Slang till 28 mm däck?

Håkan

Detta är nästen klart att ett bredera däck rullar bättre då trycken är mer jämt, men vad händer när jag "häver" cykeln från sida till sida och vid kurvor? Jag känner mig faktiskt tryggare med 23 mm än 25 mm, vet dock inte varför.

Och någon nämde längre upp, jag säger bara hands off, eltejp har inte på fälgen att göra...Det kollapsar i hålen för ekrarna...
 
Håkan

Detta är nästen klart att ett bredera däck rullar bättre då trycken är mer jämt, men vad händer när jag "häver" cykeln från sida till sida och vid kurvor? Jag känner mig faktiskt tryggare med 23 mm än 25 mm, vet dock inte varför.

Och någon nämde längre upp, jag säger bara hands off, eltejp har inte på fälgen att göra...Det kollapsar i hålen för ekrarna...

Du får väl köra flera lager med eltejp!
/Niklas
 
Du får väl köra flera lager med eltejp!
/Niklas

Jag tog ett fälgband från en äldre cykel (som inte var en sportcykel, snarare 32 mm däck) och la (för säkerhets skull på två varv eltejp), 23 mm 9,0 bar, latexslang. Det höll 19 km, varken längre eller kortare, med fälgband avsett för iofs lägre tryck... in i ekerhålen gick slangen och small, luften gick ut på 5 sekunder ungefär. Känns ej bra, vad händer i en 12% nerförslöpa i 60+ ?

Då spar jag hellre på bromsbelag och skär ut nytt mönster på dom. Så snål får man inte va.

Kanske hade det hållit med bytyl slang och 1 bars mindre tryck, vad vet jag...
 
Jag tog ett fälgband från en äldre cykel (som inte var en sportcykel, snarare 32 mm däck) och la (för säkerhets skull på två varv eltejp), 23 mm 9,0 bar, latexslang. Det höll 19 km, varken längre eller kortare, med fälgband avsett för iofs lägre tryck... in i ekerhålen gick slangen och small, luften gick ut på 5 sekunder ungefär. Känns ej bra, vad händer i en 12% nerförslöpa i 60+ ?

Då spar jag hellre på bromsbelag och skär ut nytt mönster på dom. Så snål får man inte va.

Kanske hade det hållit med bytyl slang och 1 bars mindre tryck, vad vet jag...

Var på latex-slangen small det? Själv har jag dålig erfarenhet av latex-slangar. Minns att jag prövade dem på min MTB för 15-20 år sedan. Fick pumpa däcket inför varje MTB-tur (med butulslang brukar det bli några gånger per år...).

Jag och några kamrater cyklade till en lokal MTB-tävling. Efter att ha suttit stilla och tittat på tävlingen i cirka en timme (min MTB låg ner i gräset), hördes plötsligt en smäll. Det var min latex-slang som gav upp. Sedan dess har jag konsekvent kört med butyl-slangar och då helst lättviktsdito.
/Niklas
 
Var på latex-slangen small det? Själv har jag dålig erfarenhet av latex-slangar. Minns att jag prövade dem på min MTB för 15-20 år sedan. Fick pumpa däcket inför varje MTB-tur (med butulslang brukar det bli några gånger per år...).

Jag och några kamrater cyklade till en lokal MTB-tävling. Efter att ha suttit stilla och tittat på tävlingen i cirka en timme (min MTB låg ner i gräset), hördes plötsligt en smäll. Det var min latex-slang som gav upp. Sedan dess har jag konsekvent kört med butyl-slangar och då helst lättviktsdito.
/Niklas

inåt, in i ekerhålet, fälgband / tejp gav upp... latex läcker mer... men är lättare

Ingen aning, köper inte fler latex längre... eller inga alls
 
inåt, in i ekerhålet, fälgband / tejp gav upp... latex läcker mer... men är lättare

Ingen aning, köper inte fler latex längre... eller inga alls

Jag hade varit hos en cykelmek ochf fått en ny butylslang monterad. Efter några km åkning blev det punka igen. Hålet var på insidan och orsaken var att det smala fälgbandet hade glidit undan. Arg som ett bi gick jag tillbaka till cykelmeken, som lindade på några lager med eltape och monterade på en ny butylslang på "garantin". Det höll alldeles utmärkt..
/Niklas
 
Jag hade varit hos en cykelmek ochf fått en ny butylslang monterad. Efter några km åkning blev det punka igen. Hålet var på insidan och orsaken var att det smala fälgbandet hade glidit undan. Arg som ett bi gick jag tillbaka till cykelmeken, som lindade på några lager med eltape och monterade på en ny butylslang på "garantin". Det höll alldeles utmärkt..
/Niklas

Var det kanske lyxvarianten med väv i, men det var väl för att fixera fälgbandet som bara var för smalt eller tog han verkligen bort fälgbandet..?

Förresten vi talar båda om samma sorts däck, du nämner MTB någon stans och det är något helt annat... det är skillnad på 3 eller 9 bar, avsevärd skillnad
 
Var det kanske lyxvarianten med väv i, men det var väl för att fixera fälgbandet som bara var för smalt eller tog han verkligen bort fälgbandet..?

Förresten vi talar båda om samma sorts däck, du nämner MTB någon stans och det är något helt annat... det är skillnad på 3 eller 9 bar, avsevärd skillnad

Nix, det var hederlig eltape.

9 bar har jag aldrig pumpat mina racerdäck, kanske 6,5-7 bar. Mina mtb-däck brukar jag pumpa till ca 4 bar och mina 35-45 mm grusvägsdäck brukar jag ligga runt 6 bar.
/Niklas
 
Nu har ni, Osvald och niking, allt kapat tråden i ett inbördes käbbel om fälgband/elteip. Roa er med det ni men i en egen tråd.
 
Jo, jag är medveten om att det låter "petigt" och småaktigt, men.... jag har sett alltför många sådana kapningar, sidospår, som bara är käbbel mellan två personer och som inte har med trådens huvudfråga att göra. Detta med FORUM är en rel. ny företeelse och "nån jävla ordning ska det väl va"!? Vi måste själva skapa en "forumkultur".
Jag har sett nytillkomna forumbesökare som ställt en fråga och efter ett tag så tar ett par, som "bor" på forumet, över och nonchalerar fullständigt trådens huvudfråga.
 
Men "kapningen", som i det här fallet dessutom är relaterad till problemet sker ju EFTER det att frågan det gällde från början är uttömd. Så alternativet är att tråden dör.
Forumkulturen är, som alla kulturer något som sakta och ständigt utvecklas. Utsidan.se är ett i sammanhanget gammalt och moget forum. Att du, som relativ nykomling, kommer och vill SKAPA en forumkultur med "nån jävla ordning" är också ganska vanligt. Av någon anledning lockar internetforum fram "klassens ordningsman" ur de allra flesta, men sanningen är den att det redan finns en forumkultur. Du kan möjligtvis vara med och påverka och utveckla den, men vill du SKAPA en egen, annorlunda kultur får du nog starta ett eget forum. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonnyj Slang kränger av däck! Landsvägscykling 17
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
erikknp Byta slang Landsvägscykling 2
srpp tre frågor: slang, pump o spd Landsvägscykling 12
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
JohanSjö Magnethållare (?) till brillor/hjälm. Landsvägscykling 5
tango lite OT: Var köpa ekrar till barncykel? Landsvägscykling 8
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
thureb "Godiebag" till Stockholmscyklister Landsvägscykling 1
SaibotCyklar Ryggsäck till pakethållare? Landsvägscykling 8
JFrisk Nya pedaler till "pendlarcykeln" Landsvägscykling 22
KLAGER Dåliga cykelbanor främsta orsaken till allvarliga skador Landsvägscykling 1
bebbe Hållare till styret iPhone 5S? Landsvägscykling 7
bebbe Bra däck till cyclocross? Landsvägscykling 7
ake_nyberg Konvertera mtb-däck till mer slicks...:-) Landsvägscykling 9
kanis Dubbdäck till 27"-hjul? Landsvägscykling 12
Lundeh byta bakhjul, från 1 växlad till 3 växlad Landsvägscykling 8
tomhylsan Väska till Vätternrundan? Landsvägscykling 2
Trialsin Styrväska till racern ? Landsvägscykling 27
Trialsin X-tra bromshandtag till cross ? Landsvägscykling 2
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nurmiranta Pakethållare till cykelväskor för diskbroms? Landsvägscykling 7
oskarutter Göteborg till Valdemarsvik Landsvägscykling 1
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
SirKnasen Skärmar till hybrid Landsvägscykling 15
MagArne Val av lättrullade slicks till hybrid Landsvägscykling 11
niklaz Cykelhållare till dragkula - tips tack Landsvägscykling 9
Kinna81 Kedja till tandemcykel Landsvägscykling 3
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Landsvägscykling 0
KristianMattiasson Delar till Crescent Åkulla Landsvägscykling 3
kalalokki Från SPD till SPD-SL Landsvägscykling 0
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
SkogsCalle Cykelkorg till Nishiki Ultra Pro Landsvägscykling 1
BZ120 Alternativ till denna? Landsvägscykling 26
Zikkan Till å från jobbet Landsvägscykling 11
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
henrik_sand Skor till cyclocross? Landsvägscykling 5
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
KLAGER Den ihopfällbara cykeln - nu ett steg till! Landsvägscykling 11
dholmdahl SPD-SL clips som gör dem till "vanliga" pedaler Landsvägscykling 1
decaf Hjul till hybrid med skivbroms? Landsvägscykling 3
tosch Nytt styre till hybrid Landsvägscykling 9
Tidenztand Sällskap till Jotunheimen runt Landsvägscykling 0
popovic Söker plats till vätternrundan 2009 Landsvägscykling 2
Pendlaren Pendla från landet till stan - cyclocross? Landsvägscykling 28
kampargard Cykla till Indien Landsvägscykling 4
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.