Kan vi inte komma överens om att inte kalla Mapsource för Muppsås?

Smeknamnet Muppsås som några av er här på forumet envisas med att lite slängigt använda för Garmin Mapsource försvårar sökning och minskar förståelsen för nybörjare.

Jag utser härmed alla som fortsätter att kalla det Muppsås till ärke-muppar :)
 
Stava rätt

Jag använder ofta sökfunktionen när jag letar något jag läst någon gång.

Och då underlättar det om den som skrivit stavat rätt och undvikit hemmagjorda förkortningar. Att när man har svenska som modersmål medvetet stava fel gör det svårt och ibland omöjligt att hitta det jag söker.

Per
 
Mapsource på engelska naturligtvis. Bäst vore att bara använda engelska versioner av program och GPS-menyer.

Men nu när Garmin envisas med att använda totalknäppa översättningar överallt så måste vi väl ha en översättning av Mapsource i linje med det? T ex så översätts "Off-route Recalculation" med "Räkna om Fågelvägen" i en GPS-modell.

Muppsås är helt konsekvent. Ett nonsensord som skapar diverse missförstånd precis som Garmins egna översättningar. Perfekt m a o.
 
Mapsource på engelska naturligtvis.
Programmet heter Mapsource i sin svenska variant också, i likhet med de allra flesta fristående program.
Bäst vore att bara använda engelska versioner av program och GPS-menyer.
Det blir väldigt krångligt för dem som inte kan engelska.
Men nu när Garmin envisas med att använda totalknäppa översättningar överallt så måste vi väl ha en översättning av Mapsource i linje med det?
Nej.

Finns det behov av att skilja på språkvarianterna så är det bättre att berätta vilket språk det handlar om än att hitta på egna namn. "Mapsource på svenska" eller "svensk Mapsource" är båda tydliga, sökbara och förklarande för dem som kommer till forumet för att få hjälp.

Tokiga översättningar är ett annat problem som absolut inte löses med att hitta på egna namn som förvirrar ännu mer.
 
Muppsås används väl främst av de som inte är imponerade av varken Mapsource som program eller de översättningar som har gjorts av Garmin.
Jag vet att jag själv är ganska besviken på mapsource men vad ska man göra när man köpte sig en Garmin, kanske skulle ha lagt lite mer pengar och köpt en Magellan med deras program Vantage Point som verkar bättre även om jag inte kan säga säkert själv ännu.
 
Håller med!

Hej!

Instämmer i kommentarerna om det konstiga ordet "Muppsås", känns inte seriöst när det ordet förekommer i vissa inlägg, det blir liksom svårare att ta de inläggen på "allvar".

Även ordet "ruggad" som ibland används är väldigt skumt, det måste finnas ett Svenskt ord som istället beskriver det Engelska ordet "rugged" på ett bättre sätt, även om jag inte kommer på nått nu!

Mvh!
 
Även ordet "ruggad" som ibland används är väldigt skumt, det måste finnas ett Svenskt ord som istället beskriver det Engelska ordet "rugged" på ett bättre sätt, även om jag inte kommer på nått nu! !

Tålig är väl ett bra ord, eller robust. Båda är bra svenska ord men tyvärr så ska det ju gärna vara engelska uttryck just nu, även om det är svenska man pratar eller skriver vilket jag tycker är synd och gör vårt språk fattigt.
 
Även ordet "ruggad" som ibland används är väldigt skumt, det måste finnas ett Svenskt ord som istället beskriver det Engelska ordet "rugged" på ett bättre sätt, även om jag inte kommer på nått nu!

Om man ska vara djävulens advokat en stund:
Det engelska ordet "rug" som bildar "rugged" är faktiskt inlånat från nordiska språk. Tänk "rugga" och "ragg". Så det är inte vi som lånat det av dem, utan tvärtom.

Men oavsett det är ju såklart "robust" eller "tålig" oerhört mycket bättre ord. Det viktigaste är inte att folk förstår vad man menar, utan att de förstår utan problem.

"Muppsås" hade jag inte hört förut. Ska härmed börja använda det så fort jag pratar om Mapsource. Risiga översättningar av dyr mjukvara är en styggelse, så i detta fallet är det upp till var och en att avgöra om angreppet mot varumärket viktigare än småsaker som sökbarhet i forum. :)
 
Känslan av att ett engelskt låneord är tydligare än den svenska översättningen känns bekant.

Dock tror jag detta oftast har att göra med att vi svenskar är sämre på engelska än svenska.

För det svenska ordet så känner vi till (alla) andra användningar och dess lite mer mångfasetterade betydelser och tycker att det är mindre ändamålsenligt. För det engelska specialordet är det så att vi troligen mer typiskt stött på det just i det aktuella sammanhanget, och uppfattar då betydelsene som mer specifik och lämplig. Många gånger gör man kanske t o m en koppling till den lite vokala känslan, som man bara kopplar till det specifika sammanhanget, och tycker att hela order andas just den betydelse man är ute efter.

Ett extremt exempel kanske är när man bootar en dator... Numera förekommer kanske oftare även svenska uttryck, men det engelska ordet har ett så långsökt ursprung att dess normalbetydelse är så obekant att man endast tolkar det för tillämpningen i datorsammanhang, och det är klart det känns mer specifikt än t ex "start av dator".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Jorden runt Mapsource hittar inte waypoints Navigering 9
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
Ivara Mapsource Navigering 2
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
niklaz Mapsource hur märker ni ut viktiga platser? Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Kal-P-Dal Utskrift från Mapsource Navigering 6
olhe Uppdateringar MapSource Navigering 0
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
glot46 Garmin 550/ Mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Kan man inte använda GPS i MapSource längre? Navigering 11
Karpaterna.se img till MapSource Navigering 2
telematic mapsource 6.15.6 Navigering 13
kanotisten Mapsource Navigering 14
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
BjörnH Mapsource & uppgraderad Google Earth Navigering 0
spiff74 nedgradera mapsource Navigering 29
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
micke_vb Kraschat mapsource Navigering 4
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
nodh Idé till funktion i Mapsource. Navigering 6
ulfjon mapsource till Garmin Astro hundpejl. Navigering 2
olhe Två versioner av MapSource på samma dator Navigering 4
AfTech54 MapSource uppgradering Navigering 44
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
xrvjorn Mapsource hittar inga kartor Navigering 0
Fel proportioner i Mapsource 6.14.1 Navigering 16
wicke02 Rita rutt i mapsource Navigering 9
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
trebh Mapsource+spår Navigering 12
svbo Mapsource och visning av rutter Navigering 3
ValterL Olika distans på GPS och i Mapsource Navigering 7
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
kenta2 error i mapsource Navigering 7
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
chribba rita i mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Installera MapSource och kartor på ny dator? Navigering 2
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
PR Gammal karta, MapSource stängs ner Navigering 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...