Efterlysning: Komplett bok om navigering/orientering?

Hej,

Är det någon som har tips på en bra bok som väldigt djupgående behandlar ämnet navigering/orientering (Land, Hav, Luft), gärna en tjock jävel av universitetstyp?

Boken borde innehålla precis ALLT som tänkas kan inom området, d.v.s. kartografi (olika projektioner, UTM, höjdkurvor osv.), jordens magnetfält och dess avvikelser. Olika typer av kompasser och dess användning tillsammans med karta för att pejla position, ta ut riktning osv. Sjökort, navigering enligt kronometer/stjärnor/almanackor (alltså med sextant), ekolod, radar, GPS osv. Också allt om flygplansnavigering och hur det skiljer sig från sjönavigering. Den bör i detalj förklara alla möjliga instruments fysiska bakgrundsteorier och uppbyggnad samt dess användning, såsom t.ex. sextanter, kompasser, barometrar, tröghetsnavigering med gyroskop osv. (jag är civilingenjör så sådant här intresserar genuint, även om det mesta inte är något man nånsin kommer tillämpa)

Boken bör innehålla all avancerad grundläggande teori (alltså ingen "for dummies" nivå) men den måste också ha en praktisk sida och tillämpbar approach på allt, inte bara rå teori. Den ska inte med ut på tur, så den får vara hur tjock som helst. Lämpliga språk är främst engelska och svenska, men tyska går också.

Naturligtvis kan man plocka på sig ett 10-tal böcker så har man all information jag efterlyser, men känner någon till en komplett navigeringsbibel?
 

Definitivt! Tusen tack för tipset! För sjöfartsnavigation verkar den vara otroligt informationsrik på precis den nivån jag söker efter! Tusen tack för tipset!

Fortsätt gärna tipsa om andra böcker, speciellt sådana som handlar om kartografi/orientering, gärna av samma detaljrika typ som boken som Thure rekommenderade i inlägget ovan.
 
The next Whole Earth Cataloge, ISBN 394-70776-1 har några sidor om kartor och kartböcker som inte brukar finnas i svenska butiker. Har du frågat dina frågor på Kartbutiken?
go tur