Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-02-28, 08:22
Ing-Marie Ing-Marie är inte uppkopplad

Mellan skulderbladen på min tröja, men antar att det kan variera från modell till modell.
Svara med citat
Gammal 2015-02-28, 09:59
Otto Støver Otto Støver är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av joanna Visa inlägg
Den trista sanningen är nog, att en del av oss inte tål ullplagg, oavsett behandling. Mitt atopiska barn reagerade lika starkt på "ekologiska" ullplagg utan superwashbehandling.
Mer hoppfullt verkar det vara, om det "bara" handlar om känslig hud utan allergi som orsak - då kan fibergrovleken - och/eller kanske rentav den "mjukgörande" superwashbehandlingen? - vara lösningen, så det lönar sig att leta efter plagg med hög kvalitet i det avseendet.
Aclima och Brynje anger 17,5 micron för sina plagg, Woolpower 22-23. Icebreaker anger inget alls... i alla fall vad jag kunnat hitta.
Da synes jeg at Brynje Super Thermo er en perfekt løsning. Det isolerer godt, man føler seg ikke våt i plagget selv om man er veldig svett, og plagget er helsyntetisk! Brynje koster en del, men jeg har oppdaget at det er noe av det mest slitesterke som jeg har funnet. Jeg kjøpte 5 t-skjorter for syv år siden, og disse har jeg brukt hver dag (nesten) siden da. Ikke ett av dem viser det minste tegn på slitasje, og jeg bruker dem fra september til mai. Så hvis du ikke mister Brynje-plaggene så har du dem i evigheter.
Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 13:45
Svante S Svante S är inte uppkopplad

Ljusbrunt skräp vid tvätt merinoull

Tvättar mina merinoull plagg i tvättmaskin med ylleprogrammet 30 grader. Men vad är de ljusbruna "skräpet" som alltid hamnar på nytvättade kläder av merinoull? Oftast måste jag tvätta plaggen ytterligare en gång med bara vatten, för att avlägsna dessa bruna partiklar.
Kan det vara ullfett?
Kan det vara något från Lanolin?
Jag använder ulltvättmedel med 3 % lanolin (fabrikat Woolcare från Woolpower i Östersund).
Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 15:24
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

Svettas

Jag svettas mycket och använder ofta bomull trots att det tar lång tid att torka. Orsaken är främst att det är så skönt.

Byter t-skirt ofta och har varma kläder vid raster så torkar kläderna. Plastkläder ger aphusdoft och ull är helt ok även det.
Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 18:53
StatuFama StatuFama är inte uppkopplad

Ull ska väl ha ett lager med fett/vax så att det inte kliar. Har jag fel?
Det finns väl naturligt i ull, men tvättar man det så försvinner väl denna skyddande hinna på fibrerna och då blir det kliande?

Jag är inte någon ull expert men jag brukar inte tvätta mina ull plagg. Bara skölja dem.

Men här finns lite instruktioner om när man absolut vill tvätta sitt ylleplagg ändå någon enstaka gång.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.

Logga in

Tips!