Vintertur Lunndörrsfjällen

Gick en tur i området en helg i april, Tossåsen - Lundörren, runt till Tronnan och Storådörren tillbaka med en avstickare upp på Norra Storådörrsfjället. Rekomenderas!

Men logistiken till Tossåsen tror jag är rätt strulig om man kommer med tåg söderifrån, då går det nog snabbare att ta sig upp till Vålådalen och skida in till Lundörrstugan och få en skiddag extra istället för att bränna en dag på buss från Östersund.

Bilagor

• Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    73.4 KB · Visningar: 474
Gick en tur i området en helg i april, Tossåsen - Lundörren, runt till Tronnan och Storådörren tillbaka med en avstickare upp på Norra Storådörrsfjället. Rekomenderas!

Men logistiken till Tossåsen tror jag är rätt strulig om man kommer med tåg söderifrån, då går det nog snabbare att ta sig upp till Vålådalen och skida in till Lundörrstugan och få en skiddag extra istället för att bränna en dag på buss från Östersund.

Tack, ser bra ut! Med buss från Östersund är vi i Åsarna 08.15 och så taxi därifrån, så bör vara på skidor kring 10-10.30. Slipper gärna gå två gånger kring Vålådalen där det kan antas vara lite mer folk.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Hur var toppturen förresten?

Hur var toppturen förresten?

Går ofta på topptur på randogrejer för åkningens skull, nu hade jag vanliga turskidor o stighudar. Det går utmärkt om det är bra före, det är aldrig speciellt brant från den sidan som samlar mkt snö.

Det är verkligen en superfin topp att gå för utsikten o upplevelsens skull.

Man får verkligen känslan av att vara mitt i jämtlandsfjällen med utsikt från Ansätten i norr till Sonfjället i syd, en sträcka på ca 20 mil. Toppen sticker upp något över både synner storådörrsfjället och topparna kring lundörren o lillådörren så hela västra fjällen syns väl med skarsmassivet, helags o sylarna. I öst anas
Storsjön bortom oviksfjällen och i SÖ breder Ljungans övre dalgång med dess vida skogar ut sig innan höjdryggen flatruet-vemdalsskalet tar vid.

Så har du bra väder kan det verkligen rekommenderas. Ta med en kikare o en fjällkarta och njut ett tag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips