Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan.

Jag lider verkligen med er alla! Om nu Surfskin "rök" hoppas jag du har din Epic 18X kvar? Annars får du gärna låna min!

/Janne
 
Jag lider verkligen med er alla! Om nu Surfskin "rök" hoppas jag du har din Epic 18X kvar? Annars får du gärna låna min!

/Janne

18x är väldigt sotig och förmodligen brännskadad, men den kanske går att paddla i. Annars hoppas jag Nomado kan låna ut en surfski, men vi är många som vill låna just nu!
 
Fan vad surt Erik. Hoppas det löser sig men sånt brukar ju tyvärr ta en sån jäkla tid bara. Det är sånt där man fasar för att det ska hända.
 
Teknikern,
Var kan jag köpa syrgastuber?
Jag köpte mina hos skrothandlaren. När jag skakat ur rosten så hittade jag ett par gamla vattenkranar som jag satte på dom, och så tog jag reduceringsventilen från en skrotad gassvets, kopplade den ena änden av den i en gammal dammsugarslang från tippen och avslutade bygget med att montera andra änden av den i en gasmask från 1946. Tuberna fyllde jag från syrgastuben som stod på skrotgården men kranarna går lite kärvt så jag ska doppa dom i lite hydraulolja så får vi se om dom börjar gå lite lättare sen.
 
Tack.
Verkar som jag var rätt försäkrad ändå, tyvärr var inte alla det. Klubben hade tydligen inte försäkring på sina kajaker -riktigt trist.

Usch vad trist. :( Nya kajaker som har småbåtsförsäkring bör kunna ge ganska bra ersättning, men allt över ~6 år har knappast något marknadsvärde enligt försäkringsbolagen.

Synd om alla drabbade, men tänker ändå mest på ungdomar och pensionärer.
 
Lider med er!

Vår klubb gick igenom försäkringen av kanoterna förra året. Det var alldeles för lågt försäkrat visade det sig. Nu kostar det mer men kan kanske ge mer om något liknande skulle hända här. Privatkanoter som ligger i klubbens hallar är inte försäkrade genom klubben. Det har gått ut info om detta och det står tydlig info om det på hemsidan.

Så gör som Arneri säger och kolla med er hemförsäkring och lös tillägg för "småbåt". Dokumentera sen med bilder, spara kvitton osv.
 
Det finns ju en gammal kanotförsäkringstråd, och man kan ju bara konstatera

1. Trots att man kan ha allt möjligt i garaget som (på ett ganska självklart sätt) är försäkrat genom hemförsäkringen så gäller inte det kanoter.

2. I och med avreglering och annat så är ingen "kanotförsäkring" den andra lik. Mitt hemförsäkringsbolag hade tidigare relativt generöst tillägg, typ 150:- per kanot oavsett försäkringsvärde (där det framgick att det också skulle gå att få ut även för dyra kanoter), så är nu modellen istället att man helt enkelt väljer försäkringsvärde själv. Diverse andra varianter förekommer nog också beroende på bolag.

Fast detta kanske hör till en annan tråd...
 
Ingen börjar sin dag med att tänka åh idag planerar jag att dö i en kajakolycka.
Bästa möjliga utrustning, bästa möjliga säkerhetstänkande, men till syvende och sist är man ändå bara människa. Det krävs ofta(st) att man är med om något för att man ska fatta att saker och ting kanske inte är vad de är bara för syns skull.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.