att försöka utvärdera den verkliga risken tänka igenom om jag kan leva med och hantera den rädsla som kanske smyger sig på.

Det finns god mat, till och med god indisk mat, på andra ställen också. :) Det är dock ett kul initiativ, som jag hoppas att jag kan göra någon gång! Att cykla till exempelvis Indien, det vill säga.

Jag tror att risken för våld är extremt liten och väldigt överdriven i media. Folk är folk för det mesta, oavsett var man är. Man kan hitta ganska bra info genom att Googla t.ex. "cycling + landet". Hur är det med visum?

http://www.travelindependent.info/asia-central.html

Göran Kropp fick stenar kastade på sig när han cyklade till Mount Everest. Minns inte i vilket land. Läs 8000+ av David Lagercrantz. Finns på Bokbörsen.

Man lever bara en gång, så lev livet och njut av resan :D.
Dock tyckte jag att den Indiska maten höll bättre kvalité i andra länder än i Indien själv.

Jag tror att risken för våld är extremt liten och väldigt överdriven i media. Folk är folk för det mesta, oavsett var man är. Man kan hitta ganska bra info genom att Googla t.ex. "cycling + landet". Hur är det med visum?

http://www.travelindependent.info/asia-central.html

Tack för ditt svar och för länken! Har med startpunkt idag tänkt lägga mer tid på att undersöka och planera inför resan. Men din länk verkar innehålla mycket värdefull information, så den ska studeras.

Verkar som att Turkmenistan och Uzbekistan kan vara de krångligare att få visum i, och att man i Turkmenistan till och med behöver betala för en guide och dess utgifter under min genomresa. Jag förstod aldrig om man behöver en LoI (Letter of Invitation) till bara Ryssland eller om det krävs för att få visum till alla -stans. Någon som vet?

/Felix

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips