Fritälta i Sverige och Norge?

Jag håller på att planera en bil och campingresa genom Sverige där målet är Treriksröset och ner mot Lofoten. År det någonstans i Sverige som man bör undvika att tälta utanför campingar. Tänker mest på björnar! Tänker variera fricamping med campingplatser.

Intressant att vi har så mkt mindre problem med björnar i Sverige än i ryska Karelen och österut t o m Alaska. Det är samma brunbjörnsart.

Förvarar du bara all mat i bilen har du inga problem.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har själv sovit många nätter i tält i björnområden i Sverige och jag har aldrig haft problem med björnar. Jag har aldrig ens sett en björn i skogen.

Våra björnar kommer inte ens i närheten av folk om dom anar närvaro
av folk.

Räcker med en radio påslagen svagt i kombo med lite tvättpulver eller dåligt rakvatten runt lägret så tror dom att dom skall bli en björnfäll o drar.
Och det är overkill dom drar för mycket mindre

Inga tältare har nånsin haft trubbel med dom , en enda på utsidan fick
tältduken riven men den stack fort och detta sedan iaf 100 år.

I Norge er et ingen problem med bjørn overhodet.
Husk også at vi har den s.k. Allemannsretten som lar deg telte omtrent over alt....

Är i Alaska nu med dom mytomspunna mördarnallarna.

Vi fick verkligen leta oss in i områden där ingen gick för
att ens få se björnskit ,ställena var extremt öde mot bäckar/floder

Typ bäckraviner med 70 graders lutning med midjehögt gräs.

Dom måste åtla nallarna och sitta tyst för ens kunna skjuta dom...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips