Navigering i Ryssland, Mongoliet och fd Sovjetunionen

Jag behöver en inte alltför dyr navigeringsutrustning på mina motorcykelturer i "österled". Vad finns det för alternativ överhuvudtaget?

I somras gjorde jag en tre veckors/ca 940mila tur i Ryssland. Turen gick via Finland (gränsstation Nuijamaa vid Villmanstrand/Lappeenranta), rundade Ladoga på norra sidan, sedan "rundtur" i Karelen, passerade floden Svir, sedan via t ex Tihkvin, Jaroslavl, till Kazan, där jag vände söderut på Volgas västra sida. Passerade t ex Saratov, Volgograd, och sedan via Elista till Baksan och sedan upp till byn Terskol vid foten av Elbrus.
Sedan blev det mer eller mindre kortaste vägen hem via bl a Rostov-na-Donu, Moskva, Pskov(!), St Petersburg, Nuijamaa. Det var meningen att jag skulle komma via Estland, men pga problem med mina papper (tillståndet för att ha motorcykeln i landet hade gått ut) blev det att köra omvägen via St Petersburg och Finland.

Jag hade en Amaryllo TripTracker för att registrera min rutt och för att efteråt kunna placera ut fotografier på sina rätta ställen på kartan (www.panoramio.com), vilket i och för sig inte ännu är gjort...

I övrigt hade jag en kartbok i skala 1:750.000. Som tur var hade jag tagit kopior på sidorna över områden där jag tänkte köra.
Problemet är att en karta i skala 1:750.000 inte räcker till när man skall passera en storstad, för att inte tala om att hitta en specifik plats där.

Ett alternativ vore att ha en bärbar dator med bl a Google Earth och andra kartor. Problemet är dock att det är tveksamt om datorn för 5-7kkr håller p g a vibrationerna från motorn.

Jag behöver alltså ingen navigering när jag väl är ute på stora vägen.

Jag har funderat på Nokia N95, Garmin GPSmap 60SCx, men jag har inte kunnat hitta test på hur denna utrustning fungerar "Långtbortistan".

Kan man slanta upp 20.000kr+ så är inte detta med navigering något problem. Då kan man ha flera system som kompletterar varandra.

Frågan är t ex om bl a GoogleEarth kan köras i en Nokia "kommunikator" (E90?). Touratech har ett system (software) som kan vara användbart.

Jag är tacksam för idéer om vad som verkligen funkar och egentligen också vad som inte funkar. Däremot är det ointressant med att veta vad som kan tänkas funka, för då får man använda karta och vanlig kompass.
Hade man kunnat t ex ryska så hade man fått fråga sig fram! Det fick jag ju göra i somras fastän jag inte kunde någon ryska! Det är lite besvärligare.

Som sagt, är mycket tacksam för minsta vink.

Preliminärt är tanken att nästa sommar använda fyra veckor, och det torde bli ca 1000mil. Ett "mål" vore att vandra upp på Elbrus. I somras var jag uppe på 3750m.
Sedan tänkte jag besöka Sochi där vinter OS arrangeras 2014. Då är frågan om jag skall köra ner genom östeuropa och Turkiet och med båt över till Sochi, och sedan via Elbrus, Volgograd, Karelen hem.
Det får inte bli för tajt program. Det är ju trots allt semester!

Följande projekt vore att t ex runda Svarta havet och köra genom Georgien och vidare österut bl a runt Kaspiska havet kanske ända bort till Mongoliet beroende på hur mycket tid jag har till mitt förfogande.
 
Är GPS lagligt i Ryssland?

...jag smög ganska bra med min Garmin GPS när jag var i Ryssland, har för mig att det egentligen inte är lagligt med GPS där (liksom i Indien).
Tja, en paranoid lag egentligen nu när Google Earth och andra medel står till buds för alla "tjetjenska" och "pakistanska" "terrorister". :^)
 
Att GPS skulle vara olagligt i Ryssland, det kan inte stämma.

Det finns firmor (i Finland/på nätet) som säljer kartor för navigatorer (ev för Garmin, kommer ju inte ihåg). Problemet är att det är så dyrt. Tror priserna låg på 50-80€ per region/oblast/republik.

Säg att man kör genom 20 regioner, så räcker 10.000kr inte till bara för kartmaterialet. Det är för dyrt för mig.

I övrigt torde det finnas TeleAtlas-kartor över Moskva och St Petersburg.

Dessutom håller Ryssland på och tar fram ett eget satellitsystem för navigering. Vad det heter kommer jag inte ihåg (typ Genoss eller något liknande). EUs nya system heter ju Galileo.
 
Glonass

Dessutom håller Ryssland på och tar fram ett eget satellitsystem för navigering. Vad det heter kommer jag inte ihåg (typ Genoss eller något liknande). EUs nya system heter ju Galileo.

Rysslands egna GPS-system heter GLONASS. GLONASS är dock inte särskilt nytt, utan har funnits sedan början av 90-talet och var fullt operativt en kort tid under 1996. Dock har ryssarna inte ansett sig ha råd att underhålla satelliterna, var på systemet var på väg att helt försvinna runt 2000. Nu har ryssarna dock börjat bygga upp GLONASS igen och systemet beräknas komma i full drift någon gång under 2010-2011.

Jämfört med NAVSTAR-GPS (det amerikanska GPS-systemet), så¨har GLONASS några stora nackdelar. Dels har sateliterna haft kort livslängd 3-5 år, jämfört med ca 15 år för en amerikanskt GPS-satellit. Nya GLONASS-satelliter ska dock hålla längre. Mer info (på engelska) finns på http://www.glonass-ianc.rsa.ru/pls/htmldb/f?p=202:1:16827457493506720876

Vidare finns kontrollstationerna bara i f.d. sovjetunionen, varför satelliterna bara övervakas under ca 40 % av omloppstiden. Det kan alltså dröja ett bra tag innan ev. felaktigheter rättas till. NAVSTAR-GPS övervakas under ca 99 % av omloppstiden från 6 olika kontrollstationer vid ekvatorn, varpå ev. felaktigheter snabbt kan rättas till.

Dock vänder GLONASS-satelliterna vid 64:e breddgraden (i höjd med Umeå), medan NAVSTAR-GPS vänder redan vid 55:e breddgraden (söder om Malmö), Så GLONASS kan relativt sett funka bättre norrut än NAVSTAR-GPS.

För att kunna ta emot GLONASS-signalen fodras att mottagarna är förberedda för detta, vilket inte dagens konsument-GPS-mottagare är.

/Niklas
 
Testat viamichelin?

Via Michelin är ett utmärkt rutt och kartsystem tillgängligt via nätet. Borde kunna funka rätt bra även i Ryssland. Det finns många fria kartor att få tag på via Internet till Garmins GPSer. Jag har dock aldrig sökt sådana kartor över Ryssland men datormognaden är stor i Ryssland så det torde finnas en hel del.

http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/dyn/controller/Maps# Inte så detaljerade kartor tyvärr över Ryssland men rutthänvisningar finns se http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/dyn/controller/ItiWGPerformPage?ie=utf-8&reinit=1&strStartCityCountry=1507&strStartAddress=stockholms+centratstation&strStartMerged=&strDestCityCountry=1851058&strDestAddress=red+square&strDestMerged=moscow&image2.x=51&image2.y=11#startLocid=31NDF6eHcxMGNOVGt1TXpNeU56TT1jTVRndU1EWTBNamc9&destLocid=31NDIxNDQxMGNOVFV1TnpVMk9ERT1jTXpjdU5qRTBPUT09&step1Locid=&step2Locid=&vh=CAR&distance=km&strVehicle=0&intItineraryType=1&devise=1.0|EUR&isAvoidFrontiers=false&isFavoriseAutoroute=false&isAvoidPeage=false&isAvoidVignette=false&isAvoidLNR=false&carTypeHidden=Citadine&caravaneHidden=false&typeCarbHidden=essence&autoConso=9.0&villeConso=8.0&routeConso=7.0&carbCost=1.3&dtmDeparture=03/12/2007 och en liten stadskarta dök upp på resmålet.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
Clashas Analog navigering Navigering 13
Mankko Efterlysning: Komplett bok om navigering/orientering? Navigering 16
870520 Kurser i Navigering!! Navigering 4
frimanniska Navigering i Asien Navigering 10
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Cyklisten88 Navigering i datorn Navigering 0
buster23 Navigering med mobiltelefon i snabb utveckling Navigering 45
BigBigBoa Navigering på laptop Navigering 5
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
Store Navigering för funktionshindrade Navigering 0
Valgrinden Navigering med Ericsson P990i Navigering 6
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
backpacker8 basic gps navigering Navigering 2
chuck PDA Navigering Navigering 21
brandmansmicke Boktips navigering Navigering 3
Tärnan Handdator med GPS-enhet. Navigering i terräng ??? Navigering 5
magnuss DVD-navigering Navigering 1
pascal Hjälp en nybörjare. Båt navigering Navigering 2
GPS-Navigering? Navigering 2
J.Lund Rutnät i Ryssland Navigering 4
freuds Peking-kazakstan-ryssland karta? Navigering 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...