Rödsprit i multibränslekök i nödfall?

Under vandring i somras var jag på en mindre fjällstation som inte hade annat än rödsprit (ok, jag frågade efter gas, de kanske hade fotogen någonstans). Då ställde jag mig frågan om man i nödfall kan elda ett multibränslekök, i mitt fall Primus omnifuel, på rödsprit. Vilket munstycke ska man använda? Magkänslan säger gasmunstycket. Några idéer om en bra tändningsprocedur? Jag är medveten om att spriten torkar ut packningarna i pumpen men det gäller som sagt för situationer där man inte får tag i annat än rödsprit. Om någon redan försökt så vore det bra att veta innan jag prövar själv, rödsprit kan ju brinna rätt villt om man är oförsiktig.
 
En kompis fick med blå spolarvätska i stället för fotogen till sitt Optimus Explorer en helgtur för länge sedan. Så länge sedan att Statoil Blå fotogen verkligen var blå. Därav misstaget. Det gick inte bra. Det brann redan i munstycket undet själva brännarhatten och den blev nästan rödglödgad. Explorer kan köras på sprit men då måste man sätta någon slags hylsa över brännaren. Antagligen för att få rätt luftblandning.

Därför tror jag inte att det går så bra!

Det köket har "hattbrännare". Det kanske går bättre med "koppbrännare"???

Per
 

avslutad210712

Gäst
Har för mig att Primus avråder från att använda spritbränslen i tex Omnifuel eftersom gummit i packningar och o-ringar (menar de runda gummigrunkorna och inte orienterarna såklart) inte tål den typen av bränsle.
 
Ja i förvärmningskoppen.

Det går att bränna sprit i förvärmningskoppen men bränslet tar slut så fort att det i praktiken blir en dålig lösning. Satsa i stället på en tillfällig brännare typ den som man kan göra av en aluminium läsk/ölburk.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.