Mitt förslag är Nikon AW1
Pelle
Lade inte Nikon ner produktionen av AW1?
Mitt förslag är Nikon AW1
Pelle
Den nya GPS-funktionen stöder GLONASS (Global Navigation Satellite System) vilken ger ännu högre precision än tidigare. Här visas till exempel land, region och stad tillsammans med speciell information knuten till platsen. Under resans gång geotaggas och sorteras bilder och filmer automatiskt och loggningsfunktionen gör att kameran sedan kan visa färdrutt och avstånd med hjälp av en gratis Google Earth app. Kompass, höjdmätare och barometer är andra praktiska funktioner som kan vara användbara när kameran följer med ut i vildmarken.
Nu har det kommit en ny version av den vattentäta som heter Olympus TG-6. Bättre makrofunktioner än tidigare.
Angående höjdmätare så står det på Olympus hemsida "The renowned Olympus field sensor system makes it possible to record log data such as location, altitude/depth as well as air/water temperature while capturing still images or movies."
Detta tyder på att det förutom GPS som har en sämre noggrannhet i höjdled än i latitud och longitud även finns en barografisk höjdmätare i kameran. Noggrannheten beror bl a på om barografen är temperaturkompenserad.
Jag har en gång blivit räddad av min Panasonic kamera när jag gick vilse vid bärplockning. Den kameran har både kompass och visning av GPS-koordinater i menysystemet. Jag kan kolla i min nuvarande olympuskamera i kväll om det går att få fram även i menyn på kameran.
Sedan min TG-4 blev vattenskadad vid snorkling har jag numera en TG-5.
Den har bättre ergonomi än TG-4 inte lika lätt att ofrivilligt komma åt zoomningskontrollen.
Modernare systemkameror och finare kompakter har idag oftast GPS-funktion. Jag brukar ha den avstängd då den i min erfarenhet äter batterier samt dessutom är rätt långsam att få en fix. Ofta stämplas tagna bilder med en position som ligger långt tillbaka..
Thure
Hur skulle du uppskatta batteriåtgången med och utan GPS? (Kommer ha begränsade möjligheter att testa kameran innan jag ger mig ut på långtur, så försöker förstå om jag behöver extrabatterier eller ej)