enkla haute route-bindningar

Jag söker ett par mycket enkla haute route-bindingar till korta skidor. Utan utlösning, men lätta och enkla. Bör passa klätterstorskor.


Har någon ett förslag?
 

petter den store

Gäst
Silvretta

Silvretta 303 är tydligen den som är "standard" till storskor. 404 lär funka bra oxå
 

henrikmatern@hotmail.com (Henrik Matern-Lindewald)

Gäst
Finns bara ett val

När det gäller bindningar så är det Fritscghi Diamir som gäller. Håller för hård alpinåkning och skulle de gå sönder så är det bara att reklamera. Funkade för mig. Har haft Silvretta men de är tunga och otymympliga att hantera.


Skor=Svårt. Scarpas senare modeller av Dinali är extremt stora i volym, vilket innebäar att du måste bygga upp innerskon för att "fylla" skalet, Det gjorde jag även med mina fyra år gamla pjäxor, men nu lär det krävas ännu mer.(Undrar vad dom har för fotmodeller när de designar sina skor.)


Läste nyligen om en Garmont-pjäxa, men har ej testat. Svårt ge råd om skor. Scarpa har ju en ny: "Lazer" tror jag den heter. Ej testat, bara klämt på i butik, men den är definitivt mjukare och alltså ingenting för mig som vill ha prylar som funkar i alla förhållanden.


Min utrustning består av randonnéskor (Denali), midfat skis (Olin Selkirk), Diamirbinding och stighudar - oavsett om jag åker sprutsnö i Åre eller pumpar puder i Fernie.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

det låter ju fräckt men lite för för tungt för mig
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Diamir+storskor=problem

Diamiren är nog en utmärkt bindning, men om man vill använda den tillsammans med storskor kan det bli problem. "Läppen" framtill på en storsko är nämligen i första hand gjord för att passa i stegjärn, och inte i skidbindningar. En tådel med utlösningsfunktion, som på Diamir, passar därför ofta inte speciellt bra på storskor. På mina Scarpa Vega passar den inte. Jag har dock träffat en kille som använde Diamir och Scarpaskor. Han hade karvat i sin sko så att spåret framtill blev bredare, och då satt bindningen hyfsat.


Skall man ha en bindning som passar bra på storskor får man nog hålla sig till den gamla modellen med metallbygel som håller fast tån. Detta finns t ex på Silvretta 303, 404 och Easy Go, Ramer Guide och någon modell från Emery.


MVH


Peter Ask
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.