Garmins nya inriktning. Monterra med Android.

GPS i mobilen fungerar ypperligt i Sverige när man befinner sig i områden med mobiltäckning. Problem uppstår om man exvis fjällvandrar eller är utomlands. Finns det ingen mobiltäckning så kan mobilen inte ladda ner några kartor. I utomlands är istället kostnaden för roaming problemet. Mobilen laddar ner kartor hela tiden och varje megabyte kostar.

Själv har jag en iPhone för vardagsbruk, en Garmin Nüvi till bilen, och en Garmin GPSMAP 60CSx för friluftsliv. Den sistnämnda är alltid med i ryggsäcken vid vandringar, såväl här i Skåne som i fjällen.

Varje produkt har sin fokus och sina användningsområden. iPhone har fokus på design och vardagsbruk. Bil-GPSen har stor tydlig skärm och kommer med en laddare för cigarrettuttaget. Frilufts-GPSen har ett robust yttre, är vattentålig och drivs med vanliga AA batterier.
 
GPS i mobilen fungerar ypperligt i Sverige när man befinner sig i områden med mobiltäckning. Problem uppstår om man exvis fjällvandrar eller är utomlands. Finns det ingen mobiltäckning så kan mobilen inte ladda ner några kartor. I utomlands är istället kostnaden för roaming problemet. Mobilen laddar ner kartor hela tiden och varje megabyte kostar.

Själv har jag en iPhone för vardagsbruk, en Garmin Nüvi till bilen, och en Garmin GPSMAP 60CSx för friluftsliv. Den sistnämnda är alltid med i ryggsäcken vid vandringar, såväl här i Skåne som i fjällen.

Varje produkt har sin fokus och sina användningsområden. iPhone har fokus på design och vardagsbruk. Bil-GPSen har stor tydlig skärm och kommer med en laddare för cigarrettuttaget. Frilufts-GPSen har ett robust yttre, är vattentålig och drivs med vanliga AA batterier.

Jag kör lokalt installerat TomTom i mobilen, funkar ungefär lika bra/dåligt som min Garmin Nuvi, kräver ingen nätkontakt alls.
I skogen kör jag ViewRanger eller Orux, samma där, kartorna lokalt i mobilen.
Men, för fjällvandring, avancerat skogsrännande osv så är det en dedikerad GPS som gäller, telefonen vill jag ha med ström i ifall något händer.

Och just att ha allt i samma enhet på t ex fjällvandring betyder ju att både kameran, mobilen och navigatorn dör samtidigt.
Därutöver kommer ju otillförlitligheten hos operativsystemen, min gamla Motorola och min nya Sony hänger sig lite då och då eller vägrar någon funktion, det har aldrig hänt med mina Garmin-enheter som bara är GPS.
 
Det finns batteribanker som är billiga och håller länge, för de tillfällen då man behöver lång batteritid.
Det är sant att man behöver telefontäckning för kartans skull när man är i fjällen. Men jag brukar inte ha med mig gps i fjällen. Jag har med karta och det finns inte en chans att jag hinner gå vilse i fjällen, mina ben hinner inte villa bort mig på kartan.

Beträffande roaming så kommer det bli billigare, vänta bara. Vi talade väl om morgondagen, snarare än om gårdagen?

Min senaste mobil är naturligtvis vattentät.
 
Intressant tråd och många personliga val med varierande motiv.

För egen del sitter jag i en sit-on-top kajak och får en massa vatten över mig hela tiden, Kapsling och reserver gäller. En Sonim-mobil (ruggad och tät), en Canon D10 (vattentät till 10 m) och en robust, tät Etrex har jag alltid tillgängliga och dessa blir översköljda hela tiden. Kameran är minst viktig och ingen direkt reserv finns med. Extra GPS finns med eftersom jag anser att jag behöver den. Extra mobil i form av en IP67-klassad android finns med nedpackad (innehåller "reservkamera"). Men androiden är till för att kolla vädret och drar för mycket batteri för vara påslagen jämt.
Den dagen kommer väl när man har en allt-i-ett-pryl med sig (och givetvis en till i reserv). Troligen för att det inte finns något annat på marknaden att välja på.

Men jag tror inte vi är riktigt där än. Finns det någon mobilkamera som kan matcha en kompaktkamera? Om man faktiskt vill skriva ut bilderna på papper. Och fota med sämre ljus?

Finns det någon smartphone-skärm som är lika bra som dedikerade GPS-skärmar i starkt solljus? Finns det någon smartphone med anständig drifttid på batteriet? Om man nu ska navigera med den. Kombinationen touchscreen och gorillaglas finns väl inte än? Skulle också vilja ha det på Etrexen som inte har touchscreen men det har Garmin snålat in på.

I övrigt håller jag om att duschtestet inte är lika tufft som riktigt regn. Men det som kan testas är hur bra man hör och uppfattas, det brusar ganska bra i duschen.

mvh thomas
 
Taskiga batterier

Batteritekniken får framåt med rasande fart. Detta utnyttjar mobiltillverkarna, och tyvärr även Garmin, till att krympa prylarna, inte ge dem längre driftstid. Jag har tröttnat på att ha prylar som funkar 1/2-1 dag inna de dör av energibrist. Visst GPSen funkar på en söndagstur i skogen hemmabid men inte på flerdagsvandring. Detta gå givetvis att lösa genom att ta med sig en av alla dessa ackumulatorpckar som saluförs. Men va faen, här har man skaffat lättviktsryggsäck, lättviktstält, lättviktssovsäck, lättviktsunderlag mm mm. Då kan man ju inte släppa med sig en ackumulator ut i naturen!!!! Det är min personliga syn. Så intill dess tekniken kommer ifatt så har jag valt en radikalt annorlunda linje, Tyvek karta och magnetkompass. Lätt, billigt, vattentåligt och oändligt mellan laddningstillfällena!!!
 
Batteritekniken får framåt med rasande fart. Detta utnyttjar mobiltillverkarna, och tyvärr även Garmin, till att krympa prylarna, inte ge dem längre driftstid. Jag har tröttnat på att ha prylar som funkar 1/2-1 dag inna de dör av energibrist. Visst GPSen funkar på en söndagstur i skogen hemmabid men inte på flerdagsvandring. Detta gå givetvis att lösa genom att ta med sig en av alla dessa ackumulatorpckar som saluförs. Men va faen, här har man skaffat lättviktsryggsäck, lättviktstält, lättviktssovsäck, lättviktsunderlag mm mm. Då kan man ju inte släppa med sig en ackumulator ut i naturen!!!! Det är min personliga syn. Så intill dess tekniken kommer ifatt så har jag valt en radikalt annorlunda linje, Tyvek karta och magnetkompass. Lätt, billigt, vattentåligt och oändligt mellan laddningstillfällena!!!

Garmin GPSMAP 60CSx? Drivs av AA batterier. Ett par extra väger inte mycket.

För vandring funkar GPSen bäst som backup. Den ligger i ryggsäcken och tas fram när kartan inte räcker till, så att säga. När jag vandrade genom Vistasdalen förra sommaren så kom jag ifrån stigen vid ett par tillfällen. Då var GPSen perfekt för att hitta tillbaka till den. Samt för att hitta Grundstens tältplats.
 
...min S4 Active har Gorillaglas och touch i alla fall.

Intressant! Då finns det alltså.

@D300
Som jag tidigare skrev får jag lätt ut 30-35 timmars driftid ur mina Etrex när jag har lithium-AA i dom. Jag bytte batterier efter 4 dagars paddling vilket motsvarade 34 timmars drifttid. Jag stängde av GPS:en på nätter och pauser iland. Det är väl ungefär samma på en vandring gissar jag. Så en extra omgång lithium-AA skulle med marginal räcka 6-7 dagar. Lithumbatterierna är dyra men betydligt lättare än standard. UL-batterier hahaha!

Använder du karta o kompass går det ju ingen energi alls även om du har en GPS med dig.
Bra att ha i dimma och mörker.

mvh thomas
 
Många frågor och svaren kan säkert bli subjektiva, men min S4 Active har Gorillaglas och touch i alla fall.

Min Motorola Defy från 2010 har gorillaglas och touchskärm. dessutom utbytbart batteri så med extrabatteri kan jag nog få ihop 14-15 timmar gps-användning, något mer om jag stänger ned allt annat.
Däremot så har min nya Sony oduglig skärm, fast batteri och dålig batteritid. och är inte vattenskyddad alls, men det finns sådana varianter oxå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
thureb Jämförelse Garmins kommersiella topografiska och vägkartor med motsv OSM Navigering 0
ollefisk Garmins kartlicens Navigering 2
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
tekman Garmins "dolda" licensregler för kartprodukter Navigering 25
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
greenjuice Nya eTrex HC-serien ute på Garmins hemsida Navigering 0
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
mikr Kartor i Garmins x-modeller... Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
ulfbengtsson482 Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro Navigering 21
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Garmin Vista Garmins Mapsourceprogram Navigering 3
Martin O Garmins kartpolitik Navigering 8
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
micke.lu HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....? Navigering 6
Nikno Garmins Etrex fäste Navigering 13
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
Grusbus Garmins hoj-fäste? Navigering 11
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
Unnah Monterra Navigering 5
avslutatmedlemskap160620 Garmin monterra Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.