Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS

Har införskaffat ett blad av gröna kartan och scannat in den för att använda i Ozi-explorer för att sedan kunna lägga upp rutter till min GPS för att använda på mina cykelturer i skogarna. Har tidigare använt programmet för navigering till sjöss både med BSB och egenscannade kort. Inga problem!
Men nu blir jag lite konfunderad när det gäller kalibrering av kartan. Det finns ett svart rutnät som tydligen är RT90. Har labbat lite men det verkar som om jag missat något grundläggande. Avstånd mellan olika punkter blir helt tokigt mm.

Så:
Kan någon här med erfarenhet av landkartor och deras datum/koordinatsystem förklara hur man importerar och kalibrerar Gröna Kartan till OZI. Jag antar också att jag får knappa om datuminställningarna i min GPS (Garmin2+) också.

/Lars-Olof Danielsson
 
Lätt som en plätt!

1.
För att avbilda den klotformade jorden på ett plant papper så måste man bestämma en projiceringsmetod för detta. I Sverige så anväder sig Lantmäteriverket av Gauss projektion.
I OziExplorer så kallas detta för (SG) Swedish Grid.
Detta ställer man in i fältet Map Projection under setup vid kalibreringen.

2. För att ange var man är på kartan så måste man ha ett referenssystem, på sjön vanligast latitud och longitud.
På Lantmäteriverkets kartor så använder man sig av det nationella systemet RT 90.
I OziExplorer så kallas detta för (just det) RT 90.
Detta ställer man in i fältet Map Datum under setup vid kalibreringen.

3. Nu sätter man ut kalibreringspunkterna och skriver in deras koordinater.
I OziExplorer så skriver man in dem under Swedish Coordinates för respektive punkt under kalibreringen.
Easting (motsvarar longitud) Northing (motsvarar latitud)
På kartan kan du se koordinaterna som siffror i kanten och i rutnätet. Till exempel så står det kanske i rutnätet 6240, där 62 är med liten text och 40 med större.
I OziExplorer skriver du då in 6240000, de tre sista siffrorna är hundratal meter.

4. När du har satt ut alla kalibreringspunkterna så är det bara att spara.

5. KONTROLL!
Har du scannat en karta med rutnät så är det lätt att kontrollera att kalibreringen har blivit rätt:
Under menyn Map så finns alternativer Grid Line Setup.
I den dialogrutan så väljer du Other grid, och slår på rutnätet med 1km intervall och kontrollerar att det sammanfaller med den inscannade kartans rutnät.

6. VIKTIGT!
I Configuration så skall alltid GPS Upload/Download Datum vara satt till WGS84.

________________________________________________

mvh /
Nöjd (registrerad) OziExplorer användare.
 
Tack för hjälpen... tror jag.. (!)

OK!

Tack jättemycket för ett bra och utförligt svar!
Nu har jag plitat in rätt siffror i rätt inmatningsrutor med riktiga inställningar för map datum.

Nu några följdfågor som dök upp vid kontroll med "map grid"

Lat/long grid stämmer exakt med dom lat/long (röda) linjer som finns i kartan = verkar OK

Other grid (1 km) Rutstorleken stämmer i storlek med RT 90 men rutsystemet ligger i en båge över kartan (har pastat ihop 2 kartblad i öst/väst ledd söder om Göteborg). I västra delen lutar dom vertikala linjerna ca 15-20 grader åt ost jämfört med dom svarta RT90-linjerna. I kartans östra del är det bara någon grad som skiljer.

Dessutom verkar inte dom UTM-värden som visas i listen på OZi stämma med värdena i kartan (Blåa gridet) ca 80 fel m i öst-väst och 800m i nord-syd
Lat/long (röda nätet stämmer exakt


Jag antar att det är min okunnighet som speglas av följdfrågorna, men hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut dom

/Lars-Olof
 
Några tips

Snett rutnät tyder på att du kalibrerat fel, antingen skrivit fel koordinater (siffror) eller markerat en av dina kaliberringspunkter på fel ställe. Hur många kaliberringspunkter använder du ?

Några andra tips:
För att få bättre noggrannhet och det hela snyggare, så försök att hålla kartan så att rutnätet blir parallellt och vinkelrätt med skanners sidor. Välj ej kaliberringspunkterna på samma latitud (X) eller på samma longitud (Y), sprid 4 st kaliberringspunkter så långt ut i hörnen som möjligt + 1 kaliberringspunkt i mitten. Zooma till 300 % när du kalibrerar.
Jag har för mig att jag använde RT90 överallt men jag är ej helt säker då jag råkade radera hela min hårddisk för några månader sedan och använder nu Kartex, med det viktiga är att ha samma kartdatum i programmet och i GPSen
 
kalibreringspunkter är nog riktiga

Tja!
Jag har lagt ut 9 st kalibreringspunkter och dom verkar rätt (dubbelkollat flera gånger)
Ozi:s Lat/Long värden (Infolisten under menyerna längst till vänster) stämmer exakt med dom som finns i kartan (Inlagt i rött rutnät) över hela kartan. Även Ozi:s lat/long-grid stämmer exakt. Det är bara "other grid" som visas skumt longitudlinjerna lutar åt öster fast olika mycket i östra och västra sidan av kartan och latitudlinjerna beskriver bågar, så att tangenten på bågen alltid är vinkelrät mot longitudlinjen. Skumt - får väl läsa på mer. Jag förmodar att det är något logiskt fel någonstans
 
"Skit bakom spakarna"

Svarar mig själv den här gången!
Det var som jag misstänkte hela tiden. "Cockpit error"
Ändrade i Ozi:s inforuta under menyerna. I den högra skulle ju också stå "Swedish Grid"
(Högerklicka för att välja) så nu stämmer allt helt perfekt, och jag tackar för hjälpen med övriga frågor.

/Lars-Olof
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
fabola mobil med bra skärm till gröna kartan? Navigering 2
lillen45 Gröna kartan på cd Navigering 14
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
Paltkungen I stället för Gröna kartan i Norrbotten?? Navigering 1
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
ceasar Gröna kartan i Garmin?? Navigering 3
Gunno Utskrift av gröna kartan från CD-rom Navigering 3
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Noggrannheten i länskartor, gröna kartan och Fugawi Navigering 5
bybben Friluftskartan eller gröna kartan? Navigering 10
Larsroger fugawi och gröna kartan Navigering 2
zephyr Gröna kartan till GPS? Navigering 28
Jonte Myra Kombinerat sjökort och gröna kartan, hur gick det? Navigering 1
marcuslundmark Referenser mapsource och gröna kartan? Navigering 4
CyberJunkie Liknande Gröna Kartan för Norge?? Navigering 6
eseb66 Fugawi och Gröna kartan Navigering 6
mojmoj Gröna kartan i fjällen Navigering 19
dragan OziExplorer vs. Gröna Kartan och Sverige Kartan Navigering 2
Seglare Hyra av gröna kartan på CD Navigering 19
Seglare Begagnad Gröna kartan och stadskartan Navigering 5
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
JET Köpte Gröna kartan på CD-ROM... Navigering 6
lucky Gröna kartan köpes Navigering 2
rascar Låna Gröna kartan på CD-ROM i Stockholm? Navigering 0
Myrkotten Säkerhetskopiering av gröna kartan Navigering 6
Söken den gröna kartan Stockholm-Uppsala Navigering 0
Priset på Gröna kartan på CD högt! Navigering 3
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
Lissu GPS för gröna Navigering 13
VandringsSimon93 Söker kartan Gäddede, Hotagsfjällen och Skalstugan 1:100.000 Navigering 10
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
sachsaren iOS-app för Eniro-kartan? Navigering 1
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
prospicientia Teckenförklaring, norska kartan Navigering 14
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
olhe Kalibrering av kartblad ur den Ekonomika kartan från 60-talet Navigering 9
Jokkmokkguiderna Kartan som imponerar! Navigering 10
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
nordan78 Kartan i TomTom GO930 Navigering 0
seobserver Rita rutten på kartan Navigering 0
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
Homann Explorist XL, nya kartan? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.