Rödsprit avstånd.

Hej.
Vad är ett lämpligt avstånd mellan rödsprit brännaren och kastrullen.
Eller bara det är mellan 20 - 30 mm så är det bra.
Jag vet inte vad Trangia har på sina 25 och 27 kök.

Tack på förhand Dan.
 
Intressant fråga

Kortare avstånd borde ge lättare kök och vindskydd men större produktion av kolmonooxid p g a störd låga. Bränsleekonomin kanske inte riktigt följer ekvationen för fullständig förbränning.

Bör avstånden vara olika för sprit resp tryckkök/gaskök?

Thure
 
Tack för infon om 25 mm på 27:an.
Jag har mätt på Trangia Triangeln.
Gas tillsatsen har 20 mm. Med rödspritbrännaren är det 27 mm.

År det optimalt för båda eller är en än kompromiss, i så fall vilken ?
 
Kortare avstånd borde ge lättare kök och vindskydd men större produktion av kolmonooxid p g a störd låga. Bränsleekonomin kanske inte riktigt följer ekvationen för fullständig förbränning.

Bör avstånden vara olika för sprit resp tryckkök/gaskök?

Thure

Vad bör avståndet vara för att få fullständig förbränning.
 
Blev lite fundersam nu....på trangia finns väl bara ett avstånd...själv använder jag gas o litar på att avståndet ger den bästa värmen...men är det hemmabygge är jag osäker. Vid köp finns väl bara ett läge...eller förstod jag inte frågan :)

// Johan
 
Snösmältarställningen som Siriuspatrullen hade gav en ostörd låga på 111an. Säkert med avsikt då de regelmässigt eldar i sina tält.
 
Vad bör avståndet vara för att få fullständig förbränning.

Halaj!

Antagligen oändligt. Dvs. för bästa förbränning skall det inte vara någon kastrull där alls. Och ju närmare kastrullen sitter desto sämre förbränning.

tillägg: lite intressant fråga ändå. jag tänker mig att ju längre bort desto bättre förbränning, men också sämre värmeutbyte. nånstans borde finnas ett optimalt avstånd. jag kan inte tänka mig annat att Trangia har mätt upp detta.

//T
 
http://ultralight-hiking.com/stoves-trangia.html#anchor448340

Når det drejer sig om distancen mellem gryde og brændertop i en trangia 27(!) er denne artikel det bedste jeg har læst. Jeg har efterprøvet det og det er meget nøjagtigt. Det skal så siges at det ikke er med 1lvand, men med 0,65l. Jo,mindre vandmgd, jo hurtigere koger vandet og jo færre calorier når at diffucere fra gryden imens = samme forbrug/kogning trods højere forbrug/tidsenhed.
Netop afstanden mellem gryde og overfladen af den del af trangiaen brænderen "hænger" i er spøjs. Den er netop 38mm som her er målt til den optimale afstand mellem brændertop og gryde. Kunne se ud som en "blubber" fra da de fabrikerede prototypen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.