Gröna kartan på cd

Ute på isen är det Tyvek kartor som gäller men hemma på kammaren är programmet Kartex och gröna kartan på cd, suverän att använda för planering av skridskoturer och titta på färdspår mm.
Priset har ju länge varit skandalöst dyrt men nu säljs de för under halva priset på kartbutiken.se.
Priset är nu 1495 kr / län istället för 3395:- !

http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=4_112
 
Har du något bra knep hur jag ritar ut mitt färdspår från min GPS på den kartan?

Ingen aning, har ingen GPS. Antar man kan skärmdumpa ut kartan som bildfil och applicera spåret på den sedan? Kanske finns färdiga program för det?

Man vill väl även kunna göra det omvända, få över en färdväg från kartan till GPSen...
 
Har du något bra knep hur jag ritar ut mitt färdspår från min GPS på den kartan?

Flera GPS-program (t.ex. GarTrip, som fungerar med Garmin-GPS'er) kan lägga in valfri scannad karta som bakgrund till ditt färdspår. Tanken är att du då ska kunna scanna in t.ex. Gröna Kartan och få ditt färdspår ovanpå denna. Men med motsvarande kartor tillgängliga på http://www.gis.lst.se/lanskartor/ slipper man scanningsmomentet - man gör bara en "screen capture" på det man har i fönstret, eller på skärmen, och använder sedan den bilden som sin bakgrundskarta.

Dock måste man tala om för Gartrip positionen på några punkter på kartan. Kartorna på http://www.gis.lst.se/lanskartor/ har ett rutnät utritat på sig, som gissningsvis är Rikets Nät (i RT90). Så då tar man reda på positionerna på några ruthörn, klickar på ruthörnen i GarTrip och matar sedan in motsvarande koordinater.
 
Låt inte snålheten bedra visheten

Vitsen med att köpa en kart CD från Lantmäteriverket är att man slipper klippa och klistra. Jag köpte min kart CD innan det fanns rik-tillägg (stöd för Lantmäteriverkets kartor) till OziExplorer. Jag klippte ut delar av kartan i Katrex och sparde kartbitarna. Sedan klistrade jag ihop väl valda delar med pixelnoggrannhet. Det tog många timmar. Sedan kalibrerade jag de kartor jag klistrat ihop.
När sedan OziExplorer kom med stöd för Lantmäteriverkets kartor för 450 SEK så slog jag till direkt, även fast allt mitt tidigare arbete med klippa och klistra då var bortkastat.

Per
 
Har du något bra knep hur jag ritar ut mitt färdspår från min GPS på den kartan?
Per
Med Map Grabber kan du ladda ner ett större område än vad du får med på en skärmdump,
programmet scrollar, kopierar o klistrar ihop det för dig.

Sen kan du använda GPS TrackMaker för att kalibrera din bild och importera ditt färdspår i, en annan sjysst funktion är att du kan exportera det hela till "Google earth", din bild/karta visas då som en "Image Overlay", färdspåret följer också med.
 
Vitsen med att köpa en kart CD från Lantmäteriverket är att man slipper klippa och klistra. Jag köpte min kart CD innan det fanns rik-tillägg (stöd för Lantmäteriverkets kartor) till OziExplorer. Jag klippte ut delar av kartan i Katrex och sparde kartbitarna. Sedan klistrade jag ihop väl valda delar med pixelnoggrannhet. Det tog många timmar. Sedan kalibrerade jag de kartor jag klistrat ihop.
När sedan OziExplorer kom med stöd för Lantmäteriverkets kartor för 450 SEK så slog jag till direkt, även fast allt mitt tidigare arbete med klippa och klistra då var bortkastat.

Du låter lite väl hård när du kallar ditt tidigare klippa+klistra för "bortkastat" - det gav dig i alla fall tillgång till kartor tidigare än om du hade väntat på OziExplorer-versionen med kartstödet du behövde, och det var väl i alla fall något? Sen gav det dig färdigheter i att klippa+klistra som du kanske får nytta av nån annan gång?

Sedan är detta en fritidssysselsättning som vi gör för vårt nöjes skull. Om man ska låta "taxametern" ticka hela tiden, då förtas ju mycket av nöjet. Då kan man t.o.m. se själva skridskoåkningen som "bortkastad tid" för vi tar oss trots allt till målet snabbare med bil (eller båt, eller svävare) än att åka skridskor dit. Och motionen kan vi säkert skaffa oss mer tidseffektivt på t.ex. ett gym med personlig tränare och effektiva redskap. Gör vi så, då kan vi få en massa tid över som vi sen kan slå ihjäl framför teven.... <hu!!!!!>

Nä, fritidssysselsättningar är något man gör för att man tycker om att göra det, och man ska inte behöva tänka så mycket på tidseffektivitet då. Så därför tycker jag inte ditt tidigare klippa+klistra var bortkastat (även om du senare valde en annan metod) - det gav dig något du ville ha just då.
 
Du låter lite väl hård när du kallar ditt tidigare klippa+klistra för "bortkastat" - det gav dig i alla fall tillgång till kartor tidigare än om du hade väntat på OziExplorer-versionen med kartstödet du behövde, och det var väl i alla fall något? Sen gav det dig färdigheter i att klippa+klistra som du kanske får nytta av nån annan gång?


Jag har nog så här i efterhand nog lättare att komma ihåg slitet, än ”nyttan”

Metoden att klippa ur bitar från Kartex 3.05 och sedan klistra ihop kartbitarna ”uppfanns” av en kille som liksom jag skrev mycket på navigationsforumnet.
Kartex 3.05 har en programvarumässig begränsning att det största urklipp man kan göra är 10 Mbyte.

Men urklippningsfunktion var trots begränsningen på 10 Mbyte för ”bra”, så till version 4 av Kartex var urklippningsfunktion borttagen

Visst lärde jag mig vissa saker när jag höll på att klippa sedan klistra och kalibrera.
En skiss på papper är bra att ha.
Skillnaden mellan BMP och tiff.
Skillnaden mellan tiff och tiff-compressed
Att pixel nummer 1 i (mitt fall NV hörnet på kartan) inte heter 1,1 utan 0,0 i OziExplorer.
Att det inte bara var Kartex där gamla program är ”bättre” än nya. Jag backade tillbaka en version på mitt bildbehandlingsprogram och då gick det mycket fortare att göra ihopklistringen. För där fanns något av de verktyg jag använde mig av direkt bland verktygen överst i verktygsmenyn och inte långt ner i någon rullgardinsmeny.

Sedermera fick jag även lära mig att även för OziExplorer var det bra att spara (ha kvar) gamla versioner. En bekant som använder Fugawi ville ha en bildfil av ett BSB sjökort. Det gick nog inte att göra i Fugawi, men då man backade tillbaka OziExplorer till version 3.85.x.x så gick det bra. Det ”knepet” lärde jag mig också navigationsforumnet.

Man blir aldrig fullärd.

OT.
Varför finns denna tråd i Låndfärdsskridskoforumet?

Per
 
Att pixel nummer 1 i (mitt fall NV hörnet på kartan) inte heter 1,1 utan 0,0 i OziExplorer.

Detta är inget OziExplorer-specifikt utan så brukar det vara. Skälet är nog mycket programmeringstekniskt: det blir lite enklare om man börjar räkna på 0 istället för 1(även om folk i allmänhet brukar tycka tvärtom).


Sedermera fick jag även lära mig att även för OziExplorer var det bra att spara (ha kvar) gamla versioner. En bekant som använder Fugawi ville ha en bildfil av ett BSB sjökort. Det gick nog inte att göra i Fugawi, men då man backade tillbaka OziExplorer till version 3.85.x.x så gick det bra. Det ”knepet” lärde jag mig också navigationsforumnet.

Japp, kasta inte gamla versioner om du inte är absolut säker på att du inte längre behöver dom. Och det kan gälla gammal hårdvara också: din gamla applikation kanske inte går att köra på din nya supermoderna dator, så behåll din gamla dator ett tag till.


Varför finns denna tråd i Låndfärdsskridskoforumet?

För att många långfärdsskridskoåkare tycker om att lägga in sina färdspår på kartor.... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Seglare Hyra av gröna kartan på CD Navigering 19
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
JET Köpte Gröna kartan på CD-ROM... Navigering 6
rascar Låna Gröna kartan på CD-ROM i Stockholm? Navigering 0
Priset på Gröna kartan på CD högt! Navigering 3
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
fabola mobil med bra skärm till gröna kartan? Navigering 2
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
Paltkungen I stället för Gröna kartan i Norrbotten?? Navigering 1
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
ceasar Gröna kartan i Garmin?? Navigering 3
Gunno Utskrift av gröna kartan från CD-rom Navigering 3
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Noggrannheten i länskartor, gröna kartan och Fugawi Navigering 5
bybben Friluftskartan eller gröna kartan? Navigering 10
Larsroger fugawi och gröna kartan Navigering 2
zephyr Gröna kartan till GPS? Navigering 28
Jonte Myra Kombinerat sjökort och gröna kartan, hur gick det? Navigering 1
marcuslundmark Referenser mapsource och gröna kartan? Navigering 4
CyberJunkie Liknande Gröna Kartan för Norge?? Navigering 6
eseb66 Fugawi och Gröna kartan Navigering 6
mojmoj Gröna kartan i fjällen Navigering 19
dragan OziExplorer vs. Gröna Kartan och Sverige Kartan Navigering 2
Seglare Begagnad Gröna kartan och stadskartan Navigering 5
lucky Gröna kartan köpes Navigering 2
Myrkotten Säkerhetskopiering av gröna kartan Navigering 6
lod Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS Navigering 5
Söken den gröna kartan Stockholm-Uppsala Navigering 0
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
Lissu GPS för gröna Navigering 13
VandringsSimon93 Söker kartan Gäddede, Hotagsfjällen och Skalstugan 1:100.000 Navigering 10
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
sachsaren iOS-app för Eniro-kartan? Navigering 1
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
prospicientia Teckenförklaring, norska kartan Navigering 14
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
olhe Kalibrering av kartblad ur den Ekonomika kartan från 60-talet Navigering 9
Jokkmokkguiderna Kartan som imponerar! Navigering 10
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
nordan78 Kartan i TomTom GO930 Navigering 0
seobserver Rita rutten på kartan Navigering 0
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
Homann Explorist XL, nya kartan? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.