Jag och min fru funderar på att börja med långfärdsskridskor. Har aldrig prövat, men det verkar härligt. Eftersom vi aldrig tidigare åkt och inte vet om vi kommer att bli "bitna" funderar vi på att köpa Skyllermarks Birka, ett billigt alternativ, och om vi får blodad tand ev. uppgradera i framtiden. Är Birka ett bra alternativ? Eller är Skyllermarks Viking månne ett bättre alternativ? Vi tänkte använda våra Haglös Solid Lite. Kan det fungera? Slutligen; vilken skenlängd ska vi välja(Birka finns i 46 resp 51 cm)? Jag är 180 cm med skostorlek 45 och min fru är 175 cm och har 40 i skor. Många frågor; tacksam för all hjälp vi kan få!!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd?
- Trådstartare Daddy
- Start datum
Jag skulle välja
51 cm om jag valde Birka både till dig och hustrun. Åkytan blir väl kort på 46 cm då uppslipningen är relativt lång på de flesta av Skyllermarksskridskorna (Den röda modellen är undantag)
Men med Solid Lite torde Vikingmodellen vara lämpligare än Birka. 48 eller 53 cm skulle jag välja där. I 1:a hand 48 till din fru och 53 till dig.
Thure
51 cm om jag valde Birka både till dig och hustrun. Åkytan blir väl kort på 46 cm då uppslipningen är relativt lång på de flesta av Skyllermarksskridskorna (Den röda modellen är undantag)
Men med Solid Lite torde Vikingmodellen vara lämpligare än Birka. 48 eller 53 cm skulle jag välja där. I 1:a hand 48 till din fru och 53 till dig.
Thure
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag skulle rekomendera 46 cm till dig och välj en ännu kortare modell till din fru om du kan hitta en sådan. Generellt åks det en hel del på för långa skridskor. Jag ser inga fördelar med långa skridskor alls, egentligen. Ta sig över sprickor eller åka på dålig is - ingen skillnad. Däremot nackdelar, speciellt när man skall lära sig tekniken. Långa skridskor är helt enkelt långa och svårare att hantera.
Haglöfs solid lite; är det vandringskängor? Om ja så rekomenderar jag "riktiga" pjäxor istället. Det är helt enkelt en lösning där sannolikheten är högre att ni får en fungerande kombination pjäxa/skridsko.
Haglöfs solid lite; är det vandringskängor? Om ja så rekomenderar jag "riktiga" pjäxor istället. Det är helt enkelt en lösning där sannolikheten är högre att ni får en fungerande kombination pjäxa/skridsko.
Joakim, har bara hunnit åka några gånger. Inte helt lätt att få till tekniken, men det beror nog varken på skridskorna eller kängorna.. Kängorna sitter som berget i skridskorna och kängornas relativa styvhet och skridskons vristrem gör att det känns riktigt bra. Men, är som sagt nybörjare och har inte så mycket att jämföra med..
Skridskolängd
Jag skulle vilja inflika att kurvan på slipningen har större påverkan på hur fladdriga eller snabbsvängda de är, än längden på skridskon. Med förlov för de fall där vi pratar dålig konstruktion såklart. Har man en åkteknik där man använder kurvaturen och glider från ytterskär vid anslag, till innerskär, så är det ju ens komforthastighet som gör att man väljer 18m eller t.ex 21m diameter på slipradien
Är isen perfekt vill man ju ha låga och korta skridskor (inte minst om man vill kunna svänga med översteg och behålla fart) som inom sporten, men uppslipningen och höjden är ju till för att kunna överbrygga div ojämnheter och snö - sånt som finns utanför ishallarna
Jag skulle vilja inflika att kurvan på slipningen har större påverkan på hur fladdriga eller snabbsvängda de är, än längden på skridskon. Med förlov för de fall där vi pratar dålig konstruktion såklart. Har man en åkteknik där man använder kurvaturen och glider från ytterskär vid anslag, till innerskär, så är det ju ens komforthastighet som gör att man väljer 18m eller t.ex 21m diameter på slipradien
Är isen perfekt vill man ju ha låga och korta skridskor (inte minst om man vill kunna svänga med översteg och behålla fart) som inom sporten, men uppslipningen och höjden är ju till för att kunna överbrygga div ojämnheter och snö - sånt som finns utanför ishallarna
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg