Propanol i rödsprit - orsak till sotning?

Väckte idag liv i mitt gamla trangiakök idag och inköpte därför rödsprit. Det sotade en hel del, mer än jag minns att det brukar göra. (Har använt gas- och multifuelkök de senaste åren)

Tittade på flaskans innehållsförteckning och ser att spriten innehåller etanol 60-70% samt propanol 30-40%. Det rör sig om Ica:s egen märkeslösa rödsprit - "producerad i Sverige för ICA AB".

Googlar man "t-sprit" och "rödsprit" finner man uppgifter om etanol och ibland även lite metanol i spriten, men den stora inblandningen av propanol hittar jag ingenstans.

Kan sotningen bero på propanol-innehållet? Metanol sägs ju sota mindre än etanol som är en kolatom större än metanol, i så fall kanske propanol som är ytterligare en kolatom större brinner med ännu mer sotande låga?

Någon som kan kommentera?
 
Jag har erfarenhet från Isopropanol (används i labb). Provade detta i min burkbrännare men konstaterade att det sotade mer än T-röd. Har inte funderat på varför det sotar mer...
 
Min erfarenhet är att även den rödsprit som till större delen består av etanol, lite metanol och denatureringsmedel sotar en hel del. Ren metanol däremot sotar inte alls. Metanol finns i färghandeln.

Mvh, Klas
 
Egentligen vill jag bara ha bekräftat att det faktiskt sotade mer än vanligt med den här spriten. Om du också märkt att isopropanol sotar mer än etanol är det säkert så att mitt minne hade rätt och att jag får skaffa ny kvalitets-rödsprit istället.

Ungdomar: tag lärdom av min olycka och köp inte ful-rödsprit med inblandning av propanol!
 
Min erfarenhet är att även den rödsprit som till större delen består av etanol, lite metanol och denatureringsmedel sotar en hel del. Ren metanol däremot sotar inte alls. Metanol finns i färghandeln.

Mvh, Klas

Fast det där med metanol känns lite olustigt faktiskt. Då tar jag hellre lite sotning i trygg förvissning om att bränslet inte är giftigare än whiskey. Jag ska ta och prova det gamla tricket med en liten del vatten i spriten. Är det ca 10% man brukar rekommendera?
 
Fast det där med metanol känns lite olustigt faktiskt. Då tar jag hellre lite sotning i trygg förvissning om att bränslet inte är giftigare än whiskey. Jag ska ta och prova det gamla tricket med en liten del vatten i spriten. Är det ca 10% man brukar rekommendera?

Nu ska jag passa på att slänga in en fråga till forumets kemi-kungar som jag funderat länge över =)

Sotar det verkligen mindre med vatten?
Är det inte bara så att eftersom man späder ut bränslet med en icke-sotande tillsats, så blir mängden sot/tidsenhet mindre?

Eller blir det något kemiskt trolleri som skapar en renare förbränning?

Någon som vet?
 
Nu ska jag passa på att slänga in en fråga till forumets kemi-kungar som jag funderat länge över =)

Sotar det verkligen mindre med vatten?
Är det inte bara så att eftersom man späder ut bränslet med en icke-sotande tillsats, så blir mängden sot/tidsenhet mindre?

Eller blir det något kemiskt trolleri som skapar en renare förbränning?

Någon som vet?

Ja, det sotar mindre med en vatteninblandning. Men om det är just vattnet eller om det skulle fungera lika bra med surpiss efter en blöt utekväll har jag ingen aning om. Men det kan ha nåt att göra med att det blir en lugnare flamma och att det får tid att brinna ur, och därmed renare avgaser.
 
Med vattenånga utblandat i spritgaserna så blir sprigaserna mer utspädd vilket gör att med den begränsade flamfrontytan som är själva lågan så får man mer syre per andel T-sprit och det brinner renare (och smula mindre effekt) - att lågan lyser gult övh. indikerar lokal syrebrist just där och man får en massa sotpartiklar bildade just där och lyser av värmen - har man tur så brinner dessa senare upp i den senare övre delen av lågan och sotpartiklarna försvinner igen (så fungerar ett stearinljuslåga) - men sätter man en kylande yta just där så fullföljs inte processen - sotet avsätts och man tappar lite effektivitet i lågan då en del av den krackade bränslet som blivit sot inte brinner upp längre.

Ren metanol kräver fruktansvärt med värme för att förgasa från vätska och energimängden är betydligt lägre per kg vilket gör att gaserna som går ut i köket är nog rejält mager och därmed brinner med syreöverskott - kyler man lågan i förskott som en kall gryta i lågan så blir det inte sot utan snarare olika oförbrända aldehyder (gasform) som går ut med avgaserna och minskar verkningsgraden på lågan - med tenol så har man skapat en balans mellan metanol och etanol så att dessa ligger precis på gränsen för att brinna bra och sotfritt i en trangia spritbrännar och liknande brännare på samma koncept.

---

Motsvarigheten med vatten i T-spriten är på en gasol-hattbrännare att man manipulera luftintaget eller munstycksstorleken på brännaren och man kan säga att utan vatteninblandningen så går T-spritbrännaren en smula för fett och med skvätten vatten är motsvarande att byta till ett steg smalare munstycke och lågan hinner brinna ut med tillräcklig syresättning av koldelen i bränslet innan den når grytan.
---

viktmässigt så väljer man lite av att bära 'vatten' (metanol) redan från början med mindre effektivt bränsle (metanol) per kilo sett med användning av tenol i jämförelse att tillsätta skvätt vatten i ren etanol allt efter behov på plats.
.
(något att också tänka på om man är gramjagare)
 
Allt jag vet i sammanhanget är att Kemetyl-T inte sotar nämnvärt, samtidigt som Julas rödsprit "Starta" tycks sota fruktansvärt i alla situationer. Den sistnämnda innehåller till skillnad från Kemetyl, (som bara är Etanol och Bitrex) även Butanon och Isopropanol, vilket alltså inte verkar vara någon renbrinnande blandning precis.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.