Garmins nya inriktning. Monterra med Android.

Men om mobilen har täckning så den kan dela ut wifi (vilket oftast är låst) så kan du ju lika gärna använda samma appar i mobilen och inte i Monterran? Pryl 1 delar ut WiFi så pryl 2 kan göra saker som man egentligen kan göra på Pryl 1. Gå över ån efter vatten?

Gundj, jag vill inte ha WiFi på GPSen, men det är en stor del av reklamen för Monterra.

Som jag ser det så är WiFi meningslöst på en friluftspryl, och därför blir det meningslöst med Android på GPSen eftersom apparna oftast kräver internet. Ser inte heller vad man ska med Orux eller Viewranger till i en GPS men Garmins egna mjukvara i?
 
Enligt

specifikationen har Monterra WIFI, ANT+™, Bluetooth® och NFC så det finns gott om kommunikationsmöjligheter till en smartphone, surfplatta eller dator respektive sensorer som fotpod, kraftmätare (cykel) och pulsband. Kommunikation direkt med andra GPSer kan var vettigt vid geocahing eller utbyte av färdspår och waypoints.

Fördelen med Android borde vara att man inte behöver mer än ett wifinät för att sköta mycket av interaktionen med www direkt från GPSen.

Thure
 
Om man är förtjust i sin GPS så kanske det är så att man brukar pyssla en del med den även hemma, dvs ladda i kartor, waypoints osv - eller ladda ut spår till sin dator.
Då skulle ju jag kunna tycka att wifi är motiverat, inte minst med tanke på Thures tanke också. Allt man kan tänka sig att ladda från nätet till sin GPS vill man väl inte hellre köra på sin mobil? Särskilt inte om man föredrar att ha GPS i en separat manick av vissa av de skäl som framkommit ovan.

Att det sen finns de som inte vill ha wifi är ju inte nåt problem eftersom det här är en av flera produkter som erbjuds, och man bara behöver köpa de man vill.
 
Den gpsen är ju helrätt , många använder ju surfplattor som navigatorer - finns få proffs navigatorer där ute i rätt format och med Garmins programvara och kartor för friluftsfolket som behöver en mindre.

Att köra allt utom telefonmodulen gör desutom att dom slipper jämföras med mobiler
som inte ens kan tävla i mångsidighet ur vattentäthetssynpunkt och batterimöjligheter.
Journalister med taskig kompetens skulle ju sänka den.

Wifi är ju perfekt och ganska billig och implementera - klart sånt åker med.
Användbarheten finns ju att kunna köra bridgenät med telefon som fixar accesspunkt.

Jag har visserligen inte testat den än men om skärmen fungererar i skitblöt/smutsigt så blir det en sån.
Annars byter jag ut 60 och 76an mot en Gps 62 som komplement till Samsung Mega viewranger+gröna kartan alternativt gröna papperkartan

Jag köpte en Samsung Mega och tänkte köra Viewranger och Gröna kartan för översikt då skärmen är stor som fan , bra gps var det - fixade kallstart nästan som en riktig gps inomhus.
 
Men om mobilen har täckning så den kan dela ut wifi (vilket oftast är låst) så kan du ju lika gärna använda samma appar i mobilen och inte i Monterran? Pryl 1 delar ut WiFi så pryl 2 kan göra saker som man egentligen kan göra på Pryl 1. Gå över ån efter vatten?

Gundj, jag vill inte ha WiFi på GPSen, men det är en stor del av reklamen för Monterra.

Som jag ser det så är WiFi meningslöst på en friluftspryl, och därför blir det meningslöst med Android på GPSen eftersom apparna oftast kräver internet. Ser inte heller vad man ska med Orux eller Viewranger till i en GPS men Garmins egna mjukvara i?

Du skriver om din smartphone i ditt förra inlägg, alltså antog jag att du talade om appar till den.
 
För oss som har syn så duger några meter fint, fast 50m , men det är klart är man blind och går med gåstav och följer ett spår som en personlig assistent varit och ruttat efter motionslingan så behövs ju lite precision så Niking inte hamnar i diket...

Jaja berätta om dina äventyr! , har du öronsnäckor med piptrudeluttljud som ser till att du håller spåret?

Sen lite småkakor me hallonsmak i kappsäcken

Som jag tidigare skrev, så är hobby-GPS odugligt för proffsanvändning. För hobby aktiviteter, typ att gå, springa, cykla... i skogen, funkar ju en hobby-GPS utmärkt. För seriösa inmätning och utsättningsjobb, liksom för maskinstyrningsjobb är det odugligt.

Att jämföra hobby-GPS med proffs-GPS är ju som att jämföra lastförmågan mellan en personbil och en långtradare. Ska man ta upp konkurrensen med åkerierna, så funkar det ju inte med några koreanska småbilar.

PS, kunde du inte hitta någon modernare utrustning på bilden? Utrustningen verkar vara 10-15 år gammal.
/Niklas
 
Jo det förstår jag och sen förstår jag mycket mera än det och sen ännu mera vad du nån sin kan ana!

För sånt här bruk behöver man inte 7mm precision utan en vanlig garmin kan inte bli proffsigare än den är , om du anser att våra gpser är lekhobby barn saker så får du skriva ett brev till regeringen och be dom ingripa mot oss , ge dig nu.
 
Jo det förstår jag och sen förstår jag mycket mera än det och sen ännu mera vad du nån sin kan ana!

Då föreslår jag att du börjar vise det i debatten om proffs-GPS och Hobby-GPS!

För sånt här bruk behöver man inte 7mm precision utan en vanlig garmin kan inte bli proffsigare än den är , om du anser att våra gpser är lekhobby barn saker så får du skriva ett brev till regeringen och be dom ingripa mot oss , ge dig nu.

För friluftsbruk behövs inga proffsgrejor utan det räcker med hobby-grejor typ Garmin och Magellan med 5-15 meters onoggrannhet. Jag använder gärna min Garmin i friluftslivet, men knappast i arbetslivet.
/Niklas
 
Har inte hängt med från början, men innebär detta att garmin släpper en app där man kan köra friluftskartan i nu, eller blir det speciellt just på denna?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
thureb Jämförelse Garmins kommersiella topografiska och vägkartor med motsv OSM Navigering 0
ollefisk Garmins kartlicens Navigering 2
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
tekman Garmins "dolda" licensregler för kartprodukter Navigering 25
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
greenjuice Nya eTrex HC-serien ute på Garmins hemsida Navigering 0
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
mikr Kartor i Garmins x-modeller... Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
ulfbengtsson482 Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro Navigering 21
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Garmin Vista Garmins Mapsourceprogram Navigering 3
Martin O Garmins kartpolitik Navigering 8
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
micke.lu HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....? Navigering 6
Nikno Garmins Etrex fäste Navigering 13
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
Grusbus Garmins hoj-fäste? Navigering 11
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
Unnah Monterra Navigering 5
avslutatmedlemskap160620 Garmin monterra Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.