köpa första-båt!?

Re: jaha, så har man bestämt sig!

AnniePalstam; sa:
Vad är viktigt att tänka på vid inköpet????

Jag har inte mkt segelvana osv men en polare köpte sin första segelbåt förra året så jag har lite andrahands erfarenheter.

Det jag kan komma med förutom glada tillrop och hejaramsor är väl:
Spara en del pengar så att du kan fixa och fippla med båten. Det är inte bara inköpet som kostar.

Sjökort/gps uppläggningsplats, i och urtagning, tvätt utrustning, presening, saker som går sönder, utombordare med diverse tillbehör, El, ankare mm mm
många saker som man inte tänker på när man köper båten.
saker som tar inte bara kostar pengar utan även tid.

lycka till
 
Re: jaha, så har man bestämt sig!

En sak att verkligen se upp för är mögel i båten. För några somrar sen seglade jag två dagar med en kompis som just köpt en lite äldre begagnad båt och efter en natt i den båten så mådde man inget vidare. Så tillbringa gärna om möjligt lite tid nere i båten innan du köper den - för att kunna lukta rätt på eventuellt mögel.

Förresten - när jag läste första inlägget i denna tråd reagerade jag på att du inte kunnat hitta någon seglarskola som inte kostar för mycket. Inkluderar detta även seglarskolor som lär ut jollesegling? Jag förstår om du inte vill lägga ut 2500:- för en kurs i kölbåtssegling hos ett studieförbund, men eftersom jag själv jobbat just som jolleinstruktör i ganska många år så är jag helt övertygad om att du borde kunna hitta en veckokurs hos någon mindre seglarklubb för 7-800 kr.
 
oj, visste inte att det kunde vara så billigt!
Alla "vuxenkurser" eller studentsegel skolor jag har tittat på har varit väldigt dyra, har rört sig om runt 4000 kr för en vecka, men då är det ju hela dagen man seglar... men 7-800 låter ju överkomligt måste jag säga.
Ja, fast nu har jag bestämt mig för att pröva på själv och låta kompisar lära mig i min egen båt (så fort jag nu hittar nån ). Tack för tipset dock!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.