Byta gummimudd i paddeljacka?

Min paddeljacka har gummimuddar som funkat bra men nu, trots regelbunden talkning, har en av muddarna gett upp. Jackan är i övrigt i gott skick men är det rimligt att byta en (eller båda) ärmmuddarna i gummi?
I så fall, var kan jag köpa nya muddar?

Eller ska jag se mig om efter en ny paddeljacka?

/Patrik

Latexmuddar finns hos de som säljer torrdräkter. Lär var hyfsat lätt att fixa själv med t ex en flaska för att trycka till limfogen uppträdd runt flaskan.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Är du nöjd med jackan i övrigt ska du definitivt byta muddarna.

Jag har bytt muddar på egen hand och det är egentligen inte mycket mer komplicerat än att laga en punktering. Problemet är att hitta ett mothåll som trycker ut mudden lagom mycket när du limmar. En ring (flaska som nämnts ovan) i rätt dimension är idealt. Jag hittade inget som passade så jag trädde mudden över några paket (okokt) spaghetti. Bara att stoppa in mer och mer spaghetti till rätt dimension uppnåtts. Lite okonventionellt kanske men jag behövde inte handla pasta året efter min reparation och muddarna fungerar fortfarande bra :)

Hej

Inga problem att göra detta.

Handledsmanschetter, lim och ev kantband kan köpas ifrån www.seapro.se

Kostar 99kr för handledsmanschetter och 149 för lim..

Jag har bytt ett flertal på mina dykdräkter.
Bra mothåll är a och o. PET flaska uppskattar jag bäst.
Jag viker mudden, penslar ärmen och mudd. Låter kontaktlimmet härda enligt spec. Sedan rullar jag på mudden försiktigt. Obs limmet hugger direkt! Jag har en liten rulle jag sedan rullar över det limmade området för att pressa ut limmet.. Det lättaste är att klippa bort den gamla mudden men lämna den limmade delen på jackan. I praktiken limmar man den nya mudden på den gamla muddens limning..

Samma procedur om man byter halstätningar (latex)

På dykdräkter byter man 2-3 tätningar innan dräkten går ur tiden.

Hälsningar Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips