tre frågor: slang, pump o spd

Ursäkta om det är puckonivå på frågorna... :)

Slang:
På min racer har jag har ett däck med texten 25-622. Köpte slang med hjälp av den "beställningen" och fick slang med text 18/25-622/630. Jag fick dit slangen, men jag tyckte att slangen var klart för lång. Det var svårt att få dit den utan att vecka in den. Blev det fel någonstans? Är detta normalt? ;)(Svar kan inkludera sågning av mitt utförande eller bara av mina postslangbytefunderingar).

Pump:
Jag har så kallad (?) racerventil på racern och på MTB (inte bilversionen alltså). Köpte nyss en ståtligt stående pump med tryckmätare från BBB. Mitt problem är att jag tycker att det är svinsvårt att få tätt mellan pump och ventil. Jag skruvar upp o ner på lilla ventillåsningen (den går inte att få bort). Och jag trixar och fixar men det blir ändå inte bra täthet - jag måste hålla en hand på pumpens munstycke och den andra få sköta pumpningen själv. Är detta normalt?

SPD-pedaler (för MTB?):
Jag tycker att det är rätt knepigt att få i skorna/klossarna i pedalerna. Jag får trycka på rätt bra. Det är dock enkelt att få ur dem. Jag bad cykelmekanikern kolla på pedalerna (de såg bra ut) och på klossarna (så rätt slitna ut). Som jag minns det så var det mycke lättare att få i dem förr. Och jag har pedalerna inte så hårt ställda. Blir det bättre om jag byter till nya kloss tror ni? Näraliggande fråga: om jag köper ny - är det "rätt" med klossmodellen som slutar på 51 som mekanikern sa något om och varför är det rätt?
 
Jo har själv varit med om att slangen är lite för lång(det blir så när dom vill den ska passa olika hjul) Men det ska gå att få exakt rätt slang om du går till en vettig cykelaffär! Samtidigt brukar det gå få in den lite för långa slangen!
Pump ska passa å ställa om sig själv till både racer å mtb ventil utan att det pyser! Den lilla skruven på racerventilen ska vara helt utskruvad! Men kolla för säkerhets skull att pumpen fixar båda ventilerna(racer/mtb)
Om pedalerna är "löst" satta(den lilla insexskruven) så kan det vara så att klossarna är slitna!
Vet sen att det finns olika klossar med olika nr typ 51,55 Dom har lite olika egenskaper!
Nån har multireleas(den lossnar hur du än gör) nån kloss är helt fast å nån har ett litet rörligt spel!

Hoppas jag hjälpt dig nåt o kul all lilla Danskan blev så mkt stadigare :)

/Janne
 
Några svar

Ursäkta om det är puckonivå på frågorna... :)

Slang:
På min racer har jag har ett däck med texten 25-622. Köpte slang med hjälp av den "beställningen" och fick slang med text 18/25-622/630. Jag fick dit slangen, men jag tyckte att slangen var klart för lång. Det var svårt att få dit den utan att vecka in den. Blev det fel någonstans? Är detta normalt? ;)(Svar kan inkludera sågning av mitt utförande eller bara av mina postslangbytefunderingar).

Pump:
Jag har så kallad (?) racerventil på racern och på MTB (inte bilversionen alltså). Köpte nyss en ståtligt stående pump med tryckmätare från BBB. Mitt problem är att jag tycker att det är svinsvårt att få tätt mellan pump och ventil. Jag skruvar upp o ner på lilla ventillåsningen (den går inte att få bort). Och jag trixar och fixar men det blir ändå inte bra täthet - jag måste hålla en hand på pumpens munstycke och den andra få sköta pumpningen själv. Är detta normalt?

SPD-pedaler (för MTB?):
Jag tycker att det är rätt knepigt att få i skorna/klossarna i pedalerna. Jag får trycka på rätt bra. Det är dock enkelt att få ur dem. Jag bad cykelmekanikern kolla på pedalerna (de såg bra ut) och på klossarna (så rätt slitna ut). Som jag minns det så var det mycke lättare att få i dem förr. Och jag har pedalerna inte så hårt ställda. Blir det bättre om jag byter till nya kloss tror ni? Näraliggande fråga: om jag köper ny - är det "rätt" med klossmodellen som slutar på 51 som mekanikern sa något om och varför är det rätt?

En 622-slang brukar även passa till 630 mm och 635 mm hjul, så det är rätt ok. Det kan vara bra att veta att i nödfall kan dina racerslangar bitvis vikas dubbelt och då även passa till dina mtb-hjul (åtminstone om däcken inte är alltför breda), vilket kan bespara dig onödiga och ofrivilliga långpromenader med SPD-skor ledandes en cykel med punktering...

Vad pumpen beträffar, så är jag inte närmare bekant med just BBB-pumpen. Men ofta går det att på ett eller annat sätt spänna fast prestaventilen (racerventilen), t.ex. genom en spak eller genom att vrida munstycket 90 grader. Vad ventilsprötet beträffar, så ska den lilla ventillåsningen vara uppskruvad vid pumpning, ty annars kommer det inte in någon luft... Sedan ska den skruvas åt igen, så att luften inte läcker ut igen....

Olika SPD-pedaler kräver olika klossar. När du köper SPD-pedaler brukar därför passande klossar följa med. Har du otur kräver pedalerna på din MTB en typ av kloss och pedalerna på din racer en annan typ av kloss. Då blir du i praktiken tvungen att ha ett par skor till din MTB och ett annat par SPD-skor till din racer (annars får du byta klossar på SPD-skorna varje gång du växlar mellan din MTB och din racer). För att veta om så är fallet, måste vi känna till både modellbeteckning och märke.

/Niklas
 
Olika SPD-pedaler kräver olika klossar. När du köper SPD-pedaler brukar därför passande klossar följa med. Har du otur kräver pedalerna på din MTB en typ av kloss och pedalerna på din racer en annan typ av kloss. Då blir du i praktiken tvungen att ha ett par skor till din MTB och ett annat par SPD-skor till din racer (annars får du byta klossar på SPD-skorna varje gång du växlar mellan din MTB och din racer). För att veta om så är fallet, måste vi känna till både modellbeteckning och märke.

Tack för däcksresonemanget. Lysande!

Pumpen igen:
Jorå, jag hade fattat och gjort rätt då... Får väl ta ett snack med säljaren, se om han har någon åsikt om mitt lilla problem. Eventuellt köper jag helt enkelt en ny pump. Jag är inte riktigt byggd för grejer som fungerar dåligt... Verkar ju som att ni tycker som jag. Det finns en spak på pumpmunstycket som ju sköta fastlåsningen mot prestaventilen.

Klossrackarna:
Jag försöker förtydliga.... Skorna med SPD-klossarna är likt SPD-pedalerna gamla. Och de nyttjas bara för MTBn. Jag har änsålänge inte investerat loss på racern (som har sin egna story på pedalfronten). Så klosspedalkombinationen är rätt, de e köpt så. Minnet säger mig att jag hade mycket lättare att få i skorna i pedalerna då de var nya. Nu måste jag vara både exakt och kraftfull, jag minns inte att de var så förr (och pedalerna är mindre åtdragna nu, samt nysmorda). Ut ur pedalerna kommer jag lätt. Slutsats 1 verkar kunna vara att klossarna fått stryk (något som motsägs en smula från kamratskapet). Slutsats 2 verkar vara att köpa nya. Meckarn pratade nog om SM-SH51. Om när jag nu försöker läsa på så tänker jag att jag bör ha Single Direction Release...
Tja frågan är väl kvar, är det rimligt att klossarna kan vara så slitna att det är därför jag ha svårt att komma i. Kanske dags att fixa nya klossar och nya pedaler.
 
Funkade det bra i början så tycker jag du ska försöka hitta samma klossar bara(pedalerna var väl ok)
Sen kan du ju släppa något till på spänningen på pedalerna, vrid lite motsols på insexskruven,ett par klick bara i taget å lika mkt på båda pedalerna såklart

/Janne
 
Eventuellt köper jag helt enkelt en ny pump.
Hemma har vi SKS-pumpar, men på landet har vi den här
27-503_l.jpg

200:- http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=786&iItemId=75966
Den har fungerat riktigt bra under de år vi har haft den (>6), lättanvänd och lättpumpad.
Pumpmunstycket har en låsbar expandertätning runt ventilen.
Meckarn pratade nog om SM-SH51. Om när jag nu försöker läsa på så tänker jag att jag bör ha Single Direction Release.

Den här infon har jag hittat om olika SPD-klossar
  • SM-SH51 för ''single direction release'' (Medföljer original Shimano PD-M959, M646, M545, M536, M424, M515, M505, M324, A515 och M323 pedaler)

  • SM-SH52 för Shimano PD-M858 pedaler

  • SH-SM56 för ''multi-directional release'', (Medföljer original Shimano PD-M324 pedaler. Passar även till PD-M646, M545, M536, M424, M515, M505, M324, A515 och M323 pedaler.
 
Spd

klossar slits men jag undrar om inte det är mera troligt att det finns smuts mellan skosulan och klossen. Prova att skruva av klossen göra rent och sedan skuva dit klossen igen. Eventullt kan sulan behöva trimmas lite med en kniv så att pedalmekanismen kommer åt att sluta runt klossen.

Jag har sett att någon löst liknande problem genom att sätta dit brickor så att klossen hamnar lite längre från sulan.

Thure
 
klossar slits men jag undrar om inte det är mera troligt att det finns smuts mellan skosulan och klossen. Prova att skruva av klossen göra rent och sedan skuva dit klossen igen.

Tack o tack. Väl värt att prova. Som jag insinuerade innan har jag kamrater med tokgamla skor&klossar som har nyttjats till att vandra-med-mountainbike-i-fjällen. De lär fått en hel del stryk av all lera, av allt klivande&hoppande på vassa stenar...
 
Senast ändrad:
Lite senare...

Slang:
Idag hoppade framdäcket ur på ett stället. Det gick att cykla hem ändå. Jag tror jag kan varit lite slarvig när jag lade dit slangen och satte dit däcket. Hoppas att det blev bättre nu...

Pump:
Våld och mera våld? Jag tog i... Tryckte ner munstycket med rejälare tag. Hade fått löfte att byta pumpen från återförsäljaren så jag tänkte att jag kunde stasa lite... Häpp! Munstycket "gled" ner en bit till på prestaventilen och det blev plötsligt tätt då jag kläpte till expanderspaken. Succe!'

SPD:
Jag spanade in skorna, dess sulor, smuts och eventuell interaktion med klossarna. Tog bort och rensade smuts. Skar bort en del av sulan som låg otillbörligt nära klossarna. Har inte cykelprovat ännu (cykellåsnyckel i lägenheten) men då jag provade lite smått kändes det bättre. Eller fantiserade jag bara optimistiskt. Nä, jag tänker nog att det kan blitt bättre. Prov imorrn?

Tack för glada tillrop och bollplankeri.
 
Funkar Biltemapumpen bra på racerventilerna?

HåkanC;386684 sa:
Hemma har vi SKS-pumpar, men på landet har vi den här
27-503_l.jpg

200:- http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=786&iItemId=75966
Den har fungerat riktigt bra under de år vi har haft den (>6), lättanvänd och lättpumpad.
Pumpmunstycket har en låsbar expandertätning runt ventilen.


Funkar den bra på racerventiler utan att man behöver använda adapter och orkar den anständigt pumpa till typ 5bar? Verkar vara en av dom vettigare biltemasakerna i så fall, kan ju bero på att priset inte är biltemas vanliga:) Behöver en bättre än biltemas 39kr...

/Andreas
 
då blir det en sådan!

För ta en tur förbi biltema igen då. Ju äldre jag blir->mindre tid->mindre tålamod med kassa verktyg.

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.