Navigering med mobiltelefon i snabb utveckling

Dax och börja en ny tråd för det händer så mycket nu på telefonnavigering och på kartsidan som släpps fri av Nokia därför att Google också har gått in.

http://www.gpskoll.se/2007/02/11/nokia-ger-bort-kartografin/
Artikelförfattaren drar liknande slutsater jag gjort en längre tid men jag tror det går ännu fortare för delar av segmenten.
Den detaljnivå som nu kan laddas upp i en Nokiatelefon ( Nokia som marknadsledare är steget före alla andra telefontillverkare) är överlägsen den man har som baskarta i en vanlig GPS.

http://www.e-series.org/archives/294#more-294

Nu finns till Smart2go nu ca 4 GB kartor gratis tillgängliga som bygger både på databaserna hos Navteq och Teleatlas som kan läsas i en Nokia med eller utan GPSstöd och med eller utan GPSen inkopplad.

Det dröjer nog inte länge förrän man kan få programvara som kan hantera wp och tracs och routes som i en GPS och när då så småningom vi får ruggade telefoner så minskar ju behoven av en vanlig standardGPS.

http://agert.homelinux.org/~bengt/goog/gratis.htm
 
ekis; sa:
bigben; sa:
och när då så småningom vi får ruggade telefoner

det kan man ju drömma om... ;) Tror det när jag ser det.

/Andreas

Det är nog många vill ha en modern uppföljare till Ericssons gamla klassiska hajfena! Så länge en värdig efterträdare till hajfenan saknas får vi nöja oss med tex Nokia 5500 Sport som i alla fall är "halv-ruggad".
 
Det vore väl skräp om inte den uppladdade kartan är bättre än baskartorna i vanliga GPS. Det är inte dem man navigerar efter, om man har normalt förstånd, det är de detaljerade kartorna. Som kommer från samma Navteq.

Personligen vill jag för död och pina inte ha en tillräckligt stor telefon för att få plats med den skärm en navigator måste ha för att fungera bra. Att man klarar sig med att bara lyssna på den är bara nys. Det går väl bra när man ska följa rutten, om vägarna inte är för komplicerade, eller man hittar själv, men man ska ju kunna få till sin rutt också. Det går inte alls bra på en skärm i frimärksstorlek. Jag har försökt det också. Örk, säger jag.
Det är långtifrån alltid jag kör till ställen där det finns någon adress att knappa in.

Nä, stor som en femtilapp bör skärmen vara, för att vara bra. Men en sån telefon vill jag inte ha. Det får vänta tills vi får flexibla skärmar, som kan vikas ihop och stoppas in i telefonen som en post-it, ungefär.

Anders
 
apersson850; sa:
Det vore väl skräp om inte den uppladdade kartan är bättre än baskartorna i vanliga GPS. Det är inte dem man navigerar efter, om man har normalt förstånd, det är de detaljerade kartorna. Som kommer från samma Navteq.

Jodå det går alldeles utmärkt att använda baskartor i GPSen i kombination med en vanlig vägkartbok.
Jag har ju använt Magellan tidigare mycket utomlands på transportsträckor -där man till skillnad från Garmingpserna lätt kunde byta baskarta själv för både Australien och USA-
I framförallt USA är det mycket värdefullt med alla motorvägarna som korsar varandra och se att man ligger rätt -Det är lätt att köra fel om man är ensam och det är mörkt och heavy traffic och snöglopp som jag råkat för ... Speciellt om man tex landar en kväll på en storflygplats typ Ohara Chicago och skall ut i rusningstrafiken och åka några 10 tal mil och memorerat motorvägsnumren ut ur de centrala delarna då är baskartorna i GPSen utsökta hjälpmedel.
I Sverige är det inte lika användbart för transportvägnätet i stort är ju avsevärt lättare att överblicka.

I mobilen får jag nu tillgång till samma moving map gratis worldwide och slipper kludda med byte av baskartor när man byter kontinent och nu också med bättre detaljnivå om jag behöver-

När det gäller ruttprograms användning så är det nog så att det beror på lärkurvan var man är- i början är det roligt att glutta på skärmen sen gör man det när man behöver - för röstanvisningarna är oftast tillräckligt tydliga. Visserligen finns det situationer där en stor bra skärm är överlägsen men det är inte för mig något större mervärde då de ju inte behövs större delen av användningstiden men kan självklart upplevas annorlunda för andra.

Som alltid se till användningsexemplet innan Du sågar det är lätt att se det för snävt och inskränkt.
Så uttala Dig inte för häftigt om du inte använt dessa baskarthjälpmedel mycket på geografiska ställen där det är tättbefolkat och dräller av transportvägar.

Har Du inte heller använt en modern mobilskärm med hög upplösning på skärmen ihop med ett ruttprogram skall du också vara lite försiktig med slängarna är ett bra råd.
 
Huruvida mobiltelefonskärmarna är frimärksstora eller inte låter jag andra bedöma. Jag roade mig däremot med att jämföra skärmarna på den GPS och de mobiler som jag själv använder:

Garmin 60C
TFT-display i 256 färger, upplösning på 160 x 240 pixels.
Storlek 38,1 x 55,9 mm

Nokia E61 (Symbian 60v3)
Display med aktiv matris, stöder upp till 16 miljoner färger på 320 x 240 pixlar.
Storlek 56 x 42 mm

Nokia 5500 Sport (Symbian 60v3)
TFT-display med 262 144 färger (208 x 208 pixlar).
Storlek 30 x 30 mm


GPS'er i mobiler är på frammarsch, man må tycka att det är bra eller dåligt, men jag är säker på att den teknikutvecklingen inte går att stoppa. Sedan hänger det på tillverkarna och oss konsumenter hur bra de vill göra GPS-applikationerna som är avsedda för mobiler.

Kommer man tex att välja att använda sig av öppna standarder, eller gör man som Garmin, en "IBM", där deras symbianprogramvara endast pratar ihop med deras egna BT-GPS'er? Klokt drag eller dumdristigt? Den som lever får se.
Tills dess använder jag den GPS som passar mitt behov bäst för stunden.
 
Mobilen kommer -vänta bara

leijon; sa:
Huruvida mobiltelefonskärmarna är frimärksstora eller inte låter jag andra bedöma. Jag roade mig däremot med att jämföra skärmarna på den GPS och de mobiler som jag själv använder:

jag den GPS som passar mitt behov bäst för stunden.
Bra jämförelse Leif Nokiaskärmen verkar vara ett steg vassare än Garmin som ju har erkänt bra skärm,

Jag har nu även installerat det ryska programmet SmartComGPS som gör att telefonen hanterar wp. tracs och routes och funkar som en GPS med en skärm som tydligen är bättre än en braGPSskärm enligt Leif

Jag är impad av mängden finesser i programvaran SmartComGPS.

utöver allt annat göra en smartphone som en standardGPS och med avsevärt bättre skärmupplösning nästan får jag väl säga för ordningens skull -man får ju ha en BTGPS med men med Nokias senaste ver95 kan man snart sälja av sina vanliga GPSer såvida man inte är mycket ute i naturen i regn och rusk men även då har jag gärna telefonen i en plastfodral till dess den ruggade kommer- Inom ett år tror jag!

Plötsligt har vi en GPS med fria kartor i form av en smartphone - du får visserligen kalibrera själv än så länge men utvecklingen går vidare.

Nu skall jag åka ner till Tyskland över helgerna och passar då på att utvärdera SmartComGPS på en egenkalibrerad baskarta naturligtvis mot smart2gp från Nokia och sen jämföra med Route 66 och Freewaret nav4all samt TomTom i ipaqen som numera bara sporadiskt användes..

Mobilen känns verkligen på G nu då utvecklingen verkar ha tagit fart ordentligt.

/Bengt
 
Den GPS jag använder mest i bilen just nu har en skärm på 73 * 56 mm. Den är rimligt stor. Fast inte om den satt på telefonen. Då vore den alldeles för stor. Jag misstänker starkt att det sätt jag använder min GPS på, i bilen, skiljer sig från en del andras, exempelvis Bengts. Jag har konstaterat samma sak i jämförelse med en del inbitna motorcykelåkare, som heller inte såg saken på samma sätt som jag gör.

Jag vill inte köra på en baskarta och behöva ha kartboken för att faktiskt hitta vägen, när jag har en GPS med mig!

Min telefon har en bra skärm, som är 32 * 43 mm stor. Det är ett frimärke av större modell. Min 60 CSx är åtminstone 37 * 56 mm, men den är på tok för liten, den också. När man ska navigera. I fickan är telefonen lagom stor. Större vill jag inte ha.

De Garmin jag använder nu i bilen kan man byta baskarta på efter behag. Det finns utrymme för att ha hela världen inlagd samtidigt, om man så vill, så det har jag. Fast inte att köra bil efter, utan om jag lite kvickt vill skaffa mig en uppfattning om var en viss stad ligger, exempelvis. Eller om jag vill se ungefär var jag är när jag flyger. Det är klart inte lätt för Bengt att veta detta, då han inte använt någon nyare Garmin. Fast hade du inte en iQue en gång, eller kollade du bara hur den fungerade? Redan där kunde man byta baskartan, eller lägga in hela världen, själv.

Minneskapaciteten är ju nu tillräcklig i en riktig GPS, som både har ordentlig intern flashdrive och plats för SD-kort, vilket alltså innebär upp mot 8 GB, för att man ska kunna ha kartor över snart sagt hela klotet instoppade innan man åker iväg. Inget problem med bristfällig täckning för mobilen, med därtill följande utebliven nedladdning av kartor.

Det jag försöker framföra är att jag inte bara följer min GPS någonstans, jag vill även kunna se vart jag ska ta vägen. Finns det ingen adress att söka på måste jag ha en rimligt stor kartbild att leta upp destinationen på. Med en för liten skärm är det omöjligt att både ha detaljer och överblick samtidigt. Ska man bara åka från O'Hare till Bloomington spelar det ingen roll. Dit hittar jag ändå. Har man, som du säger, memorerat några vägnummer behöver man ingen GPS alls. Problemet uppstår om man vill vimsa iväg från den tänkta rutten. Då behövs det en vettig karta i navigatorn, annars har man ingen nytta av den alls. Man kan bara se var de stora vägarna är, ungefär, men inte hur man ska komma dit.

Jodå, jag har sett telefonnavigering i verkligheten också. Senast för några dagar sedan, fram och tillbaka till Hamburg. Vi hade med en sådan också. För den sortens söndagsnavigerande som Bengt beskriver fungerar det bra, men när kraven, och i Tyskland även farten, ökar, då passar telefonen bättre till det den är bra på: Att prata i.

Det kommer säkert en uppsjö med telefoner med navigationsstöd. Det finns ingen anledning att stoppa det heller. Det passar säkert någon, utöver Bengt, alltså. I brist på annat kan den passa till alla, för den delen. Även jag slår i en spik med en trätoffel, om jag inte har någon hammare. Men finns det en hammare ska ingen tro att jag använder tofflan heller.

Tillverkarna kommer naturligtvis även att förbättra programvaran för navigation i telefonerna. Men grundproblemet kvarstår. Ska skärmen vara vettig i storlek på en smartphone blir den bums en stupidphone, så snart man ska bära den med sig. Resultatet blir att man får ha mer än en telefon. En att bära och prata i, en annan som navigator i bilen. Vad är det då för mening? Bättre att ha telefonen att bära och prata i, och en riktig navigator i bilen, en som inte äter trafikkostnader och är nätberoende bara för att få tag i rätt karta.

Jag håller med Leif. Jag använder den navigator som passar bäst till det jag ska göra just nu. Forerunner är mycket bättre än Zumo när man är ute och springer, men inte försöker jag köra bil efter Forerunnern. Går jag i skogen är 60 CSx överlägsen båda. iQue använde jag mycket tidigare till bilnavigering, men nu fungerar den mest som almanacka. Mycket bra skärm till det. Ibland kör jag med både iQue och Zumo i bilen, faktiskt. Då blir den kombinerade skärmstorleken tillräcklig för att iQuen ska kunna visa en översiktskarta och Zumon den omedelbara navigeringshjälpen. Riktigt bra kombination.
iQuens skärm är 56 * 82 mm, förresten.
Zumon fungerar annars utmärkt både i bil och på två hjul.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
Clashas Analog navigering Navigering 13
Mankko Efterlysning: Komplett bok om navigering/orientering? Navigering 16
870520 Kurser i Navigering!! Navigering 4
frimanniska Navigering i Asien Navigering 10
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Cyklisten88 Navigering i datorn Navigering 0
Leif L Navigering i Ryssland, Mongoliet och fd Sovjetunionen Navigering 6
BigBigBoa Navigering på laptop Navigering 5
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
Store Navigering för funktionshindrade Navigering 0
Valgrinden Navigering med Ericsson P990i Navigering 6
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
backpacker8 basic gps navigering Navigering 2
chuck PDA Navigering Navigering 21
brandmansmicke Boktips navigering Navigering 3
Tärnan Handdator med GPS-enhet. Navigering i terräng ??? Navigering 5
magnuss DVD-navigering Navigering 1
pascal Hjälp en nybörjare. Båt navigering Navigering 2
GPS-Navigering? Navigering 2
Erik Barkefors GPS-koordinator mobiltelefon Navigering 6
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
mca0106 GPS & karta i mobiltelefon? Navigering 30
duwall Lagra färdspår i mobiltelefon med Java. Navigering 3
soltek Mobiltelefon att navigera med.... Navigering 5
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
buster23 kartor i mobiltelefon Navigering 6
tuomi Bluetooth GPS & mobiltelefon Navigering 0
apersson850 Mobiltelefon med 3 VDC? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.