Mapsource+spår

Går det att på ett enkelt sätt att välja om man vill visa eller dölja spår i Mapsource.Blir ju himmla grötigt om alla spår visa samtidigt. Jag menar,hur sparar man ett speciellt spår för att sedan plocka fram just det spåret utan att alla andra sparade spår också visas.
 
Jag brukar spara

samma registrering flera gånger och sudda allt jag inte vill se på en variant men lämna en variant som arkiv.

Thure
 
I Fugawi har man ett spårregister där man kan gå in och välja att visa ett visst spår på kartan,den möjligheten finns alltså inte i Mapsource?
 
Någon kommer

kanske att rätta mig men jag har bara sett att man kan märka upp enskilda spår och titta på dem med kartbakgrund.

Det eller de (flera kan märkas upp samtidigat med ctrl och vänster musknapp) syns med gul markering medan de icke markerade syns med blå markering.

Thure
 
kanske att rätta mig men jag har bara sett att man kan märka upp enskilda spår och titta på dem med kartbakgrund.

Det eller de (flera kan märkas upp samtidigat med ctrl och vänster musknapp) syns med gul markering medan de icke markerade syns med blå markering.

Thure


Den blå markeringen, som Thure nämner, är valbar i resp spårs egenskaper. Man kan bl a välja transparent och då visas bara punkterna i spåret, vilket naturligtvis kan vara lite förvirrande.
Man kan ju också spara spåren var för sig, men då mister man totalbilden.
Bertil
 
Ja det är iallafall väldigt störande att behöva ha alla spår synliga på kartan samtidigt.Man borde istället på ett enkelt sätt kunna välja ett spår som man vill se på kartan utan att alla andra spår också syns. (som i Fugawi)
 
Om det är ett enkelt sätt kan diskuteras, men du kan öppna två upplagor av Mapsource samtidigt. Öppna filen med alla spår i den ena och sedan kopiera-klistra in det spår du är intresserad av till det tomma programmet. När du tittat färdigt raderar du allt i den upplagan (du har ju kvar allt i den andra) och gör samma procedure med något annat spår.
 
skulle vara fint om det fanns ett spårbibliotek,ruttbibliotek och waypointsbibliotek där man med ett enkelt klick kunde öppna eller dölja ett visst spår,rutt eller waypoint. vore guld värt om mapsource kunde göra en sådan uppgradering av mjukvaran. Funkar ju fint i Fugawi t.ex.
 
skulle vara fint om det fanns ett spårbibliotek,ruttbibliotek och waypointsbibliotek där man med ett enkelt klick kunde öppna eller dölja ett visst spår,rutt eller waypoint. vore guld värt om mapsource kunde göra en sådan uppgradering av mjukvaran. Funkar ju fint i Fugawi t.ex.

Håller med dig, Garmins programmakare ligger ljusår efter Fugawi och Ozi

Jag har under många år använt både Ozi Ce och Fugawi Pocket PC i mina PDA främst för navigering på skoter, blev dock nyfiken på Fri pro och den eminenta autoroutbara skoterledskartan som läggs transparent på fri pro allt detta helt ok men Garmins programvara för PDA, XT och Que, är rena stenåldern jämfört med Fugawi och Ozi.

Tex en viktig funktion för oss skoteråkare är möjligheten att kunna följa vårt spår tillbaka om man överraskas av dåligt väder på fjället, visst finns den funktionen men spårpunkterna är så otroligt svaga speciellt på XT att det oandvänbart vid praktiskt tillämpling, en så pass enkel sak som att ändra spårbredden saknas, i Fugawi och Ozi är detta "lätt som en plätt"
 
Tex en viktig funktion för oss skoteråkare är möjligheten att kunna följa vårt spår tillbaka om man överraskas av dåligt väder på fjället, visst finns den funktionen men spårpunkterna är så otroligt svaga speciellt på XT att det oandvänbart vid praktiskt tillämpling, en så pass enkel sak som att ändra spårbredden saknas, i Fugawi och Ozi är detta "lätt som en plätt"
De av Garmins modeller som är bäst lämpade för snöskoter, GPSMap 278 och 276C, kan göra "trackback" där spåret automatiskt konverteras till ett fett streck.

Man kan i dessa modeller även lagra, utöver rutter, 15 st spår i valfri färg som, om man så vill, visas samtidigt. Mycket användbart för t ex skoterspår som inte finns med på skoterkartan.
 
De av Garmins modeller som är bäst lämpade för snöskoter, GPSMap 278 och 276C, kan göra "trackback" där spåret automatiskt konverteras till ett fett streck.

Man kan i dessa modeller även lagra, utöver rutter, 15 st spår i valfri färg som, om man så vill, visas samtidigt. Mycket användbart för t ex skoterspår som inte finns med på skoterkartan.


OK men jag föredrar en PDA av olika anledningar och där har inte Garmin lagt ner särskilt mycket krut på programvaran men eftersom jag kan köra med Fugawi, Ozi, TomTom, om jag så önskar, samtidigt med friluftskartan så kan jag nyttja det bästa från resp. program under samma resa, GPSGate möjliggör detta
 
OK men jag föredrar en PDA av olika anledningar och där har inte Garmin lagt ner särskilt mycket krut på programvaran men eftersom jag kan köra med Fugawi, Ozi, TomTom, om jag så önskar, samtidigt med friluftskartan så kan jag nyttja det bästa från resp. program under samma resa, GPSGate möjliggör detta

Fugawi + lantmäteriets kartor har ju onekligen sina fördelar. Vilken PDA är bäst för MC-bruk? Skärmens ljusstyrka brukar ju vara ett problem?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.