Köpa rep

Hej!
Skulle behöva lite tips på rep.
Klättringen har legat nere i malpåse i 15år så allt som inte är metall kommer behöva köpas nytt. Nya selar är införskaffade samt en del slingor och nu har turen kommit till att skaffa nytt rep. Främsta användningsområde kommer bli topprepsklättring med barnen men hoppas på att det ska bli en del ledande på bultade leder också. Vill inte lägga för mycket då det dels är mycket som behöver införskaffas samt att jag inte vet hur kul ungarna kommer tycka att det är.

De rep jag väljer mellan just nu är dessa
black diamond 9.9
1395:-
60m
64 g/m
6 fall
? % mantel
edelrid python 10mm
1455:-
60m
64g/m
8 fall
38% mantel
mammut galaxy classic 10mm
1275:-
60m
67g/m
6 fall
36% mantel
beal antidote 10.2mm
1200:- denna helgen med 20% rabatt
60m
66g/m
8 fall
33 % mantel

Någon som ser några för/nackdelar med dessa? Finns den en solklar vinnare eller har ni andra förslag?

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vill du spara ett par hundra rekommenderar jag Decathlons rep. Tror att jag har det Mammut-repet och flera kompisar med grigri har haft problem med att säkra på mitt rep för att det låser så lätt. Kan vara mina kompisars fel iofs.

Tack för input.
Det lät ju både bra och dåligt.
Är ju såklart bra att den låser ordentligt i grigrin, tycker att man ofta hör tvärt om. Sedan kan det ju bli farlig om det låser för bra och man inte kan hantera en grigri. Dvs att man släpper bromshanden för att hålla i kammen när man ska mata ut rep.

Vår gamla grgri1 har ju varit att föredra att kunna använda.

Vad tycker du annars om repet?

Mitt första rep, tycker det är bra. Håller bra, är ganska styvt och glatt fast det är fyra år gammalt nu. Funkar ju bra med atc. Grigri1 ska väl vara bättre med tjockare rep än de senare varianterna har jag för mig?

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips