Placering av pulsmätare

Var ska pulsmätaren sitta om man är tjej? På instruktionen står det" på bröstet med sensorerna över hjärtat". Men det tycker min sambo känns ytterst obekvämt och osmidigt.
 
Under tuttarna gissar jag är det rätta stället på en tjej.

Nu är jag av förklarliga skäl inte så hemma på tjejers anatomi men Polar har en special BH för pulsbandet. Så jag förutsätter att dom vet.

SportBH_normal_243.jpg


Per Brune
 
öringen; sa:
Var ska pulsmätaren sitta om man är tjej? På instruktionen står det" på bröstet med sensorerna över hjärtat". Men det tycker min sambo känns ytterst obekvämt och osmidigt.

Jag placerar mitt bälte precis vid solar plexus (där bröstbenet slutar) skulle tro att det fungerar även för tjejer. pulsband är lite ovant i början men man vänjer sig efter ett tag, jag är dock förvånad över att man inte kommit med modeller som mäter via handleden. skulle vara smidigt men jag kan tänka mig att man inte får tillräckligt tillförlitlig sändning.

stephen
 
Under sport-BH:n

öringen; sa:
Var ska pulsmätaren sitta om man är tjej? På instruktionen står det" på bröstet med sensorerna över hjärtat". Men det tycker min sambo känns ytterst obekvämt och osmidigt.

Om man har en sport-bh med ganska bred resår under bysten så kan man sätta pulsbandet under resåren. Då sitter det stadigt, skaver inte och ger inga obehag alls.
 
jag är dock förvånad över att man inte kommit med modeller som mäter via handleden. skulle vara smidigt men jag kan tänka mig att man inte får tillräckligt tillförlitlig sändning.

stephen

Anledningen att bröstbältet sitter där det sitter är väl just att hjärtat sitter där, och inte i handleden..

I instruktionsboken till min Forerunner 305 står det att man kan vända på bandet, så att sensorerna sitter på ryggen istället. Värt att prova kanske??
 
På olika sidnor om hjärtat

och inte över stora muskelgrupper ger bra signal. Under BHn förfaller mycket bra. Hos mig som kille har bandet en tendens att vandra nedåt när jag utövar sporter som innebär en framåt lutad position.

Tjejer som använder BH borde ha lättare att få pulsbandet att sitta kvar.

Thure
 
Tappad kontakt (överföring)

Det händer förhållandevis ofta att min pulsmätare tappar kontakten när det är fikapaus vid skridskoturerna. Jag har inte analyserat varför det inträffar, men en gissning med kläderna på är att omkretsen på brötkorgen minskar när jag sitter, eller att kontakten mellan bälte och kroppen blir sämre när man slutar att svettas. Garmin beskriver ”electrod gel” till Forerunner 305.

Efter rätt mycket letade hittade jag detta på http://www.polar-equine.com/./faq-forum/contact.htm

lectronII.jpg


Type of Electrode gel
Our suggestion : Lectron II
Multi-purpose electrode conductivity gel Put a "dab" on the back side of the heart rate monitor chest band for a steady heart rate pick up. Highest conductivity in the chloride-free, hypo-allergenic electrode gel. Non-thinning formula will not break down or irritate during prolonged contact. Recommended by most leading electrode manufacturers.

Med Google hittade jag denna svenska firma http://www.hakab.se/PDF_filer/GEL&PASTA.pdf

Någon som sett denna kontaktgel eller något annat fabrikat av kontaktgel i någon butik ?

Men det kanske hjälper att spänna resårbandet några cm till?
 
[/QUOTE]

Anledningen att bröstbältet sitter där det sitter är väl just att hjärtat sitter där, och inte i handleden..

I instruktionsboken till min Forerunner 305 står det att man kan vända på bandet, så att sensorerna sitter på ryggen istället. Värt att prova kanske?? [/QUOTE]

men hur ofta mäter man sin vilopuls genom att känna på hjärtat. jag lägger två fingrar på halsen eller handleden för att kolla min vilo puls, alltså borde det gå att få till modeller som fungerar via handen ochså.
 
En mätare baserad på handledsplacering brukar väl ofta ha ett par elektroder som man placerar ett par fingrar på eller liknande?
/R
[Ändrat av Tumbleweed 2007-02-18 kl 11:02]
 
rr-intervall vs perifer puls

Rätta mig om jag har fel men..:
...för att få ett så tillförlitligt värde som möjligt skall pulsmätaren mäta det sk rr-intervallet, dvs tiden mellan r-taggarna på EKG:t från två på varandra följande hjärtslag. R-taggen i EKG-komplexet är en bild av den elektriska urladdning som får hjärtats (vänster-)kammare att dras samman och pumpa ut syresatt blod i stora kretsloppet, dvs ut i kroppen. Vad pulsmätare egentligen mäter är alltså inte själva pulsfrekvensen utan frekvensen på hjärtats retledningssystem. För det mesta överensstämmer ju dessa men vissa undantag finns. T ex kan man ha pulslös elektrisk aktivitet PEA, där hjärtats elektronik fungerar (något sånär i a f...) men där hjärtmuskeln inte förmår åstadkomma tillräcklig cirkulation. I det läget bryr man sig förvisso inte särskilt mycket om sin puls, eftersom man mest troligt är medvetslös och har cirkulationsstopp... En annan felkälla är att inte alla hjärtslag når ut som en registrerbar puls i kroppens periferi, t ex handleden, ens hos en frisk och opåverkad person. Det kan man lätt se om man kopplar upp ett EKG och samtidigt sitter med fingrarna på handledspulsen. Vissa EKG-komplex kommer inte att kännas som en puls. Annat som kan påverka är t ex stötar/skakningar, nedkylning eller lågt blodtryck som försvagar den perifera pulsen. Jag har inte själv testat elektrodgel men jag tror inte att det förbättrar vidhäftningen något särskilt. Däremot ger det bättre elektronisk kontakt mellan bröstkorg och pulsband. Lite saliv eller svett fungerar lika bra för mig.
 
Re: rr-intervall vs perifer puls

albbro; sa:
Jag har inte själv testat elektrodgel men jag tror inte att det förbättrar vidhäftningen något särskilt. Däremot ger det bättre elektronisk kontakt mellan bröstkorg och pulsband. Lite saliv eller svett fungerar lika bra för mig.
Min ex-sambo satte alltid bältet just under bh-linningen, vilket funkade bra. Själv har jag problem med att bältet hasar ned när jag springer eller åker skidor, varför jag gärna har det rätt högt upp på bröstet. Där är dock kontakten mycket sämre, och jag upplever bästa kontakten just i nivå med bröstbenets nedre begränsnings, där revbensbågarna möts.

En rakhyvel kan göra underverk, har jag fått erfara sedan de rakade mig under nån rutin-EKGundersökning på sjukhuset. Efter det funkade pulsbandet bättre än någonsin :) men rolig ser man ut...

Saliv tycker jag f ö inte fungerar alls för mig, hellre vanligt vatten. Brukar fukta bandet innan jag startar, sen efter uppvärmningen sköter svettningen kontakten. Min saliv kan däremot se till att hela passet ser galet ut på pulsmätaren. Rejält regn likaså, men det var inte så oväntat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.