Sulitelma

Hej! Tack för länkarna. Turen till Lofoten är mer tänkt som en tur med kameran, men med länkarna du tipsat om så ser det ju ut att finnas fotomotiv så det räcker redan i Bodö. Huvudturen går runt Sulitjelma allt därutöver beror på hur mycket tid jag lägger där.
 
Hej! Om jag tar turen Falkflågdalen, Åselidalen är det Bodökartan jag ska ha,eller finns det en annan?
Har hittat karta i nätbutik men jag får inte upp någon information om hur stort område den täcker.
 
Den gamle 50k serien der behøver du bare kartet med navn Saltstraumen. Det dekker akkurat den turen der

Men et svært godt kart er Det store Saltfjellkartet i 1:75000 den nye trykningen deres er på et sterkere papir enn den forrige, og det har alle detaljer du trenger i tillegg til at det gir god oversikt over hele Saltfjellet fra Saltenfjorden til Mo i Rana. Du finner det ikke på nett, men jeg kan sende det til deg. Koster ca 250 inklusive porto og er mitt beste kart. Send meg en PM med postadresse og email så ordner jeg det. :)
http://blogg.statskog.no/fjell/Lists/Innlegg/Post.aspx?ID=150

Nå er det jo kommet nye kartserier på vannbestandig tyvek, jeg har ikke skaffet disse enda. Nordeca er det du finner i bokhandlene, men Kartverket har en bedre serie. Bl.a. er det ikke dybder på Nordeca, og trykken er ikke så bra imho.
 
Blåmannsisen igen

Hej Maritha,

Du frågade i 2012 om vägen till bl.a. 1220 och 1663 för att se Blåmannsisen. Nu när du kommer försöka igen, vill jag göra dig uppmärksam på, att du kan se den lättare om du går från Sorjushytta till vattendraget i västra ändan av den lilla sjö (826) väst för Bajit Sårjåsjavre. Sen följer du vattendraget upp i dalen på högre sida. Det blir tidvis dåligt med stora block, så man kan tro, att det inte är möjligt att komma fram, men det är det. Du kommer sen upp till en kulle på östra sida av den lilla sjön före Blåmannsisvatnet. Det går också att gå runt den lilla sjön helt fram till Blåmannsisvatnet, men när vi var där, tyckte vi att det var lite riskabelt och gick bara halva vägen. Från kullen är det en super utsikt till Blåmannsisen och tillbaka mot Sårjåsjavre. Det er mycket ensligt däruppe, så det kan vara bra att skriva i logboken i Sorjushytta om du går solo. Jag bifogar en bild av Blåmannsisen, en bild av den lilla sjön, och ett gps-spår.

Som du kan se av gps-spåret, så gjorde vi också en avstickare mot västsidan av Bajit Sorjusjavri för att se om det vore möjligt att kliva upp mot 1663 där, och jag tror, att om du vill till 1663, då är det nog där, man ska stiga upp. Det är dock ganska brant.

Jag funderar faktisk själva på att gå Ny Sulitelma-Låmihytta-Muorkihytta-Pieskehaure-Miehttjevagge-Staddajåkka-Staloluokta till augusti.

Hälsningar från Danmark.
 

Bilagor

  • bild-101.jpg
    bild-101.jpg
    62.8 KB · Visningar: 656
  • bild-103.jpg
    bild-103.jpg
    49 KB · Visningar: 646
  • bild-102.jpg
    bild-102.jpg
    40 KB · Visningar: 630
Hej!
Tack för svar. Fina bilder. Är vädret lika fint när jag väl är där kommer jag kanske prova den turen.
 
Hej! Fundersam över planerad tur. Kollar webcam över Lomivatn och där är vinter. Kommer att vara vid NySuli 11 juli, som det ser ut nu är Mietjevagge bara att glömma men sen var brukar det vara mest snö norr eller syd om Lomivatn?
 
Maritha det bruker å være mindre snø i sydvendte skråninger, altså på nordsiden av Lomi og Muorki. Som regel er denne nordsiden snøfri minst 14 dager før det er mulig å gå på sørsiden.
 
Vad kul att någon skrämde liv i den här gamla tråden, då jag själv har en tur inplanerad dit under sommaren och var lite fundersam på området :)!

Alltid bra med lite info!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.