Kan vi inte komma överens om att inte kalla Mapsource för Muppsås?

Jag måste ju ställa frågan så här, hur ofta används inte nedsättande ord och uttryck när man talar om saker man inte tycker om?

Att Muppsås istället för Mapsource används är ju helt klart ett uttryck för irritation och besvikelse på programmet som sådant. Det är likadant med termer som Pyttemjuk för Microsoft och andra termer som används för att visa vad man tycker utan att utveckla det till en hel mening särskilt när det är nåt annat man ska skriva egentligen inte bara att programmet som sådant är skit.

Just i detta fallet tycker jag att Muppsås är ett mycket träffande ord när det gäller Mapsource, och som någon hade kollat upp alla trådar som innehåller ordet Muppsås, utom en obesvarad fråga, innehåller dessutom Mapsource så jag ser inte var söksvårigheten skulle komma in.

Sådana uttryck har alltid används och kommer att fortsätta användas även framöver oavsett vad andra tycker och tänker om just den användningen.
 
Senast ändrad:
"Bingo" där också..

Bingo!
Jag blev avogt inställd till Jörgens bok "Vandra fjäderlätt" när det första man i stort sett läser när man öppnar den är "texmex". Sen var det inte kul att läsa mer. Sorry, fjäderviktare, med annars sunda åsikter!
Kan leva med att inlägg på ett forum har en "pratig" stil, men en bok som jag betalar typ 200 kr för? Den åkte iväg på annons till en förhoppningsvis mer tolerant läsare.

Hej!

Det där kan jag skriva under på fullt ut! Det finns inget tristare än det som du beskriver från den boken. Jag hade gjort likadant! Även de inlägg som skrivs här och som innehåller de lite "nedsättande" smeknamnen gör att hela det inlägget får ett helt annat "fokus" än om de riktiga orden använts. Jag har svårt att se dom inläggen som riktigt seriösa, och tappar därmed fokus... Tyvärr!

Mvh!
 
Det där kan jag skriva under på fullt ut! Det finns inget tristare än det som du beskriver från den boken. Jag hade gjort likadant! Även de inlägg som skrivs här och som innehåller de lite "nedsättande" smeknamnen gör att hela det inlägget får ett helt annat "fokus" än om de riktiga orden använts. Jag har svårt att se dom inläggen som riktigt seriösa, och tappar därmed fokus...

Tror nog att de flesta håller med om att böcker som man köper ska vara skrivna med de korrekta uttrycken, det är en helt annan sak på forum och liknande där är det inte samma krav på korrekthet och ska heller inte vara det.
 
Två sidor av samma mynt på bokfronten

Tror nog att de flesta håller med om att böcker som man köper ska vara skrivna med de korrekta uttrycken, det är en helt annan sak på forum och liknande där är det inte samma krav på korrekthet och ska heller inte vara det.

Det börjar bli billigt att ge ut böcker nu med "alternativa" metoder/förlag, i det stora hela en god sak men en del avigsidor i form av avsaknad av, eller åtminstone minskad, korrektur eller konstruktiv kritik innan?
Köpte precis Jonas Coltings "Jag vill ju bara se bra ut naken", mycket inspirerande till innehållet men den skulle mått bra av någons rättningspenna/synpunkter innan tryck. Men han skriver själv i förordet att man väljer att ta till sig de bitar man vill själv vill, så i min värld kommer han undan lite bättre...

Kan vara samma sak i tidskrifter, när man betalar 60-70 kr för en tidning där man blivit lockad av en artikel från framsidan, men när man börjar läsa saknas sidan 4 av 4. Morr! (Outside #7 2008, t ex. )

Japp. Jag är långsint. Och offtopic.
 
Som Pelle skriver har jag inte frekventerat det här forumet lika ofta som jag gjorde under den tid jag försökte lära mig vad GPS är för något. Nu har jag gett upp det, så jag glor på andra ställen.

Men det är väl det som gör att jag måste ställa frågan: Vad är Texmex? Eller ska det vara Teskmesk?

Beträffande sökning ska man vara medveten om att det ofta går att söka på bara överskrifter också. Kan ju bli taskigt om det står Muppsaus (skånska) där och Mapsource bara i själva inläggen.
 
Att gråta över att det går dåligt att söka på mapsource känns lite taget ur luften.

En sökning på forumet på just mapsource ger 500 träffar, och jag antar att det inte blir fler än 500 för att helt enkelt endast det 500 första träffarna visas.

Alltså behöver man göra en intelligentare sökning, och då kanske man kan klara av "problemet" med att man kan missa nån träff där man skrivit muppsås istället för mapsource. Risken är nog rätt liten att det finns en relevant tråd som handlar om mapsource och där man konsekvent valt andra namn. Den dagen får man väl använda de andra, vanligare, namnet vid sökningen istället...
 
Onödigt, sa Bull

Ja, jäklar i min lilla låda vilken fart det blev i den här tråden. Allt är mitt fel. Det var jag som började ifrågasätta Muppsås. Låt mig berätta varför.

Det mesta av det jag kan om GPS har jag fått mig till livs i detta forum. Jag har haft förmånen att få tillgång till den samlade kunskap som ett stort antal medlemmar generöst har bjudit på och paketerat pedagogiskt. Min uppfattning är att det inte har förekommit särskilt mycket "lingo" i just detta forum.

Nu har jag själv en del kunskap som jag gärna försöker dela med mig av i samma anda. Då undviker jag "lingo" och försöker förklara alla begrepp. För läsarens bästa och för min egen för att slippa svara en gång till.

Vad är rätt och vad är fel? Jag undviker "lingo" för att det är onödigt. Att undvika det som är onödigt känns bra för mig.
 
Ja, det är ju rätt viktigt att skilja på fikonspråk och fackspråk.
Fackspråk kan vara nåt man använder för att vara tydlig och korrekt, men som tyvärr innehåller för den oinitierade obekanta ord.
Fikonspråk är också specialspråk, men där syftet snarare är att visa att den som använder det har en gruppidentitet som hör ihop med gebitet. Där är snarare det obekanta (för den oiniierade) en finess...
 
att skriva en bok med lite lustiga namn som antyder på varumärken kan vara vanskligt, fråga killen som hade en hemsida om teflonminne....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1616243.ab

företag blir speciellt ilskna när namnet på vrumärket blir vardagsspråk.. som att google, ta med sin walkman.. eller som att "hover" i USA eller kanske ta en "aspirin" i england.. man sammanknippar inte med varumärket utan företeelsen vilket utarmar varumärket..
 
En sökning på forumet på just mapsource ger 500 träffar, och jag antar att det inte blir fler än 500 för att helt enkelt endast det 500 första träffarna visas.
Av över femhundra potentiella träffar är det en som slinker igenom nätet pga ordet Muppsås i dagsläget.. Ja, detta kan säkert utveckla sig till ett jätteproblem.

det nya sällskapet som måste ha ett eget språk för att kunna känna gemenskap.
Skrev jag måste? Upplever någon annan av fikonspråkarna att gemenskapen går under utan "våra" ord? Hur är det i de sammanhang där du ingår irl? Rättar ni er efter SAOL?
 
SAOL ligger ju klart efter i språkförändringen, filtrena redaktion, tryckning och distribution gör ju sitt.

Hade en gång en äldre chef som talade i gammalt skriftspråk, trots att det fanns en proffesionell terminologi även på det regementet. Nåväl vi yngre hade roligt när vi tillsammans efter genomgångarna försökte begripa vad "gubben" sagt.

Språk har alltid förändrat sig över tiden och kommer alltid att förändra sig, de som gitter göra artiklar och böcker brukar påverka vida mer än de som endast muttrar i korridorerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Jorden runt Mapsource hittar inte waypoints Navigering 9
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
Ivara Mapsource Navigering 2
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
niklaz Mapsource hur märker ni ut viktiga platser? Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Kal-P-Dal Utskrift från Mapsource Navigering 6
olhe Uppdateringar MapSource Navigering 0
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
glot46 Garmin 550/ Mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Kan man inte använda GPS i MapSource längre? Navigering 11
Karpaterna.se img till MapSource Navigering 2
telematic mapsource 6.15.6 Navigering 13
kanotisten Mapsource Navigering 14
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
BjörnH Mapsource & uppgraderad Google Earth Navigering 0
spiff74 nedgradera mapsource Navigering 29
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
micke_vb Kraschat mapsource Navigering 4
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
nodh Idé till funktion i Mapsource. Navigering 6
ulfjon mapsource till Garmin Astro hundpejl. Navigering 2
olhe Två versioner av MapSource på samma dator Navigering 4
AfTech54 MapSource uppgradering Navigering 44
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
xrvjorn Mapsource hittar inga kartor Navigering 0
Fel proportioner i Mapsource 6.14.1 Navigering 16
wicke02 Rita rutt i mapsource Navigering 9
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
trebh Mapsource+spår Navigering 12
svbo Mapsource och visning av rutter Navigering 3
ValterL Olika distans på GPS och i Mapsource Navigering 7
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
kenta2 error i mapsource Navigering 7
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
chribba rita i mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Installera MapSource och kartor på ny dator? Navigering 2
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
PR Gammal karta, MapSource stängs ner Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.