Metanol/Rödsprit?

Nja - med tanke på att minsta gaspatronen väger 200 g brutto, borde ju spriten vara gramjagarens bränsle, så länge turen är kort nog att "klara" sig på mindre än 200 g sprit (minus då några gram för lilla plastflaskan). I min gamla Trangia räckte den spritmängden lugnt till ca 12-15 halvlitersuppkok - dvs upp till 4-5 dagar, och med marginal på en veckohelgsutflykt :).
Att sedan gasen vinner på hanterbarhet är en annan sak.


---

100 grams gaspatron väger 190 gram (ibland 192 gram) full och när jag provat i stabil miljö så klarar man sig på mellan 6 och 7 gram gasol per halvliter uppkok medans med T-röd ligger det runt 12 gram per halvlitersuppkok om man släcker elden precis när det börja koka med genomgående bubblor från grytbotten.

flaskan som man förvarar T-spriten är inte helt obetydligt i vikt - särskilt inte om det skall vara säkerhetsflaska och säkerhetskork av dagens snitt. - nu har jag ingen sådan att väga men jag tror att det ligger i samma klass som den tomma 100 grams gasolburken - ca 90 gram.

skall man bara koka totalt 7 liter vatten på turen så kan man nog säga att 200 gram T-sprit och 100 gram gasol ligger jämt skägg viktmässigt

men gasolen vinner mark och är den lättare alternativet ju mer bränsle man skall ha med sig

Då en tom 230-grammare bara väger 136 gram, en 450-grammare väger ca 220 gram i förpackningsvikt - det blir mindre med plåt per gram gasol ju större bränslebehållare man väljer och med tanke på att man behöver i stort sett dubbla mängden T-sprit i vikt så rinner ju förpackningsvikten upp även där då jag förvänta att man använder säkrare bränslebehållare än platsförpackningen som spriten säljs i.
 
Jag labbade en del med att blanda T-röd med Metanol på 80-talet för att minska sotet, kom fram till att "bästa" blandningen var ca 20-25% metanol. Mer metanol gav sämre effekt, och mindre metanol mer sot.
Sedan kom Trangia ut med första gasbrännaren i slutet av 1980 talet, och jag var fast. Har faktiskt inte använt spritbrännaren sedan dess.

Om ni använder metanol i bränslet, tänk på att det är mycket giftigt så ni inte spiller något i maten;)
 


Framexpeditione i mitten av 1890-talet så användes Primusbrännare med stor framgång.

Läs gärna Nansens böcker de är välskrivna och man får stor respekt för deras kunnande och framåtanda.

Thure
 
Det har alltså använts metanol/rödsprit lite här och där.

Tack för alla inlägg, jag köpte en gasbrännare till mitt Trangia årsmodell 1973 i höstas så det lär bli gas jag använder. Var bara lite nyfiken på hur met/rödsp funkar i praktiken.
MVH
Jan
 
Denaturerad etanol utan färg

När jag var ute med sopor till sopåtervinning så fanns det en tom 5-liitersdunk i plaståtervinningen som innehållit 99,5 % denaturerad etanol och vad jag kan se av det som var kvar i dunken så var det utan färg http://www.solveco.se/produkt/1029

När jag läste kemi i grundskolans högstadium så sa vår kemilärare att det var färgämnet och denatureringsmedlet som gjorde att Rödsprit (som det då hette) som sotade vid förbränning. Ren etanol skulle brinna med sotfri och närmast osynlig låga.
Är det någon som provat med etanol från Solveco? Det borde sota mindre än T-röd.

Jag använder numera för det mesta gasol och ibland bensin (heptan)

Per
 
När jag var ute med sopor till sopåtervinning så fanns det en tom 5-liitersdunk i plaståtervinningen som innehållit 99,5 % denaturerad etanol och vad jag kan se av det som var kvar i dunken så var det utan färg http://www.solveco.se/produkt/1029

När jag läste kemi i grundskolans högstadium så sa vår kemilärare att det var färgämnet och denatureringsmedlet som gjorde att Rödsprit (som det då hette) som sotade vid förbränning. Ren etanol skulle brinna med sotfri och närmast osynlig låga.
Är det någon som provat med etanol från Solveco? Det borde sota mindre än T-röd.

Jag använder numera för det mesta gasol och ibland bensin (heptan)

Per

Utan konkreta belägg så inbillar jag mej att försvarets gamla bränsle till enmanskök sotade mindre än dagens T-Röd och det kan mycket väl bero på mindra färg- och kräkmedel.
Solvecos variant vet jag inget om.

/Patrik, numera med gas eller bensin
 
Utan konkreta belägg så inbillar jag mej att försvarets gamla bränsle till enmanskök sotade mindre än dagens T-Röd och det kan mycket väl bero på mindra färg- och kräkmedel.
Solvecos variant vet jag inget om.

/Patrik, numera med gas eller bensin

Du menar den som intog fast form kring - 30C?

Berodde nog mer på andelen vatten som var tillsatt =)
 
Du menar den som intog fast form kring - 30C?

Berodde nog mer på andelen vatten som var tillsatt =)

Har aldrig testat kungens sprit35 (så hette den väl) i så kallt så det vet jag inget om - men flaskan skulle förvaras in innerficka för snabbare tändning och bättre effekt - det minns jag. Personliga flaskan var ju nästan pluntformad.
Det torde gälla även T-Röd idag - förvaras så varmt som medges i kallt väder.

/Patrik, som sagt, gas och bensin numera
 
Hej alla!

Prylguiden från Utemagasinet ramlade in i brevlådan igår. Intressant läsning förstås, men en notis om bränsle på sidan 71 fångade min nyfikenhet:

Om man blandar metanol och rödsprit så sotar det mindre, men ger inte samma värme.
Är det någon som gjort så? Blandat? Hur är i så fall erferenheten?

Kan nämna att som modellflygare är jag tämligen van vid metanol och dess risker och förtjänster.

Vid runt 30% metanol eller mer börjar minskad effekt märkas med någorlunda tydlighet. Blandning med ca 20-30% metanol ger knappt märkbar sotning, men redan vid ca 10% metanol märks påtagligt mindre sot.
Enklaste är ju att köpa Tenol, men om man som du har tillgång till en massa metanol är det bara att blanda på, ca 20% rekommenderas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.